Przejdź do serwisu tematycznego

Aero Club i JB Investments dostarczą dwa samoloty dla Straży Granicznej

Komenda Główna Straży Granicznej pozytywnie rozstrzygnęła przetarg na zakup kolejnych dwóch samolotów patrolowych wyposażonych w system obserwacji lotniczej do ochrony granicy państwowej.

W poniedziałek, 22 kwietnia 2024, Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) opublikowała informację o rozstrzygnięciu w postępowaniu przetargowego procedurą otwartą, prowadzonym od 26 stycznia br. na zakup kolejnych dwóch samolotów patrolowych wyposażonych w system obserwacji lotniczej do ochrony granicy państwowej.

Jeden z dwóch dotychczas zakupionych samolotów Turbolet L 410 UVP E-20 / Zdjęcie: st. chor. SG Paweł Kowaleczko, KG SG

Termin składania ofert minął 26 lutego 2024.

11 marca opublikowaną informację z otwarcia ofert i wpłynęło tylko jedno zgłoszenie od konsorcjum spółek Aero Club z Konstancina Jeziornej oraz JB Investments z Warszawy, którą wyceniono na 119 999 784,00 zł. Budżet jaki zamawiający chce przeznaczyć na ten zakup to 120 000 000 zł.

Oferta otrzymała 60 pkt za cenę, 10 pkt za warunek napędu dwusilnikowego, 10 pkt za wymiary kabiny pasażerskiej (szerokość 187 cm, wysokość 165 cm, długość 635 cm), 0 pkt za kabinę ciśnieniową, 8 pkt za maksymalny ciężar załadowania (1800 kg) – łącznie 88 na 100 pkt.

Komisja przetargowa KG SG zdecydowała więc o wyborze oferty. Oznacza to, że wkrótce powinna zostać podpisana stosowna umowa, na mocy której wykonawca będzie zobowiązany do dostawy samolotów w konfiguracji bazowej do 10 grudnia 2024, aby odbiór wraz z wyposażeniem misyjnym nastąpił do 10 grudnia 2025.

Co ciekawe, jest to druga próba pozyskania samolotów, po anulowaniu pierwszego przetargu w maju ub. r. z powodu braku złożonych ofert (Kolejne dwa samoloty patrolowe dla Straży Granicznej).

Przedmiotem obecnego zamówienia jest dostawa dwóch fabrycznie nowych samolotów rozpoznawczych z zabudowanym Systemem Obserwacji Lotniczej, systemem automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, telefonem łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu (wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2022). Samoloty muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) oraz lotów w znanych warunkach oblodzenia oraz zredukowanych minimach separacji pionowej (RVSM).

Napęd samolotu mają stanowić dwa silniki turbowentylatorowe o maksymalnym ciągu od 7,5 do 9,5 kN każdy, z w pełni cyfrowym, elektronicznym systemem sterowania FADEC zasilanych paliwem JET A1 i F 34. Alternatywnie mogą to być jeden lub dwa silniki turbośmigłowe (w układzie śmigła ciągnącego) o maksymalnej mocy 800-1300 SHP, także z systemem FADEC, z co najmniej pięciołopatowym śmigłem o zmiennym skoku włącznie z rewersem, także zasilanych JET A1 i F 34. Tak skonfigurowany napęd ma zapewnić długotrwałość lotu na co najmniej 6 godzin.

Załogę ma stanowić pilot i drugi pilot oraz co najmniej trzech pozostałych członków, w tym dwóch operatorów systemów pokładowych i dodatkowy członek misji. Maksymalna masa startowa ma wynosić od 3400 do 7000 kg, z czego ładowność co najmniej 590 kg. Wykonawca musi zobowiązać się do udzielenia gwarancja na okres 24 miesięcy eksploatacji lub 1000 h nalotu.

Samoloty muszą być dostosowane do realizacji zadań patrolowych nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej), dysponować zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Liwy oraz Rosji). Zestaw map ma także obejmować wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi obwodu kaliningradzkiego i Niemiec, a także wyłącznych stref ekonomicznych Portugalii (z wyłączeniem Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty oraz Senegalu.

Przypomnijmy, że 6 listopada 2020 spółka JB Investments Jan Borowski dostarczyła Straży Granicznej dwa samolotów patrolowo-rozpoznawcze LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20, produkcji czeskiej. Dołączyły one do floty statków powietrznych Lotnictwa SG: czterech samolotów PZL-104MF Wilga 2000 i czterech śmigłowców PZL-Kania (które czekają na następców), zmodernizowanego śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3AM Anakonda, śmigłowca Airbus Helicopters H135 (do patrolowania), lekkiego śmigłowca Robinson R44 Raven II (do szkolenia), samolotów M28 Skytruck i M20 Mewa oraz dwóch ASP S15-1 Stemme.

29 grudnia 2023 KG SG informowała o podpisaniu umowy o wartości 2 460 000 zł brutto ze spółką GB Aircraft na dostawę ogólnego symulatora lotu w klasie FNPT II MCC (Flight Navigation and Procedures Trainer II Multi Crew Cooperation) dla samolotów L 410 UVP E-20.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X