W poniedziałek, 15 kwietnia 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space opublikowała film z procesem nakładania powłok malarskich na pierwszy z dwóch zamówionych przez Kazachstan czterosilnikowych samolotów transportowych A400M-180 Atlas (Airbus unowocześnia zestaw prototypowy zestaw gaśniczy dla A400M).
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Samolot o nr seryjnym MSN 139 i nr taktycznym 21 ma zostać dostarczony do Kazachstanu jeszcze w tym roku, na mocy umowy z 1 września 2021 o nieujawnionej wartości na dwa egzemplarze. Co ciekawe, opublikowane, poza samym nagraniem wideo, fotografie samolotu są datowane na 1 kwietnia br. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do A400M innych użytkowników, kazachskie będą pozbawione możliwości pobierania paliwa w locie za pomocą sondy umieszczonej nad kabiną pilotów po lewej stronie. Zostały wykonane w zakładzie montażu końcowego Airbusa w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii (A400M dla Kazachstanu).
A400M w wojskach lotniczych Kazachstanu (Äwe qorğanısı küşteri) dołączą do dziesięciu dwusilnikowych C295M, również dostarczonych przez Airbusa, a także jednego egzemplarza Służby Granicznej (Qazaqstan Respwblïkasınıñ Şekara qızmeti). Kilka z nich przeszło remonty w spółce Airbus Poland z Warszawy.
Wraz z umową z 2021 podpisano protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) o współpracy w zakresie usług utrzymania i remontów oraz pierwszego etapu tworzenia lokalnego centrum utrzymania C295/C295M.
Warto dodać, że państwo środkowoazjatyckie dysponuje też 8 śmigłowcami Airbus EC145 (H145) z 18 zamówionych (ale aż z 45 planowanych), a w 2012 planowano zakup 20 EC725 Caracal (obecnie H225M). Jeśli chodzi o zachodnie konstrukcje, to 26 listopada 2023, francuski dziennik La Tribune informował o zainteresowaniu przez władze w Astanie zakupem samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale.
A400M ma 45,1 m długości, 42,4 m rozpiętości skrzydeł i 14,7 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 141 t, z czego 37,5 t to ładunek użyteczny. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Europrop TP400-D6 o mocy 11 000 KM każdy, rozwija prędkość przelotową 781 km/h, osiąga pułap 12 200 m i zasięg do 8700 km (przy ładunku 20 t spada do 6400 km, 30 t – 4500 km, a przy maksymalnym obciążeniu do 3300 km).
Poza Kazachstanem, na zakup A400M w ostatnich latach zdecydowała się Indonezja – dwa egzemplarze z opcją na cztery kolejne. Obecnie są one oferowane w Indiach w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft), gdzie stawką jest dostawa od 40 do 80 średnich samolotów transportowych. Należy oczekiwać oferty z tym samolotem także w Austrii,
Dotychczasowi użytkownicy tej platformy to Niemcy (41 odebranych + 12 zamówionych), Wielka Brytania (22 odebrane), Belgia (6+1), Francja (20+30), Hiszpania (14+13), Luksemburg (1), Malezja (4) i Turcja (10). Flota wylatała globalnie ponad 180 tys. godzin.
Warto dodać, że wspomniana spółka Airbus Poland z Warszawy na potrzeby programu A400M od 2021 dostarcza moduły uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks) oraz struktury Top Shell (część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu).
⚠️ Wet paint 🎨
✅ The first #A400M for the Republic of Kazakhstan 🇰🇿 has rolled out of the @AirbusDefence paint shop.
✈️ MSN 139
📆 delivery in 2024
2️⃣ Kazakhstan has ordered two A400M pic.twitter.com/RnTr28ZRhK— Airbus Defence (@AirbusDefence) April 15, 2024
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.