W poniedziałek, 6 października 2025, rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK (część państwowej korporacji Rostiech) poinformowała, że przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej (WKS) piątą w tym roku partię zmodernizowanych bombowców frontowych Su-34M/NWO (w kodzie NATO: Fullback). Pierwsze cztery tegoroczne dostawy zrealizowano kolejno: 19 kwietnia, 10 lipca, 12 sierpnia i 15 września. Jeśli przyjmiemy, że każda liczyła przypuszczalnie po dwa egzemplarze, w bieżącym roku odebrano już 10 samolotów.
Wielozadaniowy bombowiec Su-34 od dawna stał się legendą. Samolot ten łączy w sobie wysoką zwrotność, szeroką gamę uzbrojenia i zdolność do skutecznego działania w każdych warunkach. Podczas użytkowania w strefie SWO samolot ten potwierdził swój status najlepszego w swojej klasie i pozostaje jednym z kluczowych elementów rosyjskiego lotnictwa bojowego. Rozumiemy duże zapotrzebowanie na ten samolot wśród żołnierzy. Nasze fabryki lotnicze nie spowalniają tempa produkcji Su-34 i regularnie dostarczają klientowi nowe samoloty, wzmacniając tym samym potencjał obronny kraju – powiedział przedstawiciel Rostiechu dodając, że kolejne dostawy planowane są do końca roku.
Samoloty przeszły szereg niezbędnych testów naziemnych w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku i fabrycznych w locie, po zakończeniu których zostały przekazane klientowi.
W ramach realizacji zadań wyznaczonych przez Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej w zakresie dostaw szczególnie popularnych rodzajów uzbrojenia i sprzętu dla żołnierzy, załoga Sił Powietrzno-Kosmicznych przyjęła samoloty Su-34. Specyfika tego samolotu charakteryzuje się tym, że możemy wykonywać misje bojowe w całym zakresie prędkości. Samolot ten okazał się najlepszy podczas SWO. Możemy używać zarówno kierowanego, jak i niekierowanego uzbrojenia lotniczego – zauważył pilot Su-34 z WKS.
Przedsiębiorstwa OAK utrzymują wysokie tempo produkcji sprzętu wojskowego, wypełniając swoje zobowiązania wobec rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych. To nie ostatnia dostawa w tym roku. Nasi pracownicy w fabrykach nieustannie udoskonalają procesy produkcyjne, aby zapewnić niezbędną wielkość produkcji samolotów do zadań rosyjskiego Ministerstwa Obrony – powiedział dyrektor generalny OAK Wadim Badiecha.
W ubiegłym roku OAK zrealizowała trzy dostawy zmodernizowanych Su-34M/NWO: 23 grudnia (wraz z kolejnymi Su-57), 25 listopada i 5 kwietnia. W 2023 WKS odebrały dwie partie samolotów Su-34M/NWO (1 czerwca i 9 października).
W ramach pierwszego, 3-letniego aneksu, dostawy miały obejmować 24 egzemplarze. Pierwsze 6 samolotów trafiło do odbiorcy już w listopadzie i grudniu 2021. Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022, przestano informować o wielkości odbieranych partii, ale według rosyjskich mediów było to 10 egzemplarzy w trzech transzach. Kolejny aneks na następne samoloty podpisano w sierpniu 2022.
Co ciekawe, obecnie Rosjanie deklarują, że produkcja Su-34 wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Szacuje się, że przed rozpoczęciem pełnoskalowej wojny wynosiła ona 14-18 egzemplarzy rocznie, w 2022 spadła do wspomnianych 10, a w 2023 do zaledwie 6, choć dokładne dane nie są znane z powodu nowej polityki informacyjnej. Oznaczałoby to, że Rosjanie wrócili do poziomu produkcji przedwojennej.
W ramach wieloletniej umowy ramowej z czerwca 2020, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zleciło dostawy co najmniej 76 zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-34M/NWO, opracowanych w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Sycz. Umowa przewidywała dostawy 8-14 samolotów rocznie z terminem realizacji od 2022 do 2027.
Tylko w ostatnim czasie Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) straciły nawet 7 egzemplarzy w działaniach zbrojnych i wypadku (dwa z nich zostały uszkodzone):
- 27 czerwca Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wspólnie z Siłami Operacji Specjalnych Sił Zbrojnych Ukrainy (SOS SZU) przeprowadziła atak dronowy na bazę lotniczą Marinowka w obwodzie wołgogradzkim, w wyniku którego zniszczono dwa i uszkodzono dwa bombowce.
- 9 czerwca Ukraińcy zaatakowali bazę lotniczą Sawaslejka w obwodzie niżnonowogrodzkim, w wyniku którego trafiono dwa samoloty bojowe: MiG-31K oraz Su-30 lub Su-34.
- 1 lipca Ministerstwo Obrony FR informowało o wypadku w rejonie miejscowości Kulebaki, w obwodzie niżnonowogrodzkim w zachodniej części kraju.
- 25 września Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy informował o zestrzeleniu Su-34, gdy ten atakował miasto Zaporoże.
Dotychczasowe straty tych samolotów od wybuchu pełnoskalowej wojny mogą sięgać 51 egzemplarzy z łącznie 61 razem z wypadkami oraz uszkodzonymi. Dokładna liczba pozostających w służbie samolotów jest trudna do oszacowania z powodu zaostrzonej polityki informacyjnej Ministerstwa Obrony FR, które już nie informuje o wielkości bieżących dostaw samolotów z zakładów lotniczych. Przypuszcza się, że Rosjanie mogą dysponować mniej niż 100 Su-34 i około 30 zmodernizowanymi Su-34M/NWO.
Czytaj także:







