W poniedziałek, 27 października 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła do Biura Straży Pożarnej Miasta Hiroszima w Japonii pierwszy lekki śmigłowiec wielozadaniowy H160 w konfiguracji przeciwpożarowej. Jest to pierwszy na świecie operator nowej wersji tego wiropłata.
Śmigłowiec wejdzie do służby na początku 2026 i będzie przeznaczony do szerokiego zakresu misji służby publicznej, w tym do gaszenia pożarów z powietrza, poszukiwań i ratownictwa, misji ratownictwa medycznego oraz operacji reagowania na katastrofy, takich jak rozpoznanie dotkniętych obszarów.
H160 otrzyma zbiornik na wodę i inne środki gaśnicze typu Bambi Bucket, co zwiększy jego zdolność do wspierania naziemnych zespołów straży pożarnej w wysiłkach związanych z gaszeniem ognia.
Jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszym operatorem na świecie, który wprowadził H160 do misji gaśniczych. Jesteśmy przekonani o jego zaawansowanych możliwościach i wydajności, które znacząco usprawnią i wzmocnią działania naszego miasta w zakresie gaszenia pożarów i zapobiegania katastrofom. Dzięki temu śmigłowcowi dołożymy wszelkich starań, aby uratować jak najwięcej istnień ludzkich, powiedział Hideki Sadamori, szef biura straży pożarnej miasta Hiroszima.
Jesteśmy dumni, że H160 wkracza w nowy rozdział w swojej wielozadaniowej podróży wraz z pierwszym zadaniem w gaszeniu pożarów w Biurze Straży Pożarnej Miasta Hiroszima w Japonii, powiedział Jean-Luc Alfonsi, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Japonii. Ten kamień milowy odzwierciedla zaufanie pokładane w zaawansowanej technologii i zdolnościach adaptacyjnych H160. Niezależnie od tego, czy reagujesz na pożary, prowadzisz poszukiwania i ratownictwo, czy zapewniasz doraźną opiekę medyczną, H160 został zaprojektowany tak, aby działał precyzyjnie i bezpiecznie w najbardziej wymagających środowiskach.
H160 zastąpi Eurocopter AS365 N3 Dauphin, który jest w służbie Biura Straży Pożarnej Miasta Hiroszima od 2006.
W Japonii użytkownikiem H160 jest także Narodowa Agencja Policji (Keisatsu-chō), która na początku roku odebrała pierwsze dwa śmigłowce, a jeden trafił do użytkownika komercyjnego – All Nippon Helicopter. Obecnie na linii produkcyjnej Airbusa znajduje się piąty egzemplarz, który ma trafić do Biura Straży Pożarnej Miasta Nagoja.
H160 to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie śmigłowców na świecie, zaprojektowany i zbudowany tak, aby zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa operacyjnego, zapewniając jednocześnie niezrównany komfort w swojej klasie. Samolot H160, zdolny do wykonywania szeroko zakrojonych misji, w tym egzekwowania prawa, transportu morskiego, poszukiwań i ratownictwa, lotnictwa prywatnego i biznesowego oraz ratownictwa medycznego, wszedł do służby w
Airbus Helicopters jest zaufanym partnerem w Japonii od 65 lat, a około 380 śmigłowców wspiera szeroką gamę misji w całym kraju (Więcej H225 i H135 dla japońskiej policji).
Airbus H160
Przypomnijmy, że H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Następnie uzyskał certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) 30 czerwca 2023, a pierwszymi operatorami zostały Chartright Air Group w Kanadzie i PHI Aviation.
H160 wszedł następnie do służby w Brazylii, Kanadzie, Chinach, Francji, Irlandii, Indiach, Indonezji, Japonii, Malezji, Filipinach, Arabii Saudyjskiej, Wielkiej Brytanii, USA i wielu innych krajach europejskich. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców. Wiropłaty wylatały już dotąd ponad 2000 godzin (stan na lipiec 2024)
Airbus otrzymał też zamówienia na dostawy sześciu poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale) i Żandarmerii Narodowej. Obecnie trwają prace nad wojskową wersją śmigłowca H160M Guépard, pozyskiwanego w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych oraz lotniczych i kosmicznych). Prototyp oblatano 24 lipca br.
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
The world’s first firefighting Airbus H160 has been delivered to Japan’s Hiroshima City Fire Services Bureau! 🚁🇯🇵
The helicopter will be used for public service missions including firefighting, SAR, EMS, and disaster relief.
Read the press release: https://t.co/ASDP6vC8g2 pic.twitter.com/rDBDZfMIM6— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) October 27, 2025

