1 stycznia amerykańska spółka Collins Aerospace oraz dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) w oddzielnych komunikatach prasowych poinformowały o zakończeniu pierwszych prób w locie zasobników szkoleniowych TCTS Inc II (Tactical Combat Training System Increment II) zamontowanych na samolotach pokładowych F/A-18E/F Super Hornet (Super Hornety Block III bez CFT?, 2021-01-31).

Zasobniki szkoleniowe TCTS Inc II są przenoszone na końcówkach obu skrzydeł samolotu. Pozwalają na śledzenie samolotów w czasie rzeczywistym oraz symulację użycia uzbrojenia w najbardziej zbliżonych do realistycznych warunkach oraz w czasie rzeczywistym / Zdjęcie: NAVAIR/Collins Aerospace

Zasobniki szkoleniowe TCTS Inc II są przenoszone na końcówkach obu skrzydeł samolotu. Pozwalają na śledzenie samolotów w czasie rzeczywistym oraz symulację użycia uzbrojenia w najbardziej zbliżonych do realistycznych warunkach oraz w czasie rzeczywistym / Zdjęcie: NAVAIR/Collins Aerospace

Zasobniki TCTS Inc II zostały opracowane przez spółki Collins Aerospace Systems i Leonardo DRS pod nadzorem NAVAIR w ramach inicjatywy next-generation Air Combat Maneuvering Instrumentation (ACMI) jako następcy zasobników TCTS/P5CTS, opracowanych przez spółkę Cubic Global Defense dla amerykańskich sił zbrojnych. NAVAIR udzieliło zamówienia Collins Aerospace Systems na opracowanie nowych zasobników w 2017 (Collins dostarczy tysiące radiostacji, 2020-09-21).

Niedawno zakończone testy w ramach fazy rozwojowej, były realizowane od listopada ubiegłego roku przez biuro programowe PMA-205 przy NAVAIR (zajmujące się samolotami Super Hornet i Growler) oraz 23. Eskadrę Doświadczalną US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23, VX-23) z bazy Patuxent River (Maryland). Do dwóch prób w locie wykorzystano jeden dwumiejscowy F/A-18F, a potem dwa jednomiejscowe F/A-18E. Wstępne próby naziemne zakończono 6 listopada 2020 (Super Hornet na rampie startowej, 2020-12-16).

Zasobniki klasy ACMI zapewniają śledzenie samolotów w czasie rzeczywistym z punktu dowodzenia i kontroli sprawdzając czy realizują one poprawnie wszystkie założenia szkoleniowe, a dzięki integracji z ich awioniką, także na przesyłanie danych lotu i parametrów misji na ziemię. W przypadku pierwszej generacji zasobników, czyli TCTS/P5CTS, umożliwiały one symulowanie użycia różnych rodzajów uzbrojenia lotniczego oraz walki radioelektronicznej. Nowy zasobnik TCTS II integruje wszystkie funkcje swojego poprzednika w systemie o otwartej architekturze, która stanowi pierwszy certyfikowany, szyfrowany sprzęt szkoleniowy o wielu niezależnych poziomach bezpieczeństwa (MILS, Multiple Independent Levels of Security), zarówno na sprzęcie powietrznym, jak i naziemnym (Pierwszy lot Growlera z NGJ-MB, 2020-08-13).

Podobnie jak poprzednik, nowy zasobnik zachowuje zbliżony kształt, a więc i opór aerodynamiczny, do pocisku rakietowego krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder, wykorzystując te same belki uzbrojenia oraz złącza mechaniczne i elektryczne do integracji z samolotem-nosicielem (Próby AARGM-ER, 2020-06-04).

Nieoficjalnie, TCTS Inc II ma zawierać zliczeniową jednostkę pomiarową (IMU, Inertial Measurement Unit), szyfrowany nadajnik łączności satelitarnej GPS i rejestrator parametrów lotu SSR (Solid State Recorder), podobnie jak TCTS/P5CTS. Różnicą jest zastosowanie nowego, szyfrowanego łącza danych. Inną cechą nowego zasobnika szkoleniowego jest funkcja Synthetic Inject to Live (SITL), obejmująca symulację zagrożeń i wykorzystanie uzbrojenia w najbardziej zbliżonych do realistycznych warunkach oraz w czasie rzeczywistym. TCTS II gromadzi również odpowiednie dane, aby szybko opracować nowe taktyki, techniki i procedury użycia uzbrojenia w ciągu kilku tygodni zamiast miesięcy czy lat.

Co ciekawe, do realizowanego przez US Navy programu next-generation ACMI dołączyły na początku 2020 roku amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF). Chociaż harmonogram dla US Navy nie został ujawniony, oczekuje się, że system zostanie wprowadzony przez USAF w 2022 lub 2023. Wiadomo jednak, że jeszcze w bieżącym roku Departament Obrony ma wydać zgodę (Milestone C) rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production).