Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2021: Bumar-Łabędy zaprezentują Leoparda 2PLM1

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowe, Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy prezentują najnowszą odmianę zmodernizowanego czołgu Leopard 2PL.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy zaprezentują najnowszą odmianę zmodernizowanego czołgu Leopard 2PL. Czołg z oznaczeniem Leopard 2PLM1 jest obecnie dostarczany do jednostek pancernych Wojska Polskiego (Następne Leopardy 2PL po odbiorach).

Leopard 2PLM1 / Zdjęcie: ZM Bumar-Łabędy

Najnowsza odmiana pojazdów pancernych została dodatkowo wyposażona w system aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki EGPT i funkcję zimnego startu (cold start), która ma zabezpieczyć elektronikę wieży przed spadkiem napięcia podczas rozruchu, funkcję wyboru pierwsze/ostatnie echo dalmierza laserowego, dodatkowe gniazdo do podładowania akumulatorów oraz funkcję PIX pozwalającą dowódcy na automatyczny obrót głowicy optoelektronicznej przyrządu obserwacyjno-celowniczego PERI R17 A3L4CP na pozycję godziny 6. i 12. względem kadłuba. Wprowadzono też automatyczny system gaszenia pożarów w przedziale pomocniczej jednostki napędowej APU (Auxiliary Power Unit). Modernizacji uległ również system łączności w stosunku do obecnie stosowanego w czołgach Leopard 2A4 (70 lat BUMAR – ŁABĘDY).

Wcześniejszy zakres prac modernizacyjnych do standardu Leopard 2PL pozwolił na podniesienie odporności balistycznej i udoskonalenie systemów obserwacyjnych. Zmiany obejmują zastosowanie dodatkowego opancerzenia wieży, nowych przyrządów obserwacyjnych dla działonowego (kamera termowizyjna EMES-15 i dwie kamery KLW-1 Astera) i dowódcy, który ma do dyspozycji przyrząd obserwacyjno-celowniczy PERI R17 A3L4CP, dzienno-nocną kamerę cofania KDN-1T Nyks. W zmodernizowanych pojazdach montowany jest również elektrycznego spustu armaty.

Co istotne, zostały wymienione układ stabilizacji armaty i napędy wieży z hydraulicznych na elektryczne (EWNA). Ponadto z pojazdami zintegrowane zostaną nowe typy amunicji: przeciwpancerna DM63A1 z pociskami podkalibrowymi i wielozadaniowa DM11 z programowalnymi pociskami odłamkowo-burzącymi. Zostały również zamontowane pomocnicza jednostka napędowej APU o mocy 17 kVA, zmodernizowany system przeciwwybuchowy i przeciwpożarowy Deugra ze zbiornikami DeuGen-N oraz i cyfrowa magistrala komunikacyjna CAN-BUS.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X