Przejdź do serwisu tematycznego

Następne Leopardy 2PL po odbiorach

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy przekazały Inspektoratowi Uzbrojenia MON dwa kolejne zmodernizowane czołgi Leopard 2PL.

28 czerwca Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy poinformowały, że w ubiegłym tygodniu zakończył się proces odbioru przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) kolejnych dwóch zmodernizowanych czołgów Leopard 2PL. Oznacza to, iż dotąd Wojsko Polskie otrzymało łącznie 16 wozów (Kolejne Leopardy 2PL do 1. WBPanc.).

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy przekazały Inspektoratowi Uzbrojenia MON dwa kolejne zmodernizowane czołgi Leopard 2PL / Zdjęcie: ZM Bumar-Łabędy

Przypomnijmy, że prace realizuje Konsorcjum PGZ – Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy. Spółka jako główny wykonawca prowadzi modernizację czołgów Leopard 2A4, z równoczesnym wykonaniem przeglądów F6 oraz dodatkowym przywróceniem ich pełnej sprawności technicznej. Modernizacji podlega również baza szkoleniowa: symulatory i trenażery (Części zamienne do polskich Leopardów).

Konsorcjum PGZ – Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy zadeklarowało, że w 2021 przekaże zamawiającemu łącznie 18 zmodernizowanych czołgów. Nie są to jednak liczby zgodne z umową wykonawczą, w związku z czym IU MON nałożył na konsorcjum kary umowne. Modernizacja miałaby zakończyć się do lipca 2023, co – uwzględniając obecne tempo dostaw – wydaje się zupełnie nierealne (MSPO2020: Wojsko pokazało Leoparda 2PL i T-72M1R).

18 maja br. podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON) posłowie przyjęli propozycję tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli (NIK) na rok 2022 w zakresie obrony narodowej. Wśród tematów znalazła się Kontrola zadania dotyczącego modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL (PGZ przekazała pierwsze Leopardy 2PL).

Zakres prac modernizacyjnych do standardu Leopard 2PL pozwolił na podniesienie odporności balistycznej i udoskonalenie systemów obserwacyjnych. Zmiany obejmują wprowadzenie dodatkowego opancerzenia wieży, nowych przyrządów obserwacyjnych dla działonowego (kamera termowizyjna EMES-15 i dwie kamery KLW-1 Astera) i dowódcy (przyrząd obserwacyjno-celowniczy PERI R17 A3L4CP), dzienno-nocną kamerę cofania KDN-1T Nyks i elektrycznego spustu armaty (Zmodernizowana amunicja dla Leopardów).

Modernizacja obejmuje też instalację pomocniczej jednostki napędowej APU o mocy 17 kVA, zmodernizowanego systemu przeciwwybuchowego i przeciwpożarowego Deugra ze zbiornikami DeuGen-N i cyfrową magistralę komunikacyjną CAN-BUS. Zgodnie z planami wymieniono układ stabilizacji armaty i napędy wieży z hydraulicznych na elektryczne (EWNA). Ponadto z pojazdami zintegrowane zostaną nowe typy amunicji: przeciwpancerna DM63A1 z pociskiem podkalibrowym i wielozadaniowa DM11 z programowalnym pociskiem odłamkowo-burzącym (MSPO2019: Zmodyfikowany Leopard 2A5).

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy stoją ze strony polskiej na czele programu modernizacyjnego czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL. Pozostałe spółki biorące w nim udział to PCO, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, Zakład Mechaniczny Bumar-Mikulczyce, Zakłady Mechaniczne Tarnów, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM i spółka Rosomak. Na mocy porozumienia z 18 lutego 2016 kluczową rolę w programie odgrywa również niemiecka spółka Rheinmetall Landsysteme (RLS) (Pierwszy Leopard 2PL dla Polski).

Obecnie na końcowym etapie znajduje się faza analityczno-koncepcyjna dotycząca modernizacji systemów łączności czołgów Leopard 2A4 do standardów 2PL i 2PLM1. Oznacza to, iż wkrótce zostanie podpisany kolejny aneks do umowy z grudnia 2015 (umowę aneksowano w 2018 i 2019). Obecna wartość programu to 3,29 mld zł brutto.

Wariant 2PLM1 ma otrzymać system aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki EGPT, funkcję zimnego startu (cold start), zabezpieczającą elektronikę wieży przed spadkiem napięcia podczas rozruchu, funkcję wyboru pierwsze/ostatnie echo dalmierza laserowego, dodatkowe gniazdo do podładowania akumulatorów oraz funkcję PIX pozwalającą dowódcy na automatyczny obrót głowicy optoelektronicznej przyrządu obserwacyjno-celowniczego PERI R17 A3L4CP na pozycję godziny 6. i 12. względem kadłuba.

Więcej o modernizacji w MILMAG 02/2020

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X