We wtorek, 9 kwietnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podczas Międzynarodowej Wystawy Lotniczej i Kosmicznej FIDAE w Santiago w Chile podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z rodzimą korporacją pocztowo-telegraficzną Correios do Brasil (formalnie: Empresa Brasileira de Correios e Telégrafos, ETS) w sprawie współpracy w zakresie lotniczego transportu towarowego. Obie spółki przeprowadzą wspólne badania w celu przyspieszenia optymalizacji i rozbudowy brazylijskich i międzynarodowych sieci lotniczych dla dużych ładunków i towarów.
Strategiczne partnerstwo między spółkami będzie miało na celu zwiększenie wydajności Correios do Brasil w transporcie lotniczym i zmniejszenie kosztów operacyjnych w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Oceni także wyzwania i możliwości związane z nowymi modelami biznesowymi związanymi z platformami Embraer, takimi jak E190F, E195F, jak i średnich samolotów transportowych o napędzie odrzutowym C-390 Millennium (warto dodać, że pierwszy towarowy E-190F, przeznaczony dla amerykańskiego przewoźnika Regional One, został oblatany 5 kwietnia br.).
Dzięki temu partnerstwu będziemy w stanie zwiększyć wydajność naszej sieci logistycznej, co przyniesie korzyści dla ludności brazylijskiej, co jest naszą największą misją jako spółki publicznej i przedstawiciela rządu federalnego. Jesteśmy największymi operatorami transportu lotniczego w kraju, żadna inna firma logistyczna nie obsługuje nawet połowy linii lotniczych i ładunków obsługiwanych przez Correios – powiedział Fabiano Silva dos Santos, prezes Correios. Dyrektor podkreślił także, że przebudowa floty powietrznej państwowego przedsiębiorstwa wpisuje się w projekt modernizacyjny przedsiębiorstwa Correios do Futuro (pol. Correios przyszłości).
Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Correios przy badaniu bardziej wydajnej floty logistycznej do transportu towarów, zarówno w Brazylii, jak i za granicą. Embraer ma skonsolidowane portfolio samolotów, a rozwiązania, które mają być wspólnie analizowane, pozwolą spółce Correios poszerzyć ofertę usług dla klientów charakteryzującą się wysoką niezawodnością i wydajnością – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.
Embraer zgodnie z harmonogramem zakończy pierwszą konwersję samolotu E-Jet na wersję cargo, po pomyślnym ukończeniu pierwszego testu w locie. Embraer ma obecnie dwa kontrakty na przebudowę maksymalnie 20 samolotów E-Jet na frachtowce.
C-390 Millenium
Porozumienie z Correios do Brasil to milowy krok w oferowaniu jeszcze nie opracowanej cywilnej wersji C-390 Millenium krajowemu przewoźnikowi. Rozmowy w tej sprawie pomiędzy spółkami toczyły się od pewnego czasu. Zgodnie z doniesieniami medialnymi sprzed kilku lat, zapotrzebowanie poczty brazylijskiej szacowano nawet na 25 samolotów.
Tymczasem, jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione, w tym jeden oblatany), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop).
Od czasu wejścia do służby w brazylijskich wojskach lotniczych w 2019 i portugalskich wojskach lotniczych w 2023, flota samolotów ma nalot ponad 11 500 godzin, przy dostępności operacyjnej na poziomie około 80% i wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%, co świadczy o wyjątkowej wydajności w tej kategorii.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.