4 sierpnia Ministerstwo Obrony Izraela zaprezentowało trzy demonstratory technologii gąsienicowego wozu bojowego o kryptonimie Carmel, nad którym prace ujawniono pod koniec października 2015. Pojazdy spółek Elbit Systems, Israel Aerospace Industries (IAI) i Rafael Advanced Defense Systems zaprezentowano delegacjom Izraela i USA na poligonie wojsk lądowych (Mazi) w północnym Izraelu. Jednak warto odnotować, że do tej chwili nie na którym podwoziu zostanie zbudowany prototyp, a MO nie podało kosztów programu.

Pojazd Rafaela wyposażono w duże ekrany ścianowe i mniejsze dotykowe dla obu członków załogi, którzy sterują nim za pomocą manipulatora przypominającego rozwiązanie pochodzące z samolotów bojowych, a także klawiatury komputerowej i panelu sterownia uzbrojeniem. Wyposażono go w system wieżowy z 30-mm armatą automatyczną i zestaw czujników

Pojazd Rafaela wyposażono w duże ekrany ścianowe i mniejsze dotykowe dla obu członków załogi, którzy sterują nim za pomocą manipulatora przypominającego rozwiązanie pochodzące z samolotów bojowych, a także klawiatury komputerowej i panelu sterownia uzbrojeniem. Wyposażono go w system wieżowy z 30-mm armatą automatyczną i zestaw czujników

Elbit, IAI i Rafael otrzymały oddzielnie środki finansowe na rozwój demonstratorów technologii na zlecenie państwowego Biura Badań i Rozwoju (MAFAT). Każdy z pojazdów był testowany w lipcu przez tydzień pod kątem czterech scenariuszy działania w ośrodku szkolno-treningowym Eljakim.  Niedzielna demonstracja była zwieńczeniem tej fazy programu. Na potrzeby demonstracji zainscenizowano zabudowania wiejskie, symulujące obszary działania Hezbollahu. Pojazdy oparto o tymczasowe podwozia, gdyż celem tego etapu była integracja poszczególnych systemów. Ponadto, doświadczenia z programu mają zostać zastosowane dla obecnie wykorzystywanych lub wdrażanych platform, takich jak czołgi Merkava, transportery piechoty/bwp Namer czy kbwp Eitan (Testy Spike na bwp Namer, 2018-12-18; IDF zamawia KTO Eitan, 2018-03-13).

Demonstrator Elbit także został wyposażony w dotykowe ekrany ścianowe oraz dodatkowe wysuwane. Załoga ma do dyspozycji także hełmofony i drążki, przypominające rozwiązania z samolotów wielozadaniowych F-35I Adir oraz bezzałogowy statek latający do rozpoznania. Pojazd wyposażono w bezzałogową wieżę z 30-mm armatą automatyczną

Demonstrator Elbit także został wyposażony w dotykowe ekrany ścianowe oraz dodatkowe wysuwane. Załoga ma do dyspozycji także hełmofony i drążki, przypominające rozwiązania z samolotów wielozadaniowych F-35I Adir oraz bezzałogowy statek latający do rozpoznania. Pojazd wyposażono w bezzałogową wieżę z 30-mm armatą automatyczną

Każdy z pojazdów ma dwuosobową załogę, jednak może działać autonomicznie. Konstruktorzy zastosowali napędy hybrydowe. W każdym przypadku załogę ma wspierać oprogramowanie o cechach sztucznej inteligencji. Celem programu jest opracowanie wozów bojowych nowej generacji o zredukowanej załodze i wykorzystujących nowe technologie, zwiększające przeżywalność, mobilność i świadomość sytuacyjną. Ogólna koncepcja zakłada umieszczenie załogantów w zamkniętej kapsule wewnątrz kadłuba (podobnie jak w rosyjskich czołgu T-14 Armata) oraz kamery i czujniki na zewnątrz pojazdu, zapewniające świadomość sytuacyjną w zakresie 360 stopni wokół niego.

Koncepcja IAI opiera się o tymczasowe podwozie transportera piechoty M113 Zelda. Załoga ma do dyspozycji dotykowe ekrany i manipulatory drążkowe, przypominające te do gier wideo, a także ekrany ścianowe, wyświetlające obraz sytuacji wokół pojazdu. Załoga była wspierana przez bezzałogowy statek latający, który dostarczał obraz sytuacji taktycznej z powietrza. Jako jedyny z trzech demonstratorów, pojazd IAI nie został wyposażony w uzbrojenie / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Izraela

Koncepcja IAI opiera się o tymczasowe podwozie transportera piechoty M113 Zelda. Załoga ma do dyspozycji dotykowe ekrany i manipulatory drążkowe, przypominające te do gier wideo, a także ekrany ścianowe, wyświetlające obraz sytuacji wokół pojazdu. Załoga była wspierana przez bezzałogowy statek latający, który dostarczał obraz sytuacji taktycznej z powietrza. Jako jedyny z trzech demonstratorów, pojazd IAI nie został wyposażony w uzbrojenie / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Izraela

Każdy z demonstratorów został wyposażony w zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Elbit Systems Iron Vision w nowym wariancie, w którym obraz z kamer i czujników jest wyświetlany na ekranach wewnątrz pojazdu. System opiera się na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor). Starsza wersja, z nahełmowym wyświetlaczem, do 2021 będzie standardowym wyposażeniem czołgu Merkava Mk.4 Barak, a w ostatnio była testowana z hiszpańskim bojowym wozem piechoty ASCOD Pizzaro (Pizzaro z Iron Vision, 2019-07-01).

Udział przedstawicieli z USA może wskazywać na potencjalny udział finansowy w programie albo również chęć implementacji części technologii izraelskich do programu pojazdów bojowych US Army nowej generacji o kryptonimie NGCV (Next Generation Combat Vehicle) (Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).

/ Film: Ministerstwo Obrony Izraela

Opis
Nowa platforma bojowa Carmel, złożona z pięciu wyspecjalizowanych pojazdów, została ujawniona podczas 2nd International Ground Warfare & Logistics Conference, która miała miejsce 16-17 maja 2017 w Latrun. W wersji podstawowej pojazd ma mieć masę do 32-35 t, a wejście do służby zaplanowano na lata 2025-2027. Prace są częścią strategicznego planu o nazwie Ground Horizon, wzmocnienia możliwości operacyjnych Wojsk Lądowych na najbliższe 20 lat.

Podstawowym założeniem konstrukcyjnym mają być niewielkie gabaryty i zwinność pojazdu oraz system wsparcia decyzji, oparty o sztuczną inteligencję. System ten będzie wykonywać większość działań realizowanych obecnie przez załogi izraelskich wozów bojowych, w tym autonomiczną nawigację i jazdę, poszukiwanie celów, celowanie, niezależne prowadzenie ognia w miarę możliwości i inne zadania. Załoga Carmela będzie wykonywać jedynie te czynności, których nie będzie mógł w stanie wykonać system.

Opcjonalnie przewiduje się trzeciego załoganta, który będzie obsługiwał naziemne i powietrzne platformy bezzałogowe oraz odpalał pociski rażące cele poza widocznością wzroku. W przypadku wozu dowodzenia, trzeci członek będzie dowódcą na szczeblu plutonu lub kompanii. Pojazdy będą wyposażone w hybrydowy układ napędowy, który dzięki akumulatorom będzie gromadził nadmiar wygenerowanej energii, a sam pojazd ma charakteryzować się małym promieniem skrętu. Wozy otrzymają aktywne systemy ochrony pojazdów (ASOP), a wyposażenie elektroniczne będzie odporne na cyberataki. Będą operować w środowisku sieciocentrycznym, gromadząc i dzieląc się informacjami. W konfiguracji bwp, podstawowym uzbrojeniem będą 30-mm armata automatyczna, przeciwpancerne pociski kierowane (ppk). W innym wariancie przewiduje się zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym i ppk.