13 listopada br. europejskie konsorcjum MBDA poinformowało, że otrzymało zlecenie od francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) na opracowanie i dostawę 500 przeciwpancernych pocisków kierowanych MAST-F (Missile Air-Surface Tactique Futur) dla śmigłowców szturmowych EC665 Tigre HAD (Hélicoptère d’Appui Destruction) wojsk lądowych (armée de Terre). Według francuskich mediów, wartość zamówienia to nawet 700 mln EUR (3,14 mld zł) (Zmodyfikowane NH90 TTH dla francuskich specjalsów, 2020-10-12).

Przeciwpancerne pociski kierowane MAST-F zostaną zintegrowane z francuskimi śmigłowcami szturmowymi EC665 Tigre HAD, a niewykluczone, że w dalszej kolejności z z bojowymi, bezzałogowymi statkami latającymi klasy MALE / Grafika: MBDA

Przeciwpancerne pociski kierowane MAST-F zostaną zintegrowane z francuskimi śmigłowcami szturmowymi EC665 Tigre HAD, a niewykluczone, że w dalszej kolejności z z bojowymi, bezzałogowymi statkami latającymi klasy MALE / Grafika: MBDA

DGA zdecydowała się na wybór koncepcji architektury ppk MHT/MLP (Missile Haut de Trame / Missile Longue Portée), czyli wydłużonej wersji lądowego ppk 5. generacji MMP (Missile Moyenne Portée). Tym samym odrzucono możliwość integracji amerykańskiego AGM-179JAGM (Joint Air-to-Ground Missile), opracowanego przez MBDA dla Brytyjczyków Brimstone 3 czy rozwoju koncepcji EMMH. Zasięg MHT/MLP, w przypadku platformy stacjonarnej wynosi około 8 km, ale w wersji śmigłowcowej zostanie wydłużony. Pozwoli na rażenie celów opancerzonych w dzień i w nocy oraz poza zasięgiem wzroku operatora BLOS (Beyond Line Of Sight). Otrzyma dwukierunkowe łącze danych i głowicę optoelektroniczną wysokiej rozdzielczości w świetle widzialnym i w podczerwieni (MBDA w projekcie LynkEUs z ppk MMP, 2020-07-03; MBDA testuje Brimstone 3, 2019-03-21).

MAST-F ma być o 20% lżejszy od innych konstrukcji dostępnych na rynku, dzięki czemu Tiger będzie mógł przenieść do ośmiu pocisków pod pylonami, przy jednoczesnej redukcji masy bojowej o 100 kg. Osiem pocisków wraz z wyrzutniami ma mieć masę do 800 kg. Dzięki temu planowane jest zwiększenie udźwigu paliwa dla śmigłowca, a co za tym idzie zwiększenie promieniu działania i długotrwałości lotu.

Wszystkie podzespoły będą francuskie, dzięki czemu MBDA będzie mieć nieograniczone możliwości eksportu, gdyż nie będą podlegać amerykańskiej ograniczeniom ustawy o międzynarodowym handlu uzbrojeniem ITAR (International Traffic in Arms Regulations) – w przypadku wykorzystania podzespołów z USA.

Zgodnie z harmonogramem, certyfikacja ma zakończyć się do 2025, a dostawy zamówionych partii rozpoczną się w 2028. Niewykluczone, że nowe śmigłowcowe ppk zostaną zintegrowane z bojowymi, bezzałogowymi statkami latającymi klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Prace nad pociskiem i jego produkcją wygenerują prawie 350 miejsc pracy w ciągu pięciu lat i 250 miejsc pracy w ciągu pierwszych dziesięciu lat produkcji seryjnej we Francji (Modernizacja francuskich Reaperów, 2019-03-27).

Integracja ppk MAST-F będzie częścią programu modernizacyjnego mid-life upgrade (MLU) śmigłowców Tiger do standardu Mk III należących do sił zbrojnych Francji, Niemiec i Hiszpanii, nad którym główne prace będzie realizować Airbus Helicopters. Francuskie wiropłaty zostaną zintegrowane także z systemem dowodzenia i wymiany informacji Atos Scorpion oraz łączności Contact, opracowanym dla wojsk lądowych, a także nową modułową awioniką i systemem kierowania ogniem. Będzie zdolny także do współdziałania i sterowania bezzałogowcami w ramach koncepcji MUM-T (Manned-UnManned Teaming) (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01).