Przejdź do serwisu tematycznego

Francja: Gotowość drugiego atomowego Suffrena

Szef Sztabu Marynarki Wojennej Francji ogłosił gotowość operacyjną drugiego wielozadaniowego okrętu podwodnego nowej generacji o napędzie jądrowym typu Suffren, FS Duguay-Trouin (S636).

W czwartek, 4 kwietnia, Szef Sztabu Marynarki Wojennej Francji (chef d’état-major de la Marine, CEMM) adm. Nicolas Vaujour ogłosił gotowość operacyjną drugiego wielozadaniowego okrętu podwodnego nowej generacji o napędzie jądrowym typu Suffren, FS Duguay-Trouin (S636), zbudowanego w ramach programu Barracuda. Wcześniej okręt przechodził morskie próby zdawczo-odbiorcze, począwszy od 27 marca 2023 (Francja: Próby morskie drugiego atomowego Suffrena).

Zdjęcia: CEMM via X

Dziś ogłosiłem dopuszczenie do czynnej służby Duguay-Trouin, drugiego okrętu podwodnego typu Suffren. Szybszy, bardziej wszechstronny, bardziej dyskretny. W rękach naszych załóg stanie się wybitnym myśliwym do przyszłych operacji – napisał na profilu na platformie X, adm. Nicolas Vaujour.

Stępkę pod FS Duguay-Trouin (S636) położono 26 czerwca 2009. Okręt otrzymał imię po francuskim korsarzu i admirale René Duguay-Trouinie (1673-1736) i będzie jedenastą jednostką Marine Nationale, która będzie je nosić, ale pierwszą podwodną. Dołączył on tym samym do prototypowego FS Suffren (S635), który wszedł do służby w Marine Nationale 6 listopada 2020 (Francuski Suffren testuje MdCN).

26 listopada 2021 okręt po raz pierwszy został wytoczony z hali montażowej i przeprowadzono testy dokowania. Wodowanie nastąpiło 9 września 2022, natomiast 30 września tego samego roku pod nadzorem Komisji Energii Jądrowej i Energii Alternatywnych CEA (Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives) uruchomiono po raz pierwszy główny napęd okrętu, czyli reaktor jądrowy K15, dostarczony przez spółkę TechnicAtome. Potem rozpoczęto przygotowania do prób morskich.

Próby morskie obejmowały: testowe zanurzenie w celu sprawdzenia systemu balastowego, wyważenia pod wodą, stateczności i wodoszczelności kadłuba, zanurzenia na duże głębokości w rejonie Brestu oraz próby nawigacji na powierzchni, a następnie przejście na Morze Śródziemne celem prób systemu walki SYCOBS i testów kwalifikacyjnych głównego uzbrojenia.

W budowie są jeszcze cztery okręty tego typu: Tourville (stępkę położono 28 czerwca 2011), który ma zostać przekazany na przełomie 2024 i 2025 (20 lipca 2023 opuścił halę montażową). W latach 2014 i 2019 położono stępki pod De GrasseRubis, które miałyby wejść do służby w latach 2026-2028. Ostatnim, szóstym okrętem typu będzie Casabianca, pod którą stępkę położona w 2020 i ma zostać przekazania w 2029 lub 2030. Okręty pozostaną w służbie, co najmniej do lat 2060.

Okręty typu Suffren powstają jako następcy sześciu myśliwskich okrętów podwodnych o napędzie jądrowym pierwszej generacji typu Rubis. Pierwszego z nich, FS Saphir (S602), wycofano ze służby w lipcu 2019. Kolejny, Rubis (S 601) został skreślony ze stanu w grudniu 2022. Najnowszy zbudowany okręt serii, Perle (S606), został uszkodzony 12 czerwca 2020 w wyniku pożaru podczas prac remontowych. Zdecydowano, że zniszczona część dziobowa zostanie zastąpiona identyczną z wycofanego Saphira, a potrzeba naprawy wynika z konieczności podtrzymania zdolności bojowych w zakresie walki podwodnej, zanim do służby trafią wszystkie Suffreny.

Uzupełnieniem będą strategiczne okręty podwodne o napędzie jądrowym 3. generacji, uzbrojone w pociski balistyczne. Jednostki, w ramach programu o kryptonimie SNLE 3G (Sous-Marin Nucléaire Lanceur d’Engins de 3rd Génération), mają wejść do służby w latach 2035-2050 zastępując cztery okręty podwodne typu Le Triomphant w odstępach co pięć lat. Program budowy ogłoszono 19 lutego 2019, a palenie blach pierwszej jednostki miało miejsce 20 marca br. (Francja: Palenie blach pierwszego strategicznego okrętu podwodnego nowej generacji).

Opis

Typ Suffren ma 99,5 m długości, 8,8 m szerokości, 7,3 m zanurzenia, 4765 t wyporności nawodnej i 5300 t wyporności podwodnej. Napęd stanowi reaktor wodno-ciśnieniowy K15 o mocy 150 MW, dwa turboreduktory o mocy 10 MW, dwa awaryjne silniki elektryczne oraz pędnik wodnoodrzutowy. Układ ten zapewni prędkość maksymalną 25 w. Załogę będzie stanowić 12 oficerów i 48 marynarzy. Na okrętach będzie także miejsce dla maksymalnie 15 żołnierzy wojsk specjalnych z wyposażeniem.

Okręty zostały wyposażone w radar nawigacyjny Sagem/Kelvin Hughes Series 10 CSR, dwa maszty optoelektroniczne Sagem Series 30 SOM/AOM, system walki radioelektronicznej, sonar kadłubowy UMS 3000 i dwa sonary boczne z oprogramowaniem Thales S-CUBE, systemem omijania przeszkód SEACLEAR, namierzania VELOX-M8 i echolokacji NUSS-2F Mk2. Jednostki będą także wyposażone w wabie CANTO-S, systemy łączności klasy Link 11 i 16, łączności satelitarnej DIVESAT, łączności podwodnej TUUM-5 Mk2 i system zarządzania łącznością PARTNER.

Uzbrojenie dla czterech 533-mm wyrzutni torped będzie stanowić zapas łącznie 24 pocisków manewrujących dalekiego zasięgu MdCN (Missile de Croisière Naval), pocisków przeciwokrętowych Exocet SM39 Block 2 i ciężkich torped F21 Artemis w dowolnej kombinacji. Okręty będą mieć możliwość użycia min morskich FG29 oraz pocisków przeciwlotniczych typu MBDA MICA, również wystrzeliwanych z wyrzutni torpedowych. Za zarządzanie użyciem uzbrojenia będzie odpowiadał system kierowania walką SYCOBS (Système de Combat Commun Barracuda/SNLE).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X