25 lutego Departament Obrony USA podpisał aneks do umowy ze spółką BAE Systems Land & Armaments o wartości 113 548 696 USD (448,512 mln zł) na dostawę kolejnych 26 pływających transporterów opancerzonych ACV Amphibious Combat Vehicle) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).

Rozwijany wspólnie z Iveco Defence Vehicles pływający transporter opancerzony ACV bazuje na brytyjsko-włoskich pojazdach typu SuperAV/Freccia/Centauro. Nowe pojazdy  (nawet 600 egzemplarzy), będą zastępować 870 transporterów AAV-7A1, które pozostają w służbie od 1972 / Zdjęcie: BAE Systems

Rozwijany wspólnie z Iveco Defence Vehicles pływający transporter opancerzony ACV bazuje na brytyjsko-włoskich pojazdach typu SuperAV/Freccia/Centauro. Nowe pojazdy (nawet 600 egzemplarzy), będą zastępować 870 transporterów AAV-7A1, które pozostają w służbie od 1972 / Zdjęcie: BAE Systems

Zamówienie jest realizowane w ramach produkcji małoseryjnej (LRIP). Prace mają zostać zakończone do kwietnia 2022 i będą realizowane w zakładach BAE Systems w Stafford w Wirginii, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan, Aiken w Karolinie Południowej i w Yorku w Pensylwanii. Bezpośrednim zleceniodawcą jest Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC).

Dzięki podpisanemu aneksowi, liczba zamówionych ACV wzrosła do 116 pojazdów (z 204 jakie przewiduje umowa ramowa z 19 czerwca 2018, razem z 30 prototypami zamówionymi wcześniej). Początkowo zamówiono 30 pojazdów za 198 mln USD (738,86 mln zł). 12 grudnia tego samego roku kolejne 30 pojazdów za 140,4 mln USD (532,6 mln zł). Z kolei 25 kwietnia 2019 podpisano umowę o wartości 67 mln USD (251,52 mln zł) na rozwój wariantów specjalistycznych (Rozwój transporterów ACV, 2019-06-27; Kolejne ACV dla USMC, 2018-12-13; BAE Systems ACV dla USMC, 2018-06-20).

Umowa jest kolejnym krokiem w programie mającym umożliwić produkcję wielkoseryjną ACV. BAE Systems oraz US Marine Corps również pomyślnie przeprowadziły pokaz logistyczny z przeszkolonymi technikami-żołnierzami piechoty morskiej. To zamknięcie kolejnego etapu wdrażania pojazdów co umożliwia przejście do wstępnych prób operacyjnych i oceny (IOT&E). Ten i kolejne etapy, takie jak szkolenie załóg i dodatkowe próby, zostaną przeprowadzone przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.

Opis
Opracowany przez BAE Systems ACV jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem diesla o mocy 700 KM. Transporter ma masę własną 15 t i maksymalną dopuszczalną 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas.

Przewiduje się powstanie wersji dowódczej (ACV-C) i bojowego wozu piechoty (ACV-30), uzbrojonego w 30-mm armatę automatyczną oraz wozu zabezpieczenia technicznego (ACV-R), które dołączą do wersji bazowej (ACV-P). W kadłubie ACV-C ma znaleźć się siedem stanowisk dowódczych, wyposażonych w sprzęt zapewniający świadomość sytuacyjną i pozwalający na kontrolę pola walki. W ACV-30, pomimo dozbrojenia, pozostanie wystarczającą ilość miejsca dla żołnierzy desantu i przewożonego ładunku. Demonstrator technologii ACV-30 wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector z 30-mm armatą ATK XM813, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin, czterokomorową wyrzutnią Arnold Defense Fletcher z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych.