Przejdź do serwisu tematycznego

Lockheed Martin rozszerza współpracę z Tata Advanced Systems Ltd. w Indiach

Amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o podpisaniu umowy z indyjską Tata Advanced Systems Ltd., rozszerzającą współpracę w programie średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules.

We wtorek, 10 września 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o podpisaniu umowy z indyjską Tata Advanced Systems Limited (TASL), rozszerzającą współpracę w programie średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules. To ogłoszenie oznacza znaczący krok w kierunku zwiększenia potencjału obronnego i lotniczego Indii, a także pogłębienia strategicznych więzi między Indiami a USA.


Zdjęcie: Lockheed Martin

Umowa ta stanowi ramy współpracy w zakresie przyszłych potencjalnych możliwości biznesowych, które obejmują:

  • Utworzenie ciężkiego centrum naprawczo-serwisowe (Heavy Maintenance Repair Center) w Indiach w celu wsparcia eksploatacji, remontów i przeglądów (MRO) floty 12 indyjskich samolotów C-130J-30 Super Hercules (jeden uległ katastrofie 28 marca 2014), a także innych globalnych flot samolotów Super Hercules (zapowiedź budowy centrum ogłoszono 13 lutego 2023 podczas otwarcia pięciodniowej 14. wystawy lotniczej Aero India 2023 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru w stanie Karnataka);
  • Rozszerzenie możliwości produkcji i montażu C-130J w Indiach w celu produkcji samolotów dla programu średnich samolotów transportowych w ramach programu MTA (Medium Transport Aircraft), z zastrzeżeniem zgody rządu USA i Indii.

Lockheed Martin będzie nadal budować samoloty C-130J dla rządu USA i innych globalnych operatorów w istniejącym zakładzie produkcyjnym Super Hercules w Marietta w stanie Georgia w USA. Lockheed Martin stworzy dodatkowe moce produkcyjne i montażowe w Indiach, jeśli otrzyma kontrakt w programie MTA, którego zapotrzebowanie szacowane jest na 40-80 egzemplarzy. Konkurentami w programie są brazylijska spółka Embraer z C-390 Millenium oraz europejska Airbus Defence and Space z A400M-180 Atlas.

Współpraca z Lockheed Martin nad propozycją platformy C-130J dla projektu MTA IAF jest kamieniem milowym dla Tata Advanced Systems — powiedział Sukaran Singh, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Tata Advanced Systems Limited. Obecne ogłoszenie jest również znaczące, ponieważ oznacza wejście Tata Advanced Systems do sektora MRO w sektorze obrony w Indiach dla dużych platform samolotów. Pomaga to również w zacieśnianiu relacji między obiema firmami, uzupełniając prace Tata Advanced Systems nad aerostrukturą dla platform Lockheed Martin.

C-130J jest znany jako światowy koń roboczy, nie tylko ze względu na swoją dużą globalną obecność, ale także ze względu na międzynarodowych partnerów łańcucha dostaw, w tym jedynego dostawcę sterów — Tata Lockheed Martin Aerostructures Limited w Hajdarabadzie — powiedział Rod McLean, wiceprezes i dyrektor generalny linii biznesowej Air Mobility and Maritime Missions w Lockheed Martin. Ta umowa o współpracy między Lockheed Martin i Tata Advanced Systems jest kolejnym dowodem zaangażowania Lockheed Martin w inicjatywę Samowystarczalne Indie i stopnia zaufania, jakie mamy w relacjach z naszymi partnerami w Indiach i całym indyjskim przemysłem.

Lockheed Martin i Tata Advanced Systems Limited od dawna współpracują za pośrednictwem spółki joint venture Tata Lockheed Martin Aerostructures Ltd. (TLMAL). Założona w 2010 spółka TLMAL jest przykładem realizacji celów programu rządu w New Delhi, Make in India i wyróżnia się tym, że jest jedynym globalnym źródłem zestawów sterów C-130J, które są montowane we wszystkich nowych samolotach Super Hercules produkowanych w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory TLMAL wyprodukował ponad 220 zestawów sterów C-130J.

C-130J Super Hercules

Samoloty rodziny C-130J Super Hercules są użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Do chwili obecnej ponad 550 samolotów C-130J zostało dostarczonych i certyfikowanych przez ponad 20 organów ds. zdatności do lotu, a globalna flota Super Hercules osiągnęła prawie 3 miliony godzin nalotu. Obecnie są realizowane zamówienia na rzecz Nowej Zelandii, AustraliiFilipin. Najnowszym użytkownikiem będzie Egipt.

Obecnie, samoloty te są oferowane w SzwecjiIndiach. Innymi kierunkami objętymi działaniami marketingowymi można wskazać Arabię Saudyjską, Finlandię, Meksyk czy Wietnam. Super Hercules wybrano też jako platformę dla nowego samolotu dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych w ramach programu E-XX jako następcy Boeing E-6B Mercury, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy).

21 lutego br. Norwegia odebrała pierwszy z 4 zmodernizowanych C-130J-30 Super Hercules, natomiast 1 marca br. Niemcy odebrały pierwszy tankowiec KC-130J. 17 lipca br. USAF odebrały pierwszy z ośmiu egzemplarzy w nowej konfiguracji, przystosowanej do wykonywania oprysków. Według niedawnych doniesień prasowych, na zakup 12-14 używanych eks-brytyjskich Super Herculesów zdecydowała jest Turcja. Wyprodukowano też 7 egzemplarzy wersji cywilnej – LM-100J.

C-130J jest oferowany w czterech podstawowych wariantach, skonfigurowanych obecnie do 19 misji. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X