W piątek, 29 grudnia 2023, Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 2 460 000 zł brutto ze spółką GB Aircraft na dostawę ogólnego symulatora lotu w klasie FNPT II MCC (Flight Navigation and Procedures Trainer II Multi Crew Cooperation) dla samolotów patrolowo-rozpoznawczych LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20.
Turbolet L 410 UVP E-20 / Zdjęcie: st. chor. SG Paweł Kowaleczko, KG SG
Ogłoszenie o zamówieniu procedurą otwartą w tej sprawie zostało opublikowane 11 listopada 2023. Termin składania wniosków minął 11 grudnia 2023 o godz. 11.00. Kryteriami wyboru oferty były cena (60%), aktualizacja nawigacyjnych baz danych (25%) oraz gwarancja i rękojmia za wady (15%). Wykonawca został zobowiązany do wykonania umowy w ciągu 60 dni od daty zawarcia umowy. Początkowa, szacunkowa wartość umowy wynosiła 2 085 086,90 zł netto (2 564 656,89 zł brutto).
Wpłynęła jedna oferta od spółki GB Aircraft z Warszawy, która otrzymała 100 punktów (po 60 miesięcy na aktualizację nawigacyjnych baz danych oraz gwarancję i rękojmię za wady). W związku z powyższym udzielono zamówienia i stosowne dokumenty podpisano 19 grudnia 2023.
Zamawiający wymagał, aby urządzenie treningowe symulacji lotu dla samolotu w FSTD(A) w standardzie FNPT II MCC stanowiło integralną całość.
GB Aircraft jest przedstawicielem wiodących marek producentów samolotów i śmigłowców w Polsce, w ciągu 15 lat działalności spółka dostarczyła klientom prawie 50 nowych samolotów, motoszybowców i śmigłowców takich producentów jak Cessna, Cruiser Aircraft, Stemme i Robinson.
L 410 UVP E-20 w Straży Granicznej
Lotnictwo Straży Granicznej dysponuje dwoma samolotami typu Turbolet L 410 UVP E-20, zamówiony w spółce JB Investments (we współpracy z Aero Club) 29 stycznia 2019 za równowartość 109 783 650 zł brutto. Samoloty dostarczono 15 października 2020, a ich odbiór techniczny samolotów nastąpił 6 listopada.
Samoloty zostały wyprodukowane w Republice Czeskiej w zakładach spółki LET Aircraft Industries w Kunovicach w kraju zlinskim, w powiecie Uherské Hradiště. Stacjonują w Gdańsku, gdzie zbudowano dla nich wielkopowierzchniowy hangar, zaplecze magazynowo-techniczne oraz zaplecza administracyjno-socjalne. Operatorem jest I Wydział Lotniczy Zarządu Granicznego Straży Granicznej KGSG.
Samoloty L 410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, pozwalające na szybki dolot do rejonu planowanego rozpoznania oraz patrolowanie rozległych obszarów, zarówno lądowych jak i morskich. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, L 410 UVP E-20 charakteryzują się dużym udźwigiem. Możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie licznych systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych, niezbędnych do prowadzenia patroli i rozpoznania.
L 410 UVP E-20 ma 14,42 m długości, 19,98 m rozpiętości skrzydeł i 5,97 m wysokości. Masa pustego samolotu to 4200 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosi 6600 kg. Dwa silniki turbinowe General Electric H80-200 o mocy 800 KM (597 kW) każdy, napędzające pięciołopatowe śmigła Avia AV 725, zapewniają prędkość przelotową 405 km/h i zasięg do 510 km przy ładunku 1500 kg (zasięg maksymalny to 1500 km).
Wyposażenie samolotów obejmuje radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej oraz system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, umożliwiający precyzyjną identyfikację na dystansie ok. 15 km. Ponadto, załoga ma do dyspozycji modem łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów, zapewniający łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) oraz wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.
5 maja 2023 jeden z polskich samolotów został w niebezpieczny sposób przechwycony przez rosyjski samolot wielozadaniowy Su-35S podczas lotu patrolowego nad Morzem Czarnym na rzecz Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) (Niebezpieczne zdarzenie z udziałem samolotu Straży Granicznej i rosyjskiego Su-35S).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.