W czwartek, 4 września 2025, trzeciego dnia XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) podpisała porozumienie o współpracy przemysłowej (Memorandum of Understandings, MoU) z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) oraz jej spółkami, w tym Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1, Zakładami Mechanicznymi Tarnów, Mesko, a także z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych (ITWL) – państwową jednostką badawczo-rozwojową.
Porozumienie wyznaczy ramy współpracy pomiędzy Airbus Helicopters, PGZ i ITWL w zakresie obsługi i ukompletowania śmigłowców H145 w WZL1, wprowadzania polskich rozwiązań do H145 oraz rozwoju nowych suwerennych zdolności dla Sił Zbrojnych RP.
Partnerstwo z PGZ to fundamentalny krok, który pozwoli nam rozwijać współpracę zapewniającą Polsce nie tylko strategiczną autonomię obronną, ale także dostawę najlepszego możliwego produktu w postaci H145M – powiedział Ludovic Boistot, szef sprzedaży w Europie Wschodniej i WNP w Airbus Helicopters. Airbus Helicopters to idealny partner dla Polski. Nasze globalne doświadczenie w podobnych projektach doskonale wpisuje się w cele polskiego rządu dotyczące zakupów wojskowych: zapewnienie autonomii i interoperacyjności Siłom Zbrojnym RP przy jednoczesnym wspieraniu transferu technologii i ciągłego rozwoju polskiego przemysłu.
PGZ wraz z dedykowanymi w projekcie spółkami oraz ITWL realizując swoje statutowe działania jest przygotowana do współpracy z Airbus Helicopters tak, aby wspólnie zaproponować polskim siłom zbrojnym jak najlepsze rozwiązanie. Będziemy dążyć do pozyskania kompetencji pozwalających na szerokie zaangażowanie spółek PGZ i polonizację „Zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych” w zakresie wyposażania śmigłowców w środki rażenia oraz wsparcie użytkownika poprzez zbudowanie kompetencji MRO w WZL-1 w Łodzi – dodał Piotr Zawieja, wiceprezes zarządu PGZ.
Przypomnijmy, że 15 maja br. Airbus Helicopters wraz z brytyjską spółką Babcock International i kanadyjską CAE Inc. podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) dotyczący współpracy przy zaoferowaniu kompleksowego pakietu szkoleniowego złożonego z H145M i powiązanych z nimi usług szkoleniowych Siłom Powietrznym RP, które poszukują dostawcy 24 szkolnych wiropłatów w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.
13 czerwca br. Babcock International podpisała z kolei protokół ustaleń z Lotniczą Akademią Wojskową (LAW) w Dęblinie. Zakłada on wspólne projekty badawczo-rozwojowe dla Sił Zbrojnych RP, które zapewnią nowe scenariusze szkoleń lotniczych w ramach nowego narzędzia szkoleniowego Babcock Immersive Training Experience (BITE), co jest związane z ofertą na H145M.
Z kolei 30 czerwca WZL-1 i Airbus Helicopters podpisały podczas niedawnego 55. Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu list intencyjny w sprawie współpracy przy H145M.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Airbus H145
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
W ostatnim czasie spółka Airbus Helicopers dostarczyła pierwszy z sześciu nowych H145 do Wielkiej Brytanii pierwszy z trzech H145 dla litewskiej Straży Granicznej, a wcześniej pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu ub. r. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji, a w grudniu Bahrajn zamówił dziewięć.
6 grudnia 2024 informowano o dostawie 2000. egzemplarza rodziny H145 dla nieujawnionego klienta, a 9 grudnia informowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
Wariant zmilitaryzowany nosi oznaczenie H145M. Ostatnio zostały dostarczone pierwsze dwa dla Gwardii Narodowej Republiki Cypryjskiej oraz pierwszy z 82 dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec (które zostaną uzbrojone m.in. w pociski kierowane Euro-GATR). Na zakup tego wariantu decydowały się wcześniej także Luksemburg, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry, Brunei i Irlandia.
✈️ @AirbusHeli, spółki Grupy PGZ oraz ITWL podpisały porozumienie o współpracy w programie szkolenia pilotów. To kolejny krok w budowaniu silnych kompetencji lotniczych w Polsce.
✍️ W imieniu spółek Grupy PGZ porozumienie podpisał Piotr Zawieja, Wiceprezes Zarządu PGZ. pic.twitter.com/lxmhRLptzl
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) September 4, 2025

