W czwartek, 27 lipca br., Departament Obrony Australii ogłosił, że oferta spółki Hanwha Defense Australia z bojowymi wozami piechoty AS21 Redback zwyciężyła w programie Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3. Na pokonanym polu, w dostawach na 129 pojazdów opancerzonych w dwóch wariantach, wraz z wozami zabezpieczenia technicznego (zamiast 450 wcześniej planowanych), pozostała Rheinmetall Defence Australia z KF41 Lynx.
AS21 Redback / Hanwha Defense Australia
Redukcja liczby zamawianych pojazdów została ogłoszona 21 kwietnia br. Szacuje się, że dzięki cięciom koszt programu w obecnym kształcie wyniesie od 5 do 7 mld AUD (13,5-18,9 mld zł), zamiast 18-27 mld AUD (48,6-72,9 mld zł). Mimo to będzie to jeden z największych programów modernizacyjnych w historii australijskich wojsk lądowych (Australian Army).
AS21 Redback, zgodnie z kompleksową ofertą południowokoreańską, będą produkowane w zakładzie spółki Hanwha Defense Australia (część Hanwa Aerospace) Armoured Vehicle Centre of Excellence (H-ACE, Centrum Doskonałości Pojazdów Opancerzonych HDA) powstającym obecnie obok portu lotniczego Avalon w Geelong w pobliżu Melbourne, a podwykonawcami, w ramach grupy Team Redback, będą lokalne spółki: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems oraz izraelskie Elbit Systems i Plasan, a także amerykańska Northrop Grumman.
Pierwszy Redback zostanie przekazany zamawiającemu na początku 2027, w tym samym czasie co amerykańskie wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe M142 HIMARS, co jak podkreśla Departament Obrony, odzwierciedla cele Strategicznego Przeglądu Obronnego dotyczące przekształcenia wojsk lądowych do operacji manewrowych wokół Australii.
Jesteśmy również zaangażowani we wspieranie australijskiego przemysłu obronnego, abyśmy mogli wytwarzać więcej kluczowego sprzętu wojskowego, którego potrzebujemy w kraju, zamiast polegać na zagranicznych dostawcach – powiedział minister przemysłu obronnego Pat Conroy. Nasza decyzja o produkcji bojowych wozów piechoty Redback w Australii zapewni do 600 bezpośrednich miejsc pracy i ponad tysiąc miejsc pracy w australijskim łańcuchu dostaw.
Jesteśmy zadowoleni, że w ramach kolejnej fazy tego programu HDA i przemysł australijski dostarczą Australian Army światowej klasy bwp – powiedział Richard Cho, dyrektor zarządzający HDA. Chciałbym podziękować naszym partnerom przemysłowym, którzy wspierali nas poprzez działania ograniczające ryzyko w trudnych czasach, na jakie naraził nas COVID-19, i czasu, gdy przygotowywaliśmy naszą zwycięską odpowiedź dla Australii.
Wybór Redbacka dla australijskiej armii to ekscytujący kamień milowy nie tylko dla żołnierzy, którzy będą mieli BWP zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla nich, ale także zacieśnienie bliskich więzi między Australią a Republiką Korei.
Wybór Hanwha jako preferowanego oferenta projektu Land 400 Phase 3 ma znaczące implikacje dla współpracy gospodarczej i obronnej pomiędzy Koreą i Australią – powiedział Son Jaeil, prezes i dyrektor generalny Hanwha Aerospace, spółki macierzystej HDA. Produkcja pierwszego w świecie bwp piątej generacji to rewolucja w australijskich zdolnościach obronnych. Nie możemy się doczekać bycia rzeczywistym partnerem Australii w tym programie oprócz LAND 8116 Phase 1.
Do zastąpienia w Australian Army jest ok. 300 (lub 430 razem z pojazdami zmagazynowanymi) zamówionych w 1964 pojazdów typu M113SA4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego.
AS21 Redback ma masę bojową do 42 t, a jego uzbrojenie składa się z 30-mm armaty automatycznej Mk44S Bushmaster II, 7,62-mm sprzężonego km oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia EOS R400S Mk 2 z 12,7-mm km i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike ER2. Umieszczone je na wieży T2000, będącej rozwinięciem izraelskiej Elbit MT30 Mk 2, do której zintegrowano system aktywnej ochrony pojazdów Elbit Iron Fist – Light. Nowością jest także nahełmowy zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Elbit Systems Iron Vision, oparty na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor). Pojazd wyposa żono w pancerz modułowy Plasan o poziomie ochrony balistycznej 6 wg STANAG 4569.
AS21 Redback, wraz z konkurencyjnym KF41 Lynx były testowane w Australii od lutego 2021. Wcześniej koreańskie pojazdy tego typu były bezskutecznie oferowane Korei Południowej, USA oraz Polsce. Nie licząc nadal braku formalnej decyzji władz w Seulu – w pozostałych obu przypadkach bezskutecznie.
Wybór AS21 to kolejny sukces Hanwha Aerospace w Australii, po tym jak rząd w Canberze zdecydował się na zakup trzydziestu 155-mm haubic samobieżnych AS9 Huntsman wraz zpiętnastoma wozami amunicyjnymi i wsparcia AS10 (lokalne warianty K9A1 i K10) w programie Protected Mobile Fires LAND 8116 Phase 1 za 930 mld KRW (3,21 mld zł). Na początku lipca br. informowano o strzelaniach australijskich z dwóch pierwszych australijskich dział w Korei. Większość pojazdów powstanie na licencji we wspomnianych zakładach HDA w Australii.
Przypomnijmy, że w ostatnim czasie Australia otrzymała zielone światło na zakup pocisków manewrujących RGM-109E Tomahawk Block V i IV, przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148F Javelin, pocisków przeciwradiolokacyjnych AGM-88G AARGM-ER, śmigłowców UH-60M Black Hawk, MH-60R Seahawk i AH-64E Apache Guardian, samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules, czy broni palnej, a w planach jest zakup pocisków manewrujących AGM-158B JASSM-ER, pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM oraz NSM (Naval Strike Missile). Wielkie zmiany czekają królewską marynarkę wojenną (Royal Australian Navy, RAN), która w przyszłości ma otrzymać wielozadaniowe okręty podwodne o napędzie jądrowym.
The @AustralianArmy will receive 129 new infantry fighting vehicles in response to Australia’s changing strategic environment. 😎 These will be built in Geelong, supporting development of sovereign manufacturing capabilities. 💪➡️ https://t.co/Yv4mikBsBf#YourADF #AusArmy pic.twitter.com/wFKOIALwu7
— Defence Australia (@DefenceAust) July 27, 2023