W piątek, 9 sierpnia 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin przekazała przedstawicielom nowozelandzkich sił zbrojnych, tamtejszego Ministerstwa Obrony i Ambasady Nowej Zelandii w Waszyngtonie pierwszy z pięciu nowo wyprodukowanych średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.
Przedstawiciele Lockheed Martin, Ambasady Nowej Zelandii w Stanach Zjednoczonych, Ministerstwa Obrony Nowej Zelandii, Sił Obronnych Nowej Zelandii i Królewskich Sił Powietrznych Nowej Zelandii zebrali się w siedzibie Lockheed Martin Aeronautics w Marietta w stanie Georgia 8 sierpnia 2024, aby świętować dostawę pierwszego z pięciu samolotów transportowych C-130J Super Hercules dla RNZAF / Zdjęcie: Thinh D. Nguyen, Lockheed Martin
Od wspierania operacji humanitarnych i pomocy w przypadku katastrof po współpracę z sojusznikami w operacjach wojskowych, nowozelandzkie samoloty C-130 są naprawdę globalną siłą dobra — powiedział Rod McLean, wiceprezes i dyrektor generalny działu Air Mobility & Maritime Missions w Lockheed Martin. Nowa flota samolotów C-130J RNZAF będzie nadal wspierać te krytyczne misje, oferując Nowej Zelandii większe dopasowanie sojusznicze, większy zasięg, ulepszone możliwości i sprawdzoną wydajność w przypadku niektórych z najbardziej wymagających taktycznych wymagań operacyjnych transportu lotniczego.
Pięć nowych samolotów ma zostać dostarczonych w bieżącym roku i zastąpią zakupione w 1965 roku C-130H(NZ) Hercules w stosunku 1:1, które wchodziły do służby do 1969. Samoloty trafią do 40. Eskadry królewskich wojsk lotniczych (Royal New Zealand Air Force, RNZAF), która stacjonuje w bazie lotniczej Whenuapai na przedmieściach Auckland.
Na mocy umowy międzyrządowej z 2020 o wartości 1,521 mld NZD (wówczas 3,89 mld zł), Lockheed Martin dostarczy pięć samolotów pełny symulator, wyposażenie obsługi naziemnej oraz szkolenie pilotów i personelu obsługi naziemnej. Zakup odbywa się w ramach długoterminowego planu modernizacji sił zbrojnych (Defence Capability Plan) o wartości ponad 20 mld NZD (wówczas 51,16 mld zł) do 2030 (Nowa Zelandia potwierdza zakup Super Herculesów, Tak dla nowozelandzkich Herculesów).
8 grudnia 2023 zaprezentowano pierwszy ukończony egzemplarz, a montaż drugiego dobiegał końca. Informowano też, że pierwsze trzy załogi ukończyły szkolenia oraz o testach pełnego symulatora lotu, który zostanie dostarczony do bazy lotniczej RNZAF Auckland. 5 kwietnia pierwszy samolot oblatano.
Nowozelandzkie Super Herculesy będą w pełni kompatybilne z australijskimi. 24 lipca 2023, Departament Obrony Australii ogłosił zatwierdzenie decyzji o zakupie 20 nowych C-130J-30 Super Hercules, które zastąpią 12 już użytkowanych egzemplarzy tego samego typu.
Samoloty rodziny C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 545 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu.
Obecnie, samoloty te są oferowane w Szwecji i Indiach, a wkrótce do nowych użytkowników dołączą m.in. Filipiny. Innymi kierunkami objętymi działaniami marketingowymi można wskazać Arabie Saudyjską, Egipt, Finlandię, Meksyk czy Wietnam. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) – zatem będzie to prawdopodobnie 20. konfiguracja. 21 lutego br. Norwegia odebrała pierwszy z 4 zmodernizowanych C-130J-30 Super Hercules, natomiast 1 marca br. Niemcy odebrały pierwszy tankowiec KC-130J. 17 lipca br. USAF odebrały pierwszy z ośmiu egzemplarzy w nowej konfiguracji, przystosowanej do wykonywania oprysków.
C-130J jest oferowany w czterech podstawowych wariantach, skonfigurowanych obecnie do 19 misji. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.
The future of New Zealand’s tactical airlift capability starts now! 🇳🇿 The first of five Super Hercs has been delivered to the @NZDefenceForce, ready to support the @NZAirForce’s humanitarian and disaster relief missions with enhanced capabilities. #ReadyForWhatsNext pic.twitter.com/yTKMWYMQUK
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) August 9, 2024