4 maja Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) z Gdańska poinformował o wyborze oferty na dostawę pełnomorskiego okrętu patrolowego klasy OPV (Offshore Patrol Vessel), który trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte.

Spółka Socarenam ma w swojej ofercie 61-metrowe pełnomorskie okręty patrolowe typu PLG, które w ostatnich latach trafiły na wyposażenie francuskiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Socarenam

Spółka Socarenam ma w swojej ofercie 61-metrowe pełnomorskie okręty patrolowe typu PLG, które w ostatnich latach trafiły na wyposażenie francuskiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Socarenam

Jako najkorzystniejszą wskazano ofertę francuskiej spółki Socrenam z siedzibą w Boulogne-sur-Mer w departamencie Pas-de-Calais. Wraz z zakupem, rozpocznie się proces wycofywania dwóch patrolowców typu SKS-40, czyli Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Postępowanie przetargowe, drugie z kolei, było prowadzone od 13 grudnia 2019 z terminem składania wniosków do 28 stycznia 2020. 11 lutego dokonano otwarcia ofert. Konkurencyjną wobec oferty francuskiej (o wartości 111 000 000 zł brutto) była propozycja PGZ Stoczni Wojennej. Jednak wartość 138 990 000 zł brutto przekroczyła zakładany budżet, wynoszący 111 336 000 zł brutto. Wybór oferty francuskiej był więc formalnością (Oferty na patrolowiec OPV dla MOSG, 2020-02-12).

Socarenam zadeklarowało objęcie 36-miesięczną gwarancją wyposażenia jednostki. Warto dodać, że francuska spółka, w konsorcjum z CNN MCO wygrała w ostatnim czasie przetarg na dostawę sześciu patrolowców tej samej klasy dla francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale) (Francja zamawia patrolowce POM, 2020-01-21).

Wcześniej, 19 listopada 2019 MOSG podpisał umowę ze spółką Techno Marine o wartości 7,95 mln zł brutto na dostawę okrętu patrolowo-interwencyjnego dla Kaszubskiego Dywizjonu SG w Gdańsku-Westerplatte (Okręt patrolowy Straży Granicznej , 2019-11-29).

Analiza
Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu był okręt o długości od 60 do 66 m, szerokość nie mniej niż 10,5 m, zanurzeniu ok. 3,5 m, wyporność około 1000 t i o autonomiczności do 12 dni. Załoga ma składać się z 20 marynarzy i oficerów, ale konstrukcja musi pozwolić na dodatkowe zaokrętowanie 14 osób. Okręt będzie operował na Morzach: Bałtyckim, Północnym i Śródziemnym wspierając Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex). W dziobowej części jednostki ma znaleźć się lądowisko dla śmigłowców i bezzałogowych statków latających (bsl). Okręt musi być także wyposażony w dwie łodzie klasy RIB.

W ofercie Socrenam znajduje się 61-metrowy pełnomorski okręt patrolowy typu PLG o wyporności 750 t. Załoga liczy 24 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania do 14 osób). Jest wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 20-mm armatą automatyczną, 12,7 i 5,56-mm karabiny maszynowe, dwie szybkie łodzie interwencyjne o długości 7,5 m, spuszczane na wodę przez żuraw i rampę, a także działko strażackie.

Francuska agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) zamówiła dwa okręty tego typu w styczniu 2015. Pierwszy z nich, FS La Confiance (P733) został dostarczony Marine Nationale w listopadzie 2016 (wszedł do służby w kwietniu 2017), natomiast drugi, FS La Résolue (P734) został dostarczony w maju 2017 (wszedł do służby w sierpniu). Obie jednostki trafiły do Gujany Francuskiej, gdzie zastąpiły patrolowce FS La CapricieuseLa Gracieuse, typu P400, dostarczone w latach 1986-1987. Ponadto, we wrześniu zamówiono trzeci okręt, który miał zostać dostarczony w 2019. Jednostki zostały zbudowane w stoczni Saint-Malo w departamencie Ille-et-Vilaine. Za projekt odpowiadało biuro projektowe Bureau Mauric.