2 lutego br. amerykańska spółka Boeing poinformowała, że dzień wcześniej wojska lądowe Hiszpanii (Ejército de Tierra) odebrały pierwszy z siedemnastu zmodernizowanych ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook. Przebudowany ze standardu CH-47D wiropłat przekazano podczas uroczystości w dowództwie sił aeromobilnych wojsk lądowych FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra) w bazie Colmenar Viejo pod Madrytem (Hiszpania odebrała pierwszy NH90 SAR).
Wojska lądowe Hiszpanii odebrały pierwszy z siedemnastu zmodernizowanych ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook / Zdjęcie: Boeing
Cieszymy się, że możemy świętować ten ważny kamień milowy wraz z armią hiszpańską – powiedziała Heather McBryan, dyrektor ds. rozwoju biznesu w programach Boeing Cargo Helicopters i Future Vertical Lift. Chinook nadal przekracza oczekiwania naszych klientów, a model F zapewni Hiszpanii zaawansowany i niezawodny śmigłowiec oraz zrównoważony rozwój.
Przekazano egzemplarz o nr taktycznym ET-420, przebudowany z CH-47D o nr ET-403 (nr seryjny M.3503), który oblatano 21 września ub. r. z lotniska przyzakładowego Ridley Park Boeinga w Filadelfii i częściowo zdemontowany drogą morską dostarczono go z Baltimore do Bremerhaven w listopadzie, a następnie ponownie drogą morską na pokładzie innego statku do Hiszpanii, gdzie dotarł 25 listopada. Na miejscu śmigłowiec został zmontowany i ponownie oblatany (Australia odbiera kolejne Chinooki).
Śmigłowiec będzie teraz służył do szkolenia pilotów i obsługi naziemnej. Odbiór kolejnych trzech egzemplarzy ma nastąpić wiosną, a pozostałych trzynastu z terminem do 2025. Zmodernizowane śmigłowce pozostaną w służbie do około 2050 roku (Kolejne Chinooki dla Wielkiej Brytanii).
Umowa o wartości 1,3 mld USD na przebudowę 17 hiszpańskich wiropłatów do najnowszego standardu została podpisana w styczniu 2019. Została sfinansowana w ramach ujawnionego w 2018 piętnastoletniego planu modernizacyjnego sił zbrojnych Hiszpanii (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe).
Porozumienie zakłada integrację cyfrowego systemu sterowania i kontroli lotu DAFCS (Boeing Digital Automatic Flight Control System), cyfrowego wyposażenia kabiny pilotów CAAS (Rockwell Common Avionics Architecture System), zmodernizowanych systemów załadunku, układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AAR-57 CMWS i o opromieniowaniu radiolokacyjnym APR-39A(V)1, nowych układów identyfikacji swój-obcy oraz radiostacji ARC-201D, ARC-220 i ARC-231 (Pierwszy nowy CH-47F w Niderlandach).
Hiszpania użytkuje CH-47 od 1973 roku, gdy rozpoczęto dostawy wiropłatów w wersji CH-47C, które następnie zostały przebudowane do wersji CH-47D oraz dokupiono fabrycznie nowe wiropłaty w nowszym standardzie. Śmigłowce trafiły do 5. batalionu śmigłowców transportowych (BHELTRA V) (Oblot Chinooka z nowymi silnikami, Nowe łopaty dla CH-47).
Felicidades, @EjercitoTierra! We're honored to deliver you the first of 17 remanufactured CH-47F #Chinook heavy-lift helicopters.
Release: https://t.co/Z6zme66hsX pic.twitter.com/7TZlZzI8O3
— Boeing Defense (@BoeingDefense) February 2, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.