Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne SkyGuardiany dla Tajwanu

Departament Obrony USA podpisał umowę ze spółką General Atomics Aeronautical Systems Inc. na produkcję kolejnych czterech bojowych bezzałogowych statków latających MQ-9B SkyGuardian dla Tajwanu.

We wtorek, 12 marca, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 250 063 810 USD (987,84 mln zł) ze spółką General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) na produkcję kolejnych czterech bojowych bezzałogowych statków latających (bbsl) MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) dla Tajwanu.

Zdjęcie: GA-ASI

Kontrakt obejmuje cztery samoloty MQ-9B, dwie certyfikowane naziemne stacje kontroli, części zamienne i sprzęt pomocniczy. Prace będą realizowane w zakładach GA-ASI w Poway w Kalifornii, a zakończenie prac przewidywane jest na 11 sierpnia 2027. Umowa jest wynikiem postępowanie procedurą negocjacyjną z GA-ASI jako jedynym producentem MQ-9B w ramach procedury programu FMS (Foreign Military Sales) dla Republiki Chińskiej (Tajwanu). Fundusze z FMS w wysokości 120 400 030 USD (474,16 mln zł) zostały uruchomione w momencie podpisania umowy.

Dzięki powyższemu kontraktowi liczba przyszłych tajwańskich MQ-9B wzrośnie do 8 egzemplarzy. Pierwsze cztery zamówiono 1 maja 2023 za równowartość 217 615 343 USD (913,44 mln zł), a umowa obejmowała także dwie mobilne naziemne stacje kierowania, części zamienne i wsparcie techniczne. Termin jej realizacji minie 5 maja 2025, ale póki co producent nie informował o postępach prac.

Przypomnijmy, że władze w Tajpej poinformowały o zainteresowaniu zakupem bezzałogowców rodziny MQ-9 po raz pierwszy 18 maja 2020. Była wówczas mowa o czterech samolotach wraz z naziemną stacją kierowania na około 166 mln USD, a harmonogram realizacji dostaw szacowano na pomiędzy czwarty kwartał 2023, a czwarty kwartał 2024. 13 października 2020 agencja prasowa Reuters informowała, że Tajwan skierował w tej sprawie formalny wniosek do amerykańskiego rządu.

Zgodę Departamentu Stanu USA opublikowała już 3 listopada 2020 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Wnioskowany pakiet szacowany na maksymalnie 600 mln USD obejmował 4 samoloty MQ-9B, 2 stacjonarne stacje naziemne, 2 mobilne stacje naziemne, 14 rozszerzonych zestawów nawigacji zliczeniowej i satelitarnej (INS/GPS) z modułem kryptograficznym SAASM, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20, stacje radiolokacyjne Raytheon SeaVue, zasobniki walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750, terminale łączności radiowej pasma C, terminale łączności radiowej pasmu Ku (GATES), transpondery AN/DPX-7 systemu identyfikacji swój-obcy, silniki turbośmigłowe Honeywell TPE-331-10GD (T76), radiostacje M6000 UHF/VHF, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 Mode 4/5 czy moduły kryptograficzne AN/PYQ-10C.

Wnioskowano również o sprzęt do bezpiecznej komunikacji, sprzęt kryptograficzny i służący do identyfikacji swój-obcy, początkowe części zamienne i naprawcze, węzły, zasilanie i połączenia danych do integracji uzbrojenia, sprzęt pomocniczy i testowy, publikacje i dokumentacje techniczne, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (General Atomic Aeronautical System, Inc.) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Z kolei 28 lipca 2023, służba prasowa Białego Domu informowała, że prezydent USA Joe Biden zatwierdził pakiet pomocy wojskowej Tajwanowi o wartości 345 mln USD (1,38 mld zł), który według niepotwierdzonych doniesień ma obejmować bbsl typu MQ-9.

MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian

MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Omawiany wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian.

Obecnie, bbsl SkyGuardian mogą przenosić przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas niedawno zakończonych pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 (Australian International Airshow and Aerospace & Defence Exposition) w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile).

Dotychczas na zakup samolotów tego typu zdecydowała się zdecydowała się m.in. Wielka Brytania (16 egzemplarzy), gdzie otrzymał oznaczenie Protector RG Mk.1 oraz Belgia (4 egz. wariantu nieuzbrojonego) – oba kraje zacieśniły ostatnio współpracę w tym zakresie, natomiast na wariant SeaGuardian – Japonia (zamówiony 27 lutego 2023).

6 marca 2023 trzy egzemplarze wraz z wyposażeniem naziemnym zamówiło amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC).

Ostatnia umowa eksportowa została podpisana 19 grudnia 2023, na mocy której Kanada otrzyma 11 egzemplarzy MQ-9B. Zgodnie z najnowszymi doniesieniami, obecnie finalizowane są rozmowy w sprawie sprzedaży nieujawnionej liczby MQ-9B SkyGuardian do Polski, gdzie zastąpią dwa wydzierżawione starsze MQ-9A Reaper, a także odblokowana została sprzedaż na 18 samolotów dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. 1 lutego br. zgodę na zakup 31 samolotów tego typu otrzymały Indie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X