22 października, podczas wirtualnych targów Euronaval Online 2020 (zaplanowanych na 20-25 października), minister sił zbrojnych Francji, Florence Parly, zapowiedziała, że uszkodzony w wyniku pożaru w czerwcu br. myśliwski okręt podwodny Perle (S606), typu Rubis o napędzie atomowym zostanie naprawiony i powróci do służby operacyjnej w marynarce wojennej (Marine Nationale) (Rafael na Euronaval Online 2020, 2020-10-20).
W wyniku czerwcowego pożaru całkowitemu zniszczeniu uległa część dziobowa myśliwskiego okrętu podwodnego Perle (S606), typu Rubis o napędzie atomowym. Zgodnie z decyzją francuskiego resortu sił zbrojnych, okręt zostanie naprawiony. / Zdjęcie: Benoit Emile, Marine Nationale
Rekomendację dotyczącą niezłomowania okrętu i naprawy go przedstawił zespół ekspercki, powołany przez resort sił zbrojnych po pożarze, złożony ze specjalistów spółki Naval Group, służby wsparcia marynarki wojennej (SSF, Service de Soutien de la Flotte) i Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (DGA, Direction Générale de l’Armement). W raporcie dotyczącym pożaru orzekli, że opłacalne będzie odcięcie dziobowej części okrętu, która została uszkodzona przez ogień i zastąpienie ją tą samą częścią pochodzącą z wycofanego ze służby z 3 lipca 2019 bliźniaczego okrętu podwodnego Saphir (S602).
Prace naprawcze ma realizować spółka Naval Group. Podkreślono, że ma ona doświadczenie w tego typu operacjach. Naprawa okrętu ma rozpocząć się w styczniu 2021, gdy Perle zostanie dostarczony do stoczni marynarki wojennej w Cherbourgu. Przy okręcie będzie pracować ok. 300 osób.
Po zakończeniu prac Perle wróci do Tulonu, gdzie przejdzie ostatnie prace serwisowe, przerwane wcześniej pożarem, przed ponownym włączeniem do służby operacyjnej. Zakończenie wszystkich prac i przekazanie naprawionej jednostki wojsku wstępnie zaplanowano na początek 2023 (przed pożarem planowano oddanie okrętu w 2021).
Według francuskiego dziennika Le Monde, koszty naprawy 26-letniego okrętu podwodnego wyniosą ok. 120 mln EUR (550 mln zł), na co resort sił zbrojnych wyłoży 70 mln EUR (320 mln zł), a pozostałe 50 mln EUR (228 mln zł) spółka Naval Group w ramach gwarancji (spółka ta jest spadkobiercą DCAN – Directions des Constructions et Armes Navales, która wybudowała wszystkie okręty typu Rubis).
Pożar na Perle wybuchł 12 czerwca br. o godz. 10.35 czasu lokalnego podczas realizacji prac remontowych (naprawy głównej) w stoczni marynarki wojennej w Tulonie. W akcję gaśniczą było zaangażowane prawie 300 osób, w tym ok. 100 strażaków z departamentu Var, Tulonu i Marsylii. Pożar ugaszono następnego dnia o godz. 00.15. Sekcja z przedziałem reaktora pozostała nietknięta. W wyniku pożaru nikt nie ucierpiał (Francuski atomowy OP poważnie uszkodzony, 2020-06-16).
Decyzja o niezłomowaniu wynika również z potrzeby podtrzymania zdolności operacyjnych Marine Nationale. Mimo, że wszystkie okręty podwodne typu Rubis mają zostać wycofane, a ich miejsce zajmie sześć wielozadaniowych okrętów podwodnych nowej generacji typu Suffren/Barracuda o napędzie atomowym, istnieje paląca potrzeba zachowania Perle z uwagi na napięty harmonogram dostaw nowych jednostek.
Pierwszy okręt nowego typu, Suffren, przechodzi od kwietnia br. próby morskie, a 20 października po raz pierwszy wystrzelił spod wody testowy pocisk manewrujący MdCN (Missile de Croisière Naval). Wcześniej przetestowano możliwość odpalania rakietowe pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 i nowe ciężkie torpedy F21 Artemis. Wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona nie wcześniej niż w 2021 (Suffren wyszedł w morze, 2020-04-30).
Stępkę pod drugi okręt nowego typoszeregu, który ma otrzymać nazwę Duguay-Trouin, położono 26 czerwca 2009, a pod trzeci, Tourville – 28 czerwca 2011. Oba mają wejść do służby w połowie dekady. W następnych latach w linii mają znaleźć się kolejne jednostki, De Grasse, Rubis i Casabianca.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.