W poniedziałek, 10 listopada 2025, jak poinformowano w mediach społecznościowych, w głównych zakładach brazylijskiej spółki Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) w Gavião Peixoto w stanie São Paulo wizytę składała delegacja Królewskich Niderlandzkie Sił Powietrznych (Koninklijke Luchtmacht, KLu) oraz Dowództwa Materiałowego i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów, co było okazją do symbolicznego zapoczątkowania procesu budowy pierwszego z pięciu średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.
Zdjęcia: Embraer, Commando Materieel en IT via Facebook
Ruszyła budowa pierwszego holenderskiego samolotu transportowego C-390!
W tym tygodniu oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszego niderlandzkiego samolotu transportowego C-390 u brazylijskiego producenta Embraer. To kolejny krok w projekcie współpracy międzynarodowej.
Królestwo Niderlandów, Austria i Szwecja otrzymają łącznie 13 nowych wojskowych samolotów transportowych. Królestwo Niderlandów kupuje 5. Współpraca daje kilka zalet i zalet w zakresie wymiany wiedzy między krajami. Koninklijke Luchtmacht i COMMIT odpowiadają za nabycie dla wszystkich trzech krajów oraz za wdrożenie niderlandzkiego samolotu dla Commando Materieel en IT.
Obecnie w produkcji są pierwsze niderlandzkie i austriackie samoloty. Budowa płatowca zajmie około ośmiu miesięcy. Następnie następuje integracja różnych systemów, np. system zarządzania lotem czy systemy związane z samoobroną. Produkcja całego samolotu potrwa około dwóch lat – czytamy w komunikacie niderlandzkiego Dowództwa Materiałowego i IT.
Przypomnijmy, że rząd w Hadze zamówił samoloty, wspólnie z Austrią (4 egzemplarze), 22 lipca 2024. Szwecja dołączyła do wspólnego zakupu 6 października br., zamawiając 4 samoloty z opcją na 7 kolejnych. Budowa pierwszego wspomnianego pierwszego egzemplarza austriackiego rozpoczęła się w tych samych zakładach 14 lutego br.
Warto dodać, że 12 lutego br. Królestwo Niderlandów zamówiło pełny symulator lotu i misji oraz trenażer ładowni do swojej floty w niemieckiej grupie Rheinmetall AG, która jest partnerem Embraera w Europie.
Holendrzy wybrali brazylijską konstrukcję w ramach programu Replacement of Tactical Airlift Capacity. Decyzję ogłoszono 16 czerwca 2022. Samoloty, oznaczone jako C-390M, będą następcami czterech średnich samolotów Lockheed Martin C-130H/C-130H-30 Hercules z dostawami od 2026, a flota ma pozwolić na realizację rocznego nalotu wynoszącego do 4000 godzin.
30 listopada 2023 Embraer podpisała protokół ustaleń z niderlandzką organizacją rządową NIDV (Netherlands Industries for Defence & Security) w sprawie zacieśnienia współpracy przy C-390, ale i przy lekkich samolotach szturmowych A-29 Super Tucano.
Koninklijke Luchtmacht dysponuje obecnie dwoma C-130H-30, dostarczonymi w 1994 i dwoma C-130H, dostarczonymi w 2010 z nadwyżek amerykańskich. Jeszcze w 2020 zakładano, że samoloty będą służyć do 2031, ale ze względu na szybsze niż zakładano tempo zużycia płatowców, wycofywanie miało rozpocząć się już w 2025.
Przypomnijmy, że 3 lutego br. brazylijska spółka świętowała 10-lecie od oblotu prototypu C-390 Millenium. Od tamtej pory, poza wyżej wspomnianymi, zamówienia uzyskano z: Brazylii (zakontraktowano 19 egz., zamiast pierwotnie 27), Portugalii (6 egz. z opcją na 10 kolejnych), Węgier (2 egz.), Republiki Korei (3 egz.), Czech (2 egz.) i nieujawnionego odbiorcy (2 egz.; Maroko?). Dodatkowo po 3 samoloty zostaną zamówione Słowację i Litwę – podpisanie umów jeszcze nie nastąpiło. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim, w Indiach wraz z grupą Mahindra w ramach programu MTA szacowanego na 40-80 egzemplarzy i szeroko pojętym azjatyckim oraz w Polsce w ramach programu Drop (obecnie zamrożonego). Podsumowując z 47 zamówionych seryjnych samolotów dotąd dostarczono 11.
C-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Obecna flota w użyciu operacyjnym wykazała wskaźnik gotowości do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźniki ukończenia misji powyżej 99%.




