W piątek, 17 października 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podczas inauguracji krajowego biura w Aerocity w New Delhi, została podpisana umowa o współpracy strategicznej (Strategic Cooperation Agreement, SCA) z indyjską grupą Mahindra w celu przyspieszenia wspólnej oferty tamtejszym wojskom lotniczym (Bhartiya Vāyu Senā) średnich samolotów transportowych o napędzie odrzutowym C-390 Millenium w ramach programu MTA (Medium Transport Aircraft).
Porozumienie SCA stanowi rozwinięcie protokołu ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) podpisanego 9 lutym 2024 w Ambasadzie Brazylii w Nowym Delhi, pogłębiając zakres współpracy o wspólny marketing, industrializację i rozwój Indii jako centrum rozwoju samolotu C-390 Millenium. Od momentu podpisania porozumienia, samolot C-390 Millenium jeszcze bardziej zwiększył swoją globalną bazę użytkowników (Indie: Embraer i Mahindra z C-390 Millenium dla programu MTA).
Embraer i Grupa Mahindra będą ściśle współpracować z interesariuszami w kraju oraz z indyjskim ekosystemem wojskowym i lotniczym, aby zidentyfikować możliwości rozwoju lokalnej produkcji, zakładów montażowych, łańcucha dostaw i działalności w zakresie przeglądów, napraw i serwisowania MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul). Długoterminowym celem jest pozycjonowanie Indii jako centrum produkcji i wsparcia dla samolotu C-390 Millenium, zaspokajającego zarówno potrzeby krajowe, jak i regionalne.
Jak podkreśla Embraer, to partnerstwo łączy światowej klasy brazylijskie innowacje w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki z indyjskim potencjałem produkcyjnym i przyczynia się do zacieśnienia więzi między oboma krajami, jednocześnie pozycjonując Indie jako potencjalny ośrodek rozwoju samolotu C-390 Millenium w regionie.
Przemawiając podczas ceremonii podpisania umowy, Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security, powiedział:
Umowa stanowi ważny kamień milowy w naszej relacji z Mahindra Group. Indyjski przemysł lotniczy i kosmiczny jest dynamiczny i światowej klasy, a naszym wspólnym celem jest dostarczenie indyjskim siłom powietrznym najbardziej zaawansowanego i niezawodnego rozwiązania w zakresie transportu wojskowego. To partnerstwo to coś więcej niż umowa lotniczo-kosmiczna – odzwierciedla nasze zaangażowanie w „Atmanirbhar Bharat” i rosnącą przyjaźń między Brazylią a Indiami.
Vinod Sahay, członek zarządu Mahindra Group, powiedział:
C-390 Millenium nie ma sobie równych pod względem możliwości, wydajności i wszechstronności. Pogłębiając naszą współpracę z Embraer, wspólnie zapewnimy, że C-390 Millennium dla programu MTA indyjskich sił powietrznych nie tylko przyczyni się do bezpieczeństwa i aspiracji Indii, ale także wesprze filozofię „Make in India” i „Atmanirbhar Bharat Abhiyaan” („Samowystarczalne Indie”).
Przypomnijmy, że 3 lutego br. brazylijska spółka świętowała 10-lecie od oblotu prototypu samolotu. Od tamtej pory, zamówienia uzyskano z: Brazylii (zakontraktowano 19 egz., zamiast pierwotnie 27), Portugalii (6 egz. z opcją na 10 kolejnych), Królestwa Niderlandów (5 egz.), Austrii (4 egz.), Szwecji (4 egz. z opcją na 7 kolejnych), Węgier (2 egz.), Republiki Korei (3 egz.), Czech (2 egz.) i nieujawnionego odbiorcy (2 egz.; Maroko?). Dodatkowo po 3 samoloty zostaną zamówione Słowację i Litwę – podpisanie umów jeszcze nie nastąpiło. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w Polsce w ramach programu Drop (obecnie zamrożonego).
C-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Obecna flota w użyciu operacyjnym wykazała wskaźnik gotowości do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźniki ukończenia misji powyżej 99%.
Program MTA
W lutym 2023 roku dowództwo Bhartiya Vāyu Senā opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie o kr. MTA na średnie samoloty transportowe o ładowności od 18 do 30 ton. Początkowy termin składania wniosków o udział w nim przedłużono z grudnia 2022 do 31 marca 2023. Nowe samoloty zastąpią nawet 103 An-32 (w tym 40 zmodernizowane w Ukrainie An-32RE na podstawie umowy o wartości 400 mln USD z 2009). Oczekiwane jest rozpoczęcie dostaw pierwszych egzemplarzy w ciągu 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. We wniosku RFI zapytano oferentów o sporządzenie ofert do ewentualnego pozyskania 40, 60 lub 80 egzemplarzy.
Jak informowano 23 lipca 2023, konkurencyjne oferty w programie MTA złożyły amerykańska spółka Lockheed Martin z samolotami C-130J Super Hercules oraz europejska Airbus Defence and Space z A400-180 Atlas (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii, Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach).
NEWS | Embraer and Mahindra Group Forge Strategic Alliance to Introduce the C-390 Millennium to India. Read full news: https://t.co/idmij1uqwV @MahindraRise pic.twitter.com/Dp9oXk4m61
— Embraer (@embraer) October 17, 2025


