Przejdź do serwisu tematycznego

Francja: Drugi atomowy Suffren bliżej wodowania

W stoczni francuskiej spółki Naval Group w Cherbourgu z hali produkcyjnej wytoczono drugi wielozadaniowy okręt podwodny nowej generacji o napędzie jądrowym typu Suffren.

26 listopada br. w stoczni francuskiej spółki Naval Group w Cherbourgu (Normandia) z głównej hali produkcyjnej wytoczono drugi wielozadaniowy okręt podwodny nowej generacji o napędzie jądrowym typu Suffren, przyszły FS Duguay-Trouin (S636), budowany w ramach programu Barracuda.

W stoczni francuskiej spółki Naval Group w Cherbourgu z hali produkcyjnej wytoczono drugi wielozadaniowy okręt podwodny nowej generacji o napędzie jądrowym typu Suffren

O wydarzeniu poinformował lokalny dziennik La Presse de la Manche. Z tej okazji nie odbyło się żadna uroczystość, a o fakcie nie poinformowały marynarka wojenna (Marine Nationale), ministerstwo sił zbrojnych, agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement), a nawet sam budowniczy (Następca francuskich strategicznych okrętów podwodnych).

Stępkę pod Duguay-Trouin położono 26 czerwca 2009. Okręt otrzyma imię po francuskim korsarzu i admirale René Duguay-Trouinie (1673-1736) i będzie jedenastą jednostką Marine Nationale, która będzie je nosić, ale pierwszą podwodną.

W piątkowym wydarzeniu ważący obecnie około 4500 t kadłub okrętu wytoczono z hali za pomocą 24 wózków i umieszczono na specjalną platformę. Teraz będą kontynuowane prace wykończeniowe na okręcie przed zaplanowanym na koniec grudnia 2021 lub początek stycznia 2022 wodowaniem technicznym, gdy owa platforma zostanie opuszczona do wody. Przekazanie zamawiającemu ma nastąpić z końcem przyszłego roku.

Tymczasem prototypowy FS Suffren (S635) został wprowadzony do służby operacyjnej 6 listopada 2020, po zakończeniu programu prób odbiorczych i stacjonuje w porcie wojennym w Tulonie. Do końca roku ma osiągnąć pełną gotowość operacyjną (FOC, Full Operational Capability) (Francuski Suffren testuje MdCN, Suffren wyszedł w morze, Chrzest Suffren).

Obecnie dobiega końca budowa również trzeciego okrętu tego typu, przyszłego De Grasse (stępkę położono 28 czerwca 2011), który ma zostać przekazany do 2024. W latach 2015 i 2019 położono stępki pod TourvilleRubis, które wejdą do służby w latach 2026-2028. Ostatnim, szóstym okrętem typu będzie Casabianca, która ma zostać przekazania w 2029 lub 2030.

Okręty typu Suffren powstają jako następcy sześciu myśliwskich okrętów podwodnych o napędzie jądrowym pierwszej generacji typu Rubis. Pierwszego z nich, FS Saphir (S602), wycofano ze służby w lipcu 2019. Najnowszy zbudowany okręt serii, Perle (S606), został uszkodzony 12 czerwca 2020 w wyniku pożaru podczas prac remontowych. Zdecydowano, że zniszczona część dziobowa zostanie zastąpiona identyczną z wycofanego Saphira, a potrzeba naprawy wynika z konieczności podtrzymania zdolności bojowych w zakresie walki podwodnej, zanim do służby trafią wszystkie Suffreny (Atomowy Perle do naprawy po pożarze).

Francja zamówiła w rodzimej stoczni spółki Naval Group sześć wielozadaniowych okrętów podwodnych o napędzie jądrowym drugiej generacji typu Suffren w ramach programu Barracuda, które zastąpią taką samą liczbę myśliwskich OP pierwszej generacji typu Rubis / Zdjęcia: Naval Group

Opis

Typ Suffren ma 99,5 m długości, 8,8 m szerokości, 7,3 m zanurzenia, 4765 t wyporności nawodnej i 5300 t wyporności podwodnej. Napęd stanowi reaktor wodno-ciśnieniowy K15 o mocy 150 MW, dwa turboreduktory o mocy 10 MW, dwa awaryjne silniki elektryczne oraz pędnik wodnoodrzutowy. Układ ten zapewni prędkość maksymalną 25 w. Załogę będzie stanowić 12 oficerów i 48 marynarzy. Na okrętach będzie także miejsce dla maksymalnie 15 żołnierzy wojsk specjalnych z wyposażeniem.

Okręty zostały wyposażone w radar nawigacyjny Sagem/Kelvin Hughes Series 10 CSR, dwa maszty optoelektroniczne Sagem Series 30 SOM/AOM, system walki radioelektronicznej, sonar kadłubowy UMS 3000 i dwa sonary boczne z oprogramowaniem Thales S-CUBE, systemem omijania przeszkód SEACLEAR, namierzania VELOX-M8 i echolokacji NUSS-2F Mk2. Jednostki będą także wyposażone w wabie CANTO-S, systemy łączności klasy Link 11 i 16, łączności satelitarnej DIVESAT, łączności podwodnej TUUM-5 Mk2 i system zarządzania łącznością PARTNER.

Uzbrojenie dla czterech 533-mm wyrzutni torped będzie stanowić zapas łącznie 24 pocisków manewrujących dalekiego zasięgu MdCN (Missile de Croisière Naval), pocisków przeciwokrętowych Exocet SM39 Block 2 i ciężkich torped F21 Artemis w dowolnej kombinacji. Okręty będą mieć możliwość użycia min morskich FG29 oraz pocisków przeciwlotniczych typu MBDA MICA, również wystrzeliwanych z wyrzutni torpedowych. Za zarządzanie użyciem uzbrojenia będzie odpowiadał system kierowania walką SYCOBS (Système de Combat Commun Barracuda/SNLE).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X