16 sierpnia administracja Donalda Trumpa wydała zgodę na eksport 66 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 do Republiki Chińskiej (Tajwanu). Wniosek o zakup samolotów o szacunkowej wartości ponad 240 mld TWD (50 mld zł) został wysłany w marcu. Wraz z 143 F-16A/B modernizowanymi do porównywalnego standardu F-16V, wojska lotnicze Republiki Chińskiej (ROCAF) w latach 2020. będą użytkownikiem łącznie 209 samolotów najnowocześniejszego standardu.

 Zmodernizowane F-16V i nowe F-16C/D Block 70/72 zastąpią samoloty myśliwskie F-5E i rozpoznawcze RF-5E Tiger II, jednocześnie znacznie wzmacniając potencjał ROCAF nie tylko jakościowo, ale i ilościowo / Grafika: ROCAF

Zmodernizowane F-16V i nowe F-16C/D Block 70/72 zastąpią samoloty myśliwskie F-5E i rozpoznawcze RF-5E Tiger II, jednocześnie znacznie wzmacniając potencjał ROCAF nie tylko jakościowo, ale i ilościowo / Grafika: ROCAF

Według informacji służby prasowej ROCAF, zawarcie umowy międzyrządowej powinno nastąpić do końca Mínguó 108, co według kalendarza tajwańskiego oznacza 2019. Tajwan ubiegał się o zakup fabrycznie nowych F-16 od Mínguó 92 (2003), ale administracje George’a W. Busha i Baracka Obamy odrzucały te prośby. Brane pod uwagę były także samoloty F-15, F/A-18 i F-35. Jednak w przypadku tych ostatnich, anonimowy urzędnik Ministerstwa Obrony Republiki Chińskiej powiedział na początku roku, że USA nie chcą ich sprzedawać w ciągu najbliższych 10 lat (Więcej F-16V dla Tajwanu, 2019-03-13).

Wcześniej, Agencja Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na eksport 108 czołgów M1A2T Abrams (specjalna konfiguracja M1A2C/M1A2 SEPv3) wraz z wyposażeniem dodatkowym i uzbrojeniem o maksymalnej wartości 2 mld USD (7,57 mld zł). Sprzedaż czołgów również była blokowana przez poprzednie administracje Białego Domu. Jednak w przypadku F-16 również i Donald Trump mógł zablokować transakcję, gdyż według źródeł na Kapitolu, prezydent nakazał czasowo wstrzymać ją dla sekretarza stanu Mike’a Pompeo. Podsycało to spekulacje, że Biały Dom chce wykorzystać to jako kartę przetargową w negocjacjach handlowych z Pekinem (Abramsy dla Tajwanu, 2019-07-09).

Departament Stanu odmówił potwierdzenia czy wniosek rządu w Tajpej jest rozpatrywany, ale źródła w Waszyngtonie potwierdziły nieformalnie rozpoczęcie procesu transakcji. Oznacza to, że Departament Stanu ma 30 dni na wydanie ostatecznej decyzji. Jednak wcześniejsze zapowiedzi obu transakcji wzbudziły ostry sprzeciw Chińskiej Republiki Ludowej. Tymczasem prezydent Republiki Chińskiej Tsai Ing-wen ogłosiła plany zwiększenia wydatków obronnych w roku fiskalnych 2020 o 5,2%. 11 stycznia 2020 odbędą się wybory prezydenckie, podczas których Tsai będzie ubiegać się o reelekcję (Yung Feng do produkcji, 2019-08-05).

Jednocześnie 143 tajwańskie F-16A/B są modernizowane do standardu F-16V w ramach programu o kryptonimie Phoenix Rising, realizowanym wspólnie z koncernem Lockheed Martin i innymi podwykonawcami z USA o wartości ponad 129,6 mld NT (15,75 mld zł). Pierwszy F-16V o nr bocznym 6626 został przekazany odbiorcy 19 października 2018. Prace mają zakończyć się do 2022, przy założeniu modernizacji do 24 samolotów rocznie. Jednak w grudniu 2018 poinformowano o przesunięciu na marzec 2019 odbioru czterech kolejnych F-16V z powodu wykrycia korozji.