W środę, 12 lutego 2025, niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości kilkudziesięciu mln EUR na dostawę pełnego symulatora lotu i misji klasy FFSM (Full Flight and Mission Simulator) i trenażer ładowni klasy CHST (Cargo Handling Station Trainer) do samolotów transportowych Embraer C-390 Millenium dla królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht; KLu).
Zamówienie zostało złożone w pierwszym kwartale br., a produkcja wyżej wymienionych urządzeń rozpocznie się bezzwłocznie, tak aby dostawy zostały zrealizowane do końca 2026.
Jest to kontynuacja umowy o partnerstwie z producentem samolotów, brazylijską spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) z 1 listopada 2024, która zakłada wspólnych dostaw i realizacji rozwiązań i usług szkoleniowych dla załóg przyszłych pięciu niderlandzkich średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium. Rząd w Hadze zamówił samoloty, wspólnie z Austrią (4 egzemplarze), 22 lipca 2024. Rozmowy o partnerstwie niemiecko-brazylijskim na rynku europejskim prowadzono od 6 czerwca 2024.
Symulator lotu C-390 klasy FFSM poziomu D, obejmuje szkolenie lotnicze do działań w warunkach normalnych i awaryjnych, a także wsparcie operacji wojskowych i symulację ponad 350 awarii w celach szkoleniowych. Ponadto symulator jest łatwy w utrzymaniu i wygodny do szkolenia pilotów. Niderlandzki model będzie pierwszym, w którym zastosowany zostanie nowy generator obrazu.
Z kolei trenażer ładowni klasy CHST zapewni kompleksowe szkolenie w zakresie procedur szkolenia techników załadunku (tzw. load masterów), załóg ładowni i innych użytkowników (w tym personelu naziemnego). Będzie on wykorzystywał najnowocześniejszą technologię reprezentacji wizualnej, aby symulować wygląd wnętrza ładowni i widok zewnętrzny całego samolotu.
Dla Rheinmetall symulator FFMS zamówiony w ramach programu C-390 jest trzecim dużym zamówieniem na świecie i drugim w Europie. Przed niderlandzkimi siłami zbrojnymi, sam Embraer i portugalskie siły powietrzne (zamówiły pięć z opcją na szósty samolot) nabyły już FFMS.
Niedawno, bo 3 lutego br. Embraer świętowała 10. rocznicę oblotu pierwszego prototypu C-390 Millenium. Poza wyżej wymienionymi na zakup samolotów seryjnych zdecydowały się Brazylia (19 egz., zamiast planowanych 27), Węgry (2 egz.), Czechy (2 egz.), Republika Korei (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12), Szwecja (nieujawniona liczba planowana do zamówienia), Słowacja (trzy planowane do zamówienia) i nieujawniony klient (niewykluczone, że Maroko – przyp. red.). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
W związku ze wzrastającą liczbą klientów C-390 w Europie, Embraer i Rheinmetall rozważają utworzenie centrum szkoleniowego C-390 w Europie (na mocy istniejącego porozumienia), aby zapewnić jeszcze lepsze wsparcie szkoleniowe obecnym i przyszłym klientom C-390. Obecnie w ośrodku szkoleniowym Eugênio de Melo, w ramach Akademii Embraera, w São José dos Campos w brazylijskim stanie São Paulo funkcjonuje pełny symulator lotu i misji klasy FFMS oraz stanowisko szkolenia techników załadunku (Loadmaster Training Station), w którym szkolone są załogi brazylijskie, portugalskie i węgierskie.
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1889592314839851259