9 stycznia po zakończeniu oficjalnej wizycie premiera Kyriakosa Mitsotakisa w Białym Domu, grecki minister obrony Nikos Panagiotopoulos ujawnił greckie plany zakupowe obejmujące między innymi samoloty wielozadaniowe  Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Grecja wyraziła chęć zakupu nawet 24 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się już 9 miesięcy wcześniej / Zdjęcie: Michał Adamowski

Grecja wyraziła chęć zakupu nawet 24 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się już 9 miesięcy wcześniej / Zdjęcie: Michał Adamowski

W ramach tych planów, Grecja chciałaby zakupić nawet 24 samoloty F-35A, włącznie z całą niezbędną infrastrukturą, za maksymalną wartość 3 mld USD (11,48 mld zł). Jednocześnie obecny, centroprawicowy rząd Nowej Demokracji zamierza podtrzymać plany wcześniejszego, lewicowej koalicji Syriza, dotyczące modernizacji 85 samolotów wielozadaniowych F-16C/D za nie więcej, niż 1,3 mld USD (4,55 mld zł). Planowany jest także zakup okrętów wojennych i innego wyposażenia wojskowego (Modernizacja greckich F-16, 2018-05-08).

W rozmowie z telewizją Skai TV 9 stycznia Nikos Panagiotopoulos poinformował, że plany zakupu F-35A są staraniami o osiągnięcie przewagi powietrznej nad Turcją w nadchodzących latach. Oszacował, że pierwsze samoloty mogłyby pojawić się w kraju po 2024, gdyż negocjacje jak i produkcja samolotów są czasochłonne (MH-60R dla Grecji, 2019-07-14; Grecy odebrali 70 OH-58D, 2019-05-22).

Modernizacja F-16C/D do najnowszej wersji F-16V ma się rozpocząć niedługo. Warto dodać, że 3 stycznia Departament Obrony podpisał umowę o wartości 28 mln USD (107,16 mln zł) ze spółką L3 Technologies na modernizację symulatorów niezbędnych do szkolenia pilotów na nową wersję  samolotu. Prace mają się zakończyć do 2027 lub 2028. W tym samym czasie należące do wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) samoloty Mirage 2000EG/5 MkII zostaną zmodyfikowane na podstawie umowy z 26 grudnia 2019 o wartości 260 mln EUR (1,104 mld zł) z francuskimi spółkami Dassault Aviation, Thales DMS France i Safran obejmującej dalsze wsparcie techniczne.

Analiza
Pierwsze informacje o uwzględnieniu Grecji jako potencjalnego użytkownika samolotów wielozadaniowych F-35 pojawiła się 4 kwietnia 2019. Dyrektor biura programowego F-35 JSF (Joint Strike Fighter) w Departamencie Obrony, wiceadm. Mathias Winter przedstawił Izbie Reprezentantów raport dotyczący analizy wniosków eksportowych na te samoloty dla Polski, Rumunii, Grecji, Hiszpanii i Singapuru (Analiza: F-35 dla Polski?, 2019-04-05; F-35B dla Singapuru, 2020-01-10).

Interesująca jest również informacja o planach zakupu okrętów w Stanach Zjednoczonych. Poprzedni rząd usilnie sprawdzał możliwości zakupu bądź dzierżawy francuskich fregat rakietowych  FS Aquitaine (D650) i Languedoc (D653) typu FREMM, a następnie dwóch używanych australijskich fregat rakietowych HMAS Melbourne (FFG 05) i Newcastle (FFG 06), typu Adelaide (które ostatecznie trafią do Chile). Ostatecznie lewicowy rząd zdecydował się na zakup dwóch fregat rakietowych nowej generacji typu Belharra z opcją na kolejne (Grecja rozważa dzierżawę fregat FREMM, 2018-04-21; Grecja zainteresowana fregatami Adelaide?, 2018-12-12; Grecja bliżej fregat Belharra, 2019-07-29).

Ostatnio pojawiły się informacje o planach wcześniejszego wycofania ze stanu amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) czterech fregat wielozadaniowych LCS (Littoral Combat Ship) typu IndependenceFreedom – po dwa każdego typu. Dotyczyłoby to pierwszych okrętów, obecnie zdegradowanych do roli jednostek szkolnych: USS Independence (LCS-2) i USS Coronado (LCS-4) oraz USS Freedom (LCS-1) i USS Fort Worth (LCS-3). Nieoficjalnie od kilkunastu miesięcy są one oferowane nieodpłatnie sojusznikom USA w ramach procedury EDA (Excess Defense Articles).