W piątek, 28 marca 2025, w zakładach amerykańskiej spółki Lockheed Martin w Greenvile w Karolinie Południowej odbyła się uroczystość przekazania pierwszego z 66 zamówionych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 dla Republiki Chińskiej (Tajwanu). Informację o tym opublikował republikański kongresmen William Timmons.
Zdjęcia: William Timmons via X
21 grudnia 2019 władze w Tajpej zamówiły 66 fabrycznie nowych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 dla wojsk lotniczych Republiki Chińskiej (ROCAF) – zgodę wydała 16 sierpnia tego samego roku pierwsza administracja prezydenta Donalda Trumpa. Umowa została potwierdzona przez Lockheed Martin 13 sierpnia 2020 z dostawami, które miały rozpocząć się pierwotnie w 2023, ale różne czynniki, w tym pandemia COVID-19 ostatecznie opóźniła prace przy najnowszej wersji F-16. Dostawy miały pierwotnie zakończyć się w 2026, ale wiadomo że harmonogram wydłuży się.
Dołączą one do 141 egzemplarzy zmodernizowanych F-16A/B do standardu F-16V (zamiast 143 planowanych; jeden rozbity), równoważnego jeśli chodzi o wyposażenie i możliwości bojowe z F-16C/D Block 70. Samoloty były przebudowywane przez lokalną spółkę AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) w państwowych zakładach Shalu w Taizhong, w zachodniej części Tajwanu, w kooperacji z Lockheed Martin i innymi podwykonawcami z USA, w ramach programu o kryptonimie Phoenix Rising (aka. Feng Zhan). Dostawy zostały zakończone w grudniu 2023. Nowe samoloty zastąpią Mirage 2000-5Ei/Di oraz F-5E/F Tiger II.
Tymczasem, 29 listopada 2024 Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Tajwanu pakietu wsparcia dla zmodernizowanych samolotów F-16V i ich stacji radiolokacyjnych AESA za maksymalnie 320 mln USD (wówczas 1,306 mld zł).
Wcześniej, w ramach ustawy federalnej H.R.8036 – Indo-Pacific Security Supplemental Appropriations Act, 2024, podpisanej przez ówczesnego prezydenta Joe Bidena, zatwierdzono również środki w ramach pakietu z 16 września 2024 na wsparcie techniczne dla nieujawnionych statków powietrznych o maksymalnej szacowanej wartości 228 mln USD (wówczas 875,5 mln zł) oraz 5 czerwca tego samego roku: pakietów części zamiennych (standardowych i niestandardowych) oraz naprawczych do zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych F-16V za łącznie 300 mln USD (wówczas 1,186 mld zł).
Wcześniej, USA zgodziły się, aby samoloty F-16V doposażono (termolokatory IRST, zasobniki AN/AAQ-33 Sniper ATP i MS-110 MARS) i dozbrojono (pociski AGM-88B HARM, AIM-120C-8 AMRAAM, AGM-84H SLAM-ER i AGM-158 JASSM, AGM-88E AARGM i bomby AGM-154C JSOW).
F-16 Block 70
Zamówienia na fabrycznie nowe F-16C/D Block 70 opiewają na 148 egzemplarzy. Poza omawianym Tajwanem, na zakup zdecydowały się Bahrajn (16 egzemplarzy), Jordania (12 egzemplarzy), Maroko (25 egzemplarzy), Słowacja (14 egzemplarzy) i Bułgaria (16 egzemplarzy). 26 stycznia 2024 Turcja otrzymała zgodę na zakup 40 fabrycznie nowych F-16C/D Block 70. Dodatkowo, samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie, Filipinom czy ostatnio Kolumbii oraz Wietnamowi.
Najnowsza odmiana F-16 została zapowiedziana podczas Singapore Airshow 2012. Prototyp F-16 Block 70 został oblatany 16 października 2015. Został wyposażony w nową stację radiolokacyjną APG-83 SABR z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Otrzymał nowy komputer misji z centralnym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym (Center Pedestal Display). Samolot otrzymał nowe elementy awioniki i szynę danych Ethernet o wysokiej przepustowości oraz zmodernizowane wyposażenie do walki elektronicznej (WRE). Ma przenosić także zasobnik celowniczy Sniper Extended Range (System WRE L3Harris Viper Shield ukończył próby w zakresie bezpieczeństwa lotu).
W produkcji najnowszych F-16 uczestniczy należąca do Lockheed Martin spółka PZL Mielec, która rozpoczęła dostawy struktur tylnych części kadłuba tego samolotu. W przyszłości zakres produkcji ma się zwiększyć do ponad 80% struktur.
https://twitter.com/RepTimmons/status/1905685159187292389