W poniedziałek, 4 grudnia, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) wybrał ofertę ze średnim, odrzutowym samolotem transportowym C-390 Millenium w programie LTA-II (Large Transport Aircraft-II).
Tym samym odrzucono kontroferty amerykańskiej spółki Lockheed Martin z C-130J-30 Super Hercules (autoryzowano sprzedaż 12 samolotów) i europejskiej Airbus Defence and Space z A400M-180 Atlas. Decyzja o wyborze brazylijskiej platformy zapadła podczas dzisiejszego 154. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy DAPA.
Zgodnie z podpisaną umową Embraer do końca 2026 dostarczy nieujawnioną liczbę (a co najmniej trzech) samolotów C-390 Millennium specjalnie skonfigurowanych pod kątem wymagań wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), a także usługi dodatkowe i wsparcie, w tym szkolenia, sprzęt do obsługi naziemnej i części zamienne. Wartość kontraktu zostanie uwzględniona w backlogu Embraera w czwartym kwartale 2023. Budżet programu to 544,5 mln USD.
Embraer zapewni także kompleksowy pakiet offsetowy o wartości 135 mln USD, obejmujący znaczną ilość części do C-390 Millennium, które będą produkowane lokalnie przez trzy koreańskie spółki partnerskie w ramach konsorcjum, oraz rozwój lokalnego centrum serwisowania, obsługi technicznej, napraw i przeglądów (maintenance, repair and overhaul – MRO).
Witamy Siły Powietrzne Republiki Korei w rosnącej liczbie sił powietrznych użytkujących C-390 Millennium – najnowocześniejszy wojskowy taktyczny samolot transportowy. Dzień po dniu samolot udowadniał, że jest w stanie wykonać szeroki zakres misji z dużą wydajnością, łatwością obsługi i szybkością – powiedział Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security. To nowa era w stosunkach Brazylia-Korea Południowa i wspólnie z naszymi koreańskimi partnerami jesteśmy zaangażowani w zwiększanie potencjału tamtejszego przemysłu lotniczego i obronnego.
Obecnie, wojska lotnicze Republiki Korei dysponują 12 średnimi samolotami transportowymi C-130H-30 Hercules, które zostaną wycofane do 2035, 4 nowszymi C-130J Super Hercules, zakupionymi w 2014, a także 18 lżejszymi CASA/IPTN CN235, które zostaną wycofane do 2040. Tymczasem spółka Korea Aerospace Industries pracuje nad własnym odrzutowym samolotem transportowym o kryptonimie MC-X, który mógłby wejść do służby w 2031 lub 2032. Prace rozpoczęto w kwietniu 2021 jako potencjalnym następcą C-130H i CN235. W styczniu br. udział w programie MC-X wyraziły zainteresowanie Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione) i Czechy (2 zamówione). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft), który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii), a także promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim (Produkcja i serwis C-390 Millenium w Arabii Saudyjskiej).
Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
#NEWS | South Korea selects the #Embraer #C390 #Millennium. Read full news: https://t.co/NdgOj6l8qp #EmbraerStories #WeAreEmbraer #airlift #multimission pic.twitter.com/35U1tYmFiU
— Embraer (@embraer) December 4, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.