W poniedziałek, 18 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że pierwszy z maksymalnie 82 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M został przekazany do sił zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec, gdzie posłuży jako wzór do skonfigurowania szturmowych wiropłatów o kryptonimie LKH (Leichter Kampfhubschrauber). Do pozostałych zadań będą należeć szkolenie, rozpoznanie i operacje wsparcia sił specjalnych.
Pozostajemy niezawodnym partnerem niemieckiej Bundeswehry. Dostarczenie pierwszego śmigłowca H145M LKH w niecały rok po podpisaniu umowy pokazuje nasze zaangażowanie. H145M LKH będzie prawdziwym wielozadaniowym atutem dla niemieckich sił zbrojnych, wspierającym ich kluczowe misje — powiedział Stefan Thomé, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech.
Przypomnijmy, że 14 grudnia 2023 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) informował, że dzień wcześniej Komitet Budżetowy Bundestagu zatwierdził sfinansowanie zakupu 62 śmigłowców w ramach zamówienia podstawowego i 20 w ramach opcji jako rozwiązania pomostowego w celu zastąpienia 53 szturmowych wiropłatów Eurocopter EC665 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber).
W 2025 pierwsze śmigłowce trafią do bazy lotniczej w Bückeburgu, gdzie mieści się Międzynarodowe Centrum Szkolenia Śmigłowców (Internationale Hubschrauberausbildungszentrum). Później, do 2028, będą trafiać do jednostek liniowych w Niederstetten, Fritzlar i Faßbergu oraz Laupheim.
Umowa przewiduje dostawę części zamiennych, ośmiu egzemplarzy symulatorów szkoleniowych, szkolenie personelu latającego i technicznego, a także szeroki pakiet usług w zakresie eksploatacji śmigłowców przez okres pierwszych siedmiu lat. Tymczasem pierwszy śmigłowiec został oblatany 27 września br. w ośrodku produkcyjnym Airbus Helicopters Deutschland GmbH w Donauwörth w Bawarii (wcześniej, bo w sierpniu rozpoczęto szkolenia pilotów).
Śmigłowce zostaną wyposażone w elektroniczne systemy samoobrony, ochronę balistyczną lub dodatkowe wyposażenie do użytku w środowisku morskim oraz wyposażenie rozpoznawcze w postaci czujników optoelektronicznych. Umożliwią one załogom latanie w dzień i w nocy.
Pierwsze postulaty aby zastąpić problematyczne Tigery lekkimi H145M uzbrojonymi w przeciwpancerne pociski kierowane (prawdopodobnie Spike LR2/ER2) i pociski powietrze-powietrze do samoobrony (Stinger), pochodzące z wewnętrznych dokumentów Federalnego Ministerstwa Obrony pojawiły się w prasie 20 marca 2023. Zwolennikiem zakupu był sekretarz ds. uzbrojenia w resorcie obrony Benedikt Zimmer, który argumentował, że ten typ jest już użytkowany.
Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M LUH SOF, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych Kommando Spezialkräfte (KSK), dzięki systemowi uzbrojenia HForce. 13 grudnia 2018 zamówiono 7 śmigłowców w wersji transportowej i poszukiwawczo-ratowniczej H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue), których dostawy rozpoczęły się niemal równo rok później.
Co ciekawe, przed decyzją o wdrożeniu LKH był plan zamówienia 64 H145M. 26 lutego 2020 informowano, że z tej puli 48 miałoby trafić do wojsk lądowych, w tym 24 do szkoleń w miejsce 13 H135 P2+ i drugie 24 do wsparcia ogniowego w ramach trzech pułków lotniczych jako LUH Streitkrafte i służyć do bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych, łącznikowych, transportu lub ewakuacji medycznej. Pozostałymi, tj. 16 śmigłowcami miałyby podzielić się ze sobą wojska lotnicze i marynarka wojenna.
H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zapewniający możliwość realizacji szerokiej gamy misji. Na całym świecie wiropłaty z rodziny H145 dostarczone w liczbie ponad 1600 egzemplarzy wylatały dotychczas 7,6 miliona godzin. Śmigłowce te są używany przez wojska lądowe, siły powietrzne i organy ścigania na całym świecie w najbardziej wymagających misjach. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC). Posiada cyfrową awionikę Helionix, która w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami zarządzania danymi lotu oraz wydajnym czteroosiowym autopilotem, znacząco redukują obciążenie pilota podczas realizacji misji. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.
W ostatnich latach na zakup H145M zdecydowały się Luksemburg, Ekwador, Serbia, Tajlandia, Honduras, Węgry, Brunei i Belgia. Airbus Helicopters jest jednym z chętnych podmiotów w konsultacjach rynkowych Agencji Uzbrojenia w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, złożonego z 24 śmigłowców (Airbus H145 dla wojsk lotniczych Indonezji).
Less than a year after the contract was signed, the first of 82 #H145M helicopters has been delivered to @Bundeswehrinfo. This first helicopter is dedicated to training, while the delivery of the first H145M in light attack configuration is foreseen for next year. https://t.co/ip7EwiSIYF
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) November 18, 2024