Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne AIM-9X Block II dla Polski

Departament Obrony USA zlecił spółce Raytheon Missile and Defense produkcję 21. partii pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder Block II dla 26 użytkowników eksportowych, w tym Polski.

30 czerwca amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA podpisało umowę o wartości 328 156 454 USD (1,25 mld zł) ze spółką Raytheon Missile and Defense (część Raytheon Technologies) na produkcję 21. partii pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder Block II dla amerykańskich sił zbrojnych oraz dla 26 użytkowników eksportowych, w tym Polski (WZL-2 będą nadal wspierać eksploatację F-16).

Departament Obrony USA zlecił spółce Raytheon Missile and Defense produkcję 21. partii pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder Block II dla 26 użytkowników eksportowych, w tym Polski / Zdjęcia: Michał Adamowski

Wśród odbiorców eksportowych, których objęto umową należy wymienić: Arabię Saudyjską, Australię, Bahrajn, Belgię, Bułgarię, Danię, Finlandię, Indonezję, Izrael, Japonię, Kanadę, Katar, Koreę Południową, Kuwejt, Malezję, Maroko, Niderlandy, Norwegię, Oman, Polskę, Rumunię, Singapur, Słowację, Tajwan, Turcję oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) (Obsługa okresowa F-16 w WZL-2).

Umowa obejmuje produkcję 565 pocisków bojowych w wersji Block II, w tym 220 dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), 195 dla sił powietrznych (US Air Force, USAF) i 150 dla użytkowników eksportowych procedurą FMS (Foreign Military Sales), 164 pociski szkolne Block II CATM (Captive Air Training Missiles) i SATM (Special Air Training Missiles), w tym 84 dla USAF i 80 na eksport oraz 198 kontenerów transportowych, w tym 75 dla US Navy, 73 dla USAF i 50 na eksport (BAE Systems wesprze samoloty F-16 z 25 państw).

Pakiet produkcyjny obejmuje też 6 zestawów części zamiennych optycznego układu naprowadzania (2 dla USAF i 4 na eksport) wraz z 5 kontenerami transportowymi (2 dla USAF i 3 na eksport), 35 zestawów części zamiennych układów naprowadzania, w tym zasilania (13 dla US Navy, 4 dla USAF i 18 na eksport), 41 kontenerów transportowych dla układów naprowadzania na eksport, 72 zestawy części zamiennych układów naprowadzania pocisków CATM z makietami zasilania (w tym 22 dla US Navy, 3 dla USAF i 47 na eksport), 2 zestawy części zamiennych układów sterowania pocisków w wersji Block I dla USAF, 7 zestawów części zamiennych układów sterowania pocisków w wersji Block II (w tym 2 dla US Navy, 4 dla USAF i 1 na eksport), 72 zestawy bloków elektroniki pocisków wersji Block II (w tym 68 dla US Navy i 4 dla USAF), 2 systemy szkolenia teoretycznego w zakresie obsługi ładunków wybuchowych głowic bojowych oraz 1 system szkolenia praktycznego na eksport, 11 szkolnych pocisków wielozadaniowych na eksport, 170 zestawów usterzenia (w tym 10 dla US Navy, 20 dla USAF i 140 na eksport) oraz po jednym zestawie dodatkowych części zamiennych dla wszystkich odbiorców (Modyfikacja polskich AMRAAM).

Prace będą realizowane z terminem do czerwca 2024 w następujących lokalizacjach: Tucson (Arizona, 31%), North Logan (Utah, 10%), Keyser (Zachodnia Wirginia, 9%), Niles (Illinois, 8%), Vancouver (Waszyngton, 5%), Ottawa (Ontario w Kanadzie, 5%), Goleta (Kalifornia, 4%), Cheshire (Connecticut, 4%), Heilbronn (Niemcy, 3%), Simsbury (Connecticut, 2%), San Jose (Kalifornia, 2%), Valencia (Kalifornia, 2%), Anaheim (Kalifornia, 2%), Cajon (Kalifornia, 2%), Cincinnati (Ohio, 1%), Anniston (Alabama, 1%), San Diego (Kalifornia, 1%), Chatsworth (Kalifornia, 1%), Amesbury (Massachusetts, 1%), Claremont (Kalifornia, 1%), Sumner (Waszyngton, 1%) oraz w innych lokalizacjach w kontynentalnych USA (4%) (Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).

Jeśli chodzi fundusze, to w roku fiskalnym 2021 na powyższy cel przewidziano kwotę 98 204 232 USD (374 mln zł) z budżetu US Navy, 102 681 830 USD (391 mln zł) z budżetu USAF, jak również łącznie 1 464 422 USD (5,58 mln zł) pochodzące z nadwyżek z budżetów z lat 2020 i 2019 oraz 125 805 970 USD (479,14 mln zł) pochodzące z funduszy programu FMS dla użytkowników eksportowych (Części do F-16 z Łasku zamówione).

Analiza

Poprzednia umowa, obejmująca produkcję pocisków AIM-9X i części zamiennych do nich dla 23 państw, w tym Polski, została zawarta 20 marca 2020. Obejmowała ona 17. partię produkcyjną z czerwca 2017. W przypadku Polski były to 93 pociski bojowe i 26 kontenerów transportowych. Umowa międzyrządowa została zawarta w grudniu 2016. Negocjacje dotyczący zakupu AIM-9X Block II trwały od 2012. Wcześniej, AIM-9X Block I zostały zakupione wraz z F-16C/D Block 52+. 15 kwietnia 2019 umowę aneksowano dla 22 państw w ramach 18. partii produkcyjnej (Części do polskich AIM-9X, Rakiety dla Polski).

Pociski AIM-9X Block II są najnowszą wersją pocisku Sidewinder i są produkowane seryjnie od siedemnastu lat. Są wyposażone w termowizyjną głowicą samonaprowadzającą. Pociski mogą atakować cele poza zasięgiem wzroku, także w tylnej półsferze własnego samolotu, a namierzanie odbywa się już po wystrzeleniu (Cztery symulatory dla polskich F-16).

Warto dodać, że 29 czerwca br. dowództwo NAVAIR poinformowało, że w maju br. spółka Raytheon Missile and Defense dostarczyła jubileuszowy 10 000. egzemplarz pocisku AIM-9X, który trafił do USAF. Z tej liczby prawie 3000 pocisków trafiło dotąd na eksport.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X