W środę, 26 marca 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła pierwsze dwa z sześciu zamówionych w 2022 przez rząd Republiki Cypryjskiej śmigłowców wielozadaniowych H145M. a Pozostałe dostawy zostaną zrealizowane w tym roku. Śmigłowce będą użytkowane przez Gwardię Narodową Republiki Cypryjskiej (Cypr: śmigłowce H145M zastąpią Mi-35P).
W obliczu rosnącej roli hybrydowej wojny w przyszłych konfliktach, armie będą poszukiwać wszechstronnych śmigłowców, które będą mogły wykonywać szereg kluczowych funkcji — powiedział Olivier Michalon, wiceprezes ds. globalnego biznesu w Airbus Helicopters. W tym kontekście wybór H145M jest szczególnie trafny, a Republika Cypryjska dołącza do dużej grupy europejskich armii, które wykorzystują wielozadaniowe H145M do szerokiego zakresu misji, w tym szkoleń, operacji specjalnych, transportu wojsk i jako lekkie śmigłowce szturmowe. Z dumą przekazujemy pierwsze dwa egzemplarze Republice Cypryjskiej. Nie możemy się doczekać, aby wkrótce zobaczyć je w działaniu w regionie Morza Śródziemnego.
Przypomnijmy, że 20 czerwca 2022 na niejawnym posiedzeniu Izby Reprezentantów (parlamentu) Republiki Cypryjskiej zatwierdzono zakup 6 śmigłowców H145M do zastąpienia 11 szturmowych Mi-35P, które zostały sprzedane Serbii. Zarezerwowano również opcję na zakup 6 dodatkowych wiropłatów, dzięki czemu flota może wzrosnąć do 12. Umowa z Airbus Helicopters została zawarta na berlińskich targach ILA 2022 jeszcze w czerwcu tego samego roku. Warto dodać, że w ostatnich latach zakupiono trzy śmigłowce wielozadaniowe Leonardo AW139.
Europejskie śmigłowce dla Cypru są wyposażone w system uzbrojenia HForce, który w standardowej konfiguracji składa się z komputera Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowego systemu celowniczego HMSD Thales Scorpion i pulpitów do sterowania uzbrojeniem. Uzbrojenie to 12,7-mm km FN Herstal HMP400, umieszczony w zasobniku podskrzydłowym, 20-mm działko Nexter NC621 i wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231.
H145M to zmilitaryzowany wariant śmigłowca H145, wcześniej oznaczonego jako Eurocopter EC145.
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
W ostatnim czasie spółka dostarczyła pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji, pierwszy z 82 H145M dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu ub. r. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji, a w grudniu Bahrajn zamówił dziewięć. Wcześniej zamówienia złożyły m.in. Wielka Brytania i Litwa.
Na zakup H145M zdecydowały się wcześniej także Luksemburg, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry, Brunei i Irlandia, a Airbus Helicopters oferuje je w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty.
6 grudnia 2024 informowano o dostawie 2000. egzemplarza rodziny H145 dla nieujawnionego klienta, a 9 grudnia informowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1904892309008695397