W czwartek, 24 kwietnia 2025, użytkownik platformy X, Aviatsanta (@Santahohoho1), poinformował, powołując się na wiarygodne źródło, że chiński samolot wielozadaniowy 5. generacji Shenyang J-35 po raz pierwszy wystartował z pokładu lotniskowca CNS Fujian (CV-18), typu 003, za pomocą katapulty elektromagnetycznej (EMALS). Test miał odbyć się w okolicach 27 marca, a szczegółowe informacje mają być dostępne w najnowszym odcinku płatnego chińskiego programu ChaHuaHui.
Zdjęcie: Z3144228 via Wikimedia Commons (CC0)
Wcześniej, 13 września 2024, chińska państwowa telewizja CCTV opublikowała materiał filmowy, w którym potwierdzono pierwsze testy J-35 z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16). Włączenie do testów CNS Fujian (CV-18), przechodzącego próby morskie od 1 maja 2024, wymagałoby modyfikacji podwozia J-35, gdyż pierwszy lotniskowiec zbudowano w układzie STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), gdzie do startu używana jest skocznia typu ski-jump, natomiast drugi reprezentuje klasę CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), gdzie zastosowano wspomniane katapulty elektromagnetyczne (Chiny: Oblot dwóch samolotów bojowych nowej generacji).
According to credible source, J-35 already completed its first EMALS launch aboard the Fujian.
— Aviatsanta (Loongfire) (@Santahohoho1) April 24, 2025
Co ciekawe, testy systemu katapult elektromagnetycznych na Fujian rozpoczęto już we wrześniu 2024 (z samolotami), ale nie wskazywano jaki typ został poddany próbom, a było to niemal równolegle, gdy J-35 testowano z Liaoning:
China's national broadcasting just released video saying it is ready to test the electro-magnetic aircraft launch (EMAL) system on the Fujian aircraft carrier.
Expect the ne time the Fujian leaves port it is to test the EMAL for launching fighter jets at sea. pic.twitter.com/j84rnLjme5
— Ignis Rex (@Ignis_Rex) September 11, 2024
Oblatany 29 października 2021 samolot J-35, czyli pokładowy wariant samolotu 5. generacji J-31/FC-31 Gyrfalcon został wskazany, przynajmniej nieoficjalnie, przez Centralną Komisję Wojskową Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej na następcę Shenyang J-15 (kopia rosyjskich Su-33). Kontrkandydatem miał być cięższy Chengdu J-20N, wywodzący się z lądowego J-20A. Choć zgodnie z najnowszymi doniesieniami, początkowo oba typy samolotów (J-15 i J-31) mogłyby służyć równolegle, z uwagi na różne możliwości obu platform, choć prototyp tego większego jeszcze nie powstał lub go nie ujawniono.
Warto dodać, że podczas 15. targów lotniczymi China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które odbyły się 12-17 listopada 2024 w południowo-wschodniej prowincji Guangdong, zaprezentowano lądowy wariant J-35, czyli J-35A, w porównaniu z którym otrzymał stałe skrzydła i goleń podwozia przedniego z pojedynczym kołem.
Fujian / Zdjęcie: chiński Internet
Według dostępnych informacji, skrzydło lotnicze na Fujian może liczyć ponad 50 statków powietrznych, w tym 24 J-15, 4 samoloty walki radioelektronicznej J-15D, 12 omawianych samolotów nowej generacji J-35 (brak informacji o J-20N), 8 śmigłowców transportowych Changhe Z-18, 4 śmigłowce wielozadaniowe Harbin Z-9 i 4 samoloty wczesnego ostrzegania Xi’an KJ-600. Ciekawą kwestią jest też nowy pokładowy samolot szkolenia zaawansowanego JL-10J, którego makieta (wraz z częścią innych wyżej wymienionych) pojawiła się w tym zeszłym roku na pokładzie Fujiana, Wydaje się, że opracowano go po fiasku pokładowego JL-9.
Oczekuje się, że okręt osiągnie wstępną gotowość operacyjną na przełomie 2025 i 2026, jednak do produkcji seryjnej samolotów pokładowych nowej generacji jeszcze daleka droga.
Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy. 13 lutego br. pojawiły się najnowsze zdjęcia satelitarne chińskiej stoczni w Dalian, należącej do spółki Dalian Shipbuilding Industry Company, gdzie jak się wydaje, mogła rozpocząć się długo oczekiwana budowa superlotniskowca typu 004 o napędzie nuklearnym.