Szwecja
We wtorek, 1 kwietnia 2024, jak poinformowała spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica), sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji Peter Sandwall podpisał protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) o zobowiązaniu do zakupu przez Sztokholm czterech egzemplarzy średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.
Jednocześnie pozyskanie samolotów odbędzie się wspólnie z Królestwem Niderlandów i Austrią, które zamówiły, odpowiednio, pięć i cztery egzemplarze.
Jesteśmy dumni, że możemy zrobić znaczący krok w kierunku nabycia tego interoperacyjnego z NATO samolotu nowej generacji. Zdolność C-390 do wykonywania misji w trudnych warunkach o każdej porze i w każdym miejscu będzie mile widzianym ulepszeniem dla szwedzkiej obrony, zapewniając skuteczne operacje przez nadchodzące dekady — powiedział Peter Sandwall.
Zaangażowanie Szwecji w zakup czterech samolotów C-390 Millenium oznacza znaczący postęp w zwiększaniu zdolności operacyjnych szwedzkich sił powietrznych. Te samoloty nowej generacji nie tylko zwiększą wydajność transportu wojskowego Szwecji, ale także wykorzystają istniejące europejskie synergie w zakresie interoperacyjności, szkoleń i wsparcia cyklu życia. Embraer nadal jest oddany spełnianiu wymagań Szwecji poprzez dostarczanie najwyższej klasy samolotów transportowych, zapewniając, że szwedzkie siły powietrzne będą mogły wykonywać swoje najbardziej wymagające misje z doskonałością — powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Przypomnijmy, że 9 listopada 2024, ministrowie obrony Brazylii i Szwecji, José Múcio Monteiro Filho i Pål Jonson podpisali list intencyjny (Letter of Intent, LoI), otwierający negocjacje w sprawie zwiększenia zamówienia na samoloty wielozadaniowe Saab JAS 39E/F Gripen przez Brazylię oraz zakupu samolotów C-390 przez Szwecję.
Wcześniej, 11 kwietnia 2023 spółka Saab Defence and Security podpisała protokół ustaleń (MoU) z Embraer w sprawie pogłębienia współpracy między spółkami w kilku obszarach, związanych głównie z rozwojem biznesu i możliwościami inżynieryjnymi związanymi z C-390.
Rząd w Sztokholmie poszukiwał następcy 5 średnich samolotów transportowych C-130H Hercules i 1 powietrznego tankowca KC-130H Hercules (zrezygnowano z zakupu używanych włoskich C-130J Super Hercules). Warto dodać, że amerykańska spółka Lockheed Martin oferowała Szwecji najnowsze C-130J-30 Super Hercules.
#NEWS | Sweden officially confirmed the acquisition of four C-390 Millennium multi-mission aircraft from Embraer, securing the necessary production slots. Read full news: https://t.co/Yl3UIC5IyH #EmbraerStories #C390 #Millennium #LAAD pic.twitter.com/kYu48WYnXI
— Embraer (@embraer) April 1, 2025
Portugalia
Tego samego dnia Embraer poinformował, że dowództwo portugalskich wojsk lotniczych (Força Aérea Portuguesa, FAP) ogłosiło zamiar dołączenia do brazylijskich wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira, FAB) w programie opracowanie samolotu rozpoznawczo-patrolowego C-390 IVR (Inteligência, Vigilância e Reconhecimento), bazującego na transportowo-tankującym C-390 Millenium.
Deklaracja padła podczas ceremonii na wystawie LAAD Defense & Security w obecności dowódcy FAP gen. João Cartaxo Alvesa, dowódcy FAB gen. Marcelo Kanitza Damasceno, prezesa i dyrektora generalnego Embraer Francisco Gomesa Neto oraz prezesa i dyrektora generalnego Embraer Defense & Security Bosco da Costa Juniora.
Podczas ceremonii zaprezentowano obraz koncepcyjny modułowego systemu misji typu roll-on/roll-off (RO/RO) pakiet IVR, który jest obecnie w fazie rozwoju. To rozwiązanie pozwoli C-390 wykonywać misje zwiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR), zachowując jednocześnie wszystkie jego dotychczasowe możliwości.
Współpraca z Embraer rozwija się sprawnie i w sposób uporządkowany, umożliwiając kompleksową ocenę C-390 Millenium pod kątem obecnych i przyszłych potrzeb brazylijskich sił powietrznych. Widzimy duży potencjał samolotu w zakresie misji ISR i morskich misji patrolowych. Brazylijskie siły powietrzne witają portugalskie siły powietrzne włączając się do tego badania, wnosząc swoją wiedzę i doświadczenie w celu ulepszenia potencjalnego rozwiązania, powiedział gen. Marcelo Kanitz Damasceno, dowódca brazylijskich wojsk lotniczych.
Jesteśmy zachwyceni decyzją portugalskich sił powietrznych o dołączeniu do badań nad tym nowym zastosowaniem dla C-390 Millenium. Od początku programu nasi brazylijscy i portugalscy partnerzy odegrali kluczową rolę w uczynieniu programu C-390 niezaprzeczalnym sukcesem operacyjnym i technicznym, powiedział Bosco da Costa da Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Umowa pomiędzy Embraer i dowództwem brazylijskich wojsk lotniczych na opracowanie samolotu rozpoznawczo-patrolowego C-390 IVR została zawarta 3 grudnia 2024. Jest to kontynuacja umowy z FAB z 10 kwietnia tego samego roku na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji m.in. samolotu C-390 na potrzeby ISR.
W 2019 Portugalia zdecydowała się na zakup pięciu samolotów C-390 z opcją na szósty. Pierwsze dwa z nich są już użytkowane przez 506. Eskadrę Rinocerontes w 11. bazie lotniczej Beja w dystrykcie o tej samej nazwie, w regionie Alentejo. Będą następcami wycofywanych 5 samolotów Lockheed C-130H/C-130H-30 Hercules (z tej piątki jeden został już wycofany). Dostawy zakończą się w 2027.
#NOTÍCIA | Força Aérea Portuguesa se junta aos estudos da Embraer e Força Aérea Brasileira para equipar KC-390 com IVR. Leia a notícia completa: https://t.co/R8k8wp5Mpm @fap_pt @fab_oficial #EmbraerStories #KC390 #Millennium pic.twitter.com/DLTshppfml
— Embraer (@embraer) April 1, 2025
C-390 Millenium
Dwa miesiące temu, 3 lutego br., spółka Embraer świętowała 10-lecie od oblotu prototypu samolotu C-390 Millenium. Od tamtej pory, poza wyżej wymienionymi i Brazylią (zakontraktowano 19 egz., zamiast pierwotnie 27), uzyskano zamówienia od Węgier (2 egz.), Republiki Korei (3 egz.), Czech (2 egz.) oraz nieujawnionego odbiorcy (2). Dodatkowo samoloty zostały Słowację – w tym przypadkach podpisanie umowy może mieć miejsce w pierwszej połowie bieżącego roku. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft).
11 marca br. w Warszawie spóła Embraera zorganizował pierwszą (tego typu) konferencję prasową, której celem była publiczna prezentacja możliwości oraz propozycji producenta dla Polski w ramach programu Drop.
Embraer chce też oferować swój samolot we Włoszech, Boliwii, Republice Południowej Afryki, Egipcie i Rwandzie. Bezskutecznie natomiast był proponowany m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
Obecna flota 10 samolotów operacyjnych – 7 w Brazylii, 2 w Portugalii i 1 na Węgrzech – zgromadziła ponad 16 300 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji wynoszącym 93% i wskaźnikami ukończenia misji powyżej 99%.
C-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.