Przejdź do serwisu tematycznego

Nowe samoloty dla Straży Granicznej po raz drugi

Komenda Główna Straży Granicznej rozpisała drugi przetarg na zakup dwóch samolotów patrolowych, po fiasku zakupu podczas pierwszej procedury w ubiegłym roku.

W piątek, 26 stycznia, Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała o uruchomieniu postępowania przetargowego procedurą otwartą na zakup kolejnych dwóch samolotów patrolowych wyposażonych w system obserwacji lotniczej do ochrony granicy państwowej. Jest to druga próba pozyskania samolotów, po anulowaniu pierwszego przetargu w maju ub. r. z powodu braku złożonych ofert (Kolejne dwa samoloty patrolowe dla Straży Granicznej).

Jeden z dwóch samolotów Turbolet L 410 UVP E-20 – najnowszy nabytek Straży Granicznej / Zdjęcie: st. chor. SG Paweł Kowaleczko, KG SG

Termin składania ofert minie 26 lutego 2024. Dostawa samolotów w konfiguracji bazowej nie może nastąpić później niż 10 grudnia 2024, a odbiór wraz z wyposażeniem misyjnym nie później niż 10 grudnia 2025.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch fabrycznie nowych samolotów rozpoznawczych z zabudowanym Systemem Obserwacji Lotniczej, systemem automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, telefonem łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu (wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2022). Samoloty muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) oraz lotów w znanych warunkach oblodzenia oraz zredukowanych minimach separacji pionowej (RVSM).

Napęd samolotu mają stanowić dwa silniki turbowentylatorowe o maksymalnym ciągu od 7,5 do 9,5 kN każdy, z w pełni cyfrowym, elektronicznym systemem sterowania FADEC zasilanych paliwem JET A1 i F 34. Alternatywnie mogą to być jeden lub dwa silniki turbośmigłowe (w układzie śmigła ciągnącego) o maksymalnej mocy 800-1300 SHP, także z systemem FADEC, z co najmniej pięciołopatowym śmigłem o zmiennym skoku włącznie z rewersem, także zasilanych JET A1 i F 34. Tak skonfigurowany napęd ma zapewnić długotrwałość lotu na co najmniej 6 godzin.

Załogę ma stanowić pilot i drugi pilot oraz co najmniej trzech pozostałych członków, w tym dwóch operatorów systemów pokładowych i dodatkowy członek misji. Maksymalna masa startowa ma wynosić od 3400 do 7000 kg, z czego ładowność co najmniej 590 kg. Wykonawca musi zobowiązać się do udzielenia gwarancja na okres 24 miesięcy eksploatacji lub 1000 h nalotu.

Samoloty muszą być dostosowane do realizacji zadań patrolowych nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej), dysponować zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Liwy oraz Rosji). Zestaw map ma także obejmować wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi obwodu kaliningradzkiego i Niemiec, a także wyłącznych stref ekonomicznych Portugalii (z wyłączeniem Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty oraz Senegalu.

Przypomnijmy, że 6 listopada 2020 spółka JB Investments Jan Borowski dostarczyła Straży Granicznej dwa samolotów patrolowo-rozpoznawcze LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20, produkcji czeskiej. Dołączyły one do floty statków powietrznych Lotnictwa SG: czterech samolotów PZL-104MF Wilga 2000 i czterech śmigłowców PZL-Kania (które czekają na następców), zmodernizowanego śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3AM Anakonda, śmigłowca Airbus Helicopters H135 (do patrolowania), lekkiego śmigłowca Robinson R44 Raven II (do szkolenia), samolotów M28 Skytruck i M20 Mewa oraz dwóch ASP S15-1 Stemme.

29 grudnia 2023 KG SG informowała o podpisaniu umowy o wartości 2 460 000 zł brutto ze spółką GB Aircraft na dostawę ogólnego symulatora lotu w klasie FNPT II MCC (Flight Navigation and Procedures Trainer II Multi Crew Cooperation) dla samolotów L 410 UVP E-20.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Od czwartku wraca strefa buforowa na granicy z Białorusią

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało, że w czwartek, 13 czerwca br. wejdzie w życie rozporządzenie ministra w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu przebywania na określonym obszarze w strefie…

XXXII MSPO w Kielcach coraz bliżej

Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda przewodniczył kolejnemu spotkaniu Rady Programowej dotyczącej zbliżającego się XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X