W poniedziałek, 16 czerwca 2025, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) i szwedzka Saab Defence and Security ogłosiły współpracę przy opracowaniu bezzałogowego systemu wczesnego ostrzegania klasy UAEW (Unmanned Airborne Early Warning) na bazie amerykańskiej platformy MQ-9B.
Współpraca łączy renomowaną wiedzę Saaba w zakresie systemów wczesnego ostrzegania i dowodzenia klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control) z wiodącą technologią systemów bezzałogowych statków powietrznych General Atomics Aeronautical Systems Inc. klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Na mocy porozumienia GA-ASI zintegruje czujniki AEW spółki Saab z bezzałogową platformą MQ-9B. Nowa zdolność ustanowi stały nadzór i świadomość sytuacyjną poprzez zapewnienie ciągłego monitorowania wyznaczonych obszarów.
Zapewniamy naszą wyjątkową możliwość wykrywania i śledzenia trudnych obiektów klientom, którzy chcą używać MQ-9B do zaspokojenia swoich specyficznych potrzeb. To bezzałogowe rozwiązanie AEW na średnich wysokościach, wykorzystujące podstawowe kompetencje obu firm, ma doskonały potencjał uzupełnienia naszego istniejącego portfolio AEW&C i zapewnienia klientom kolejnej najnowocześniejszych możliwości – powiedział Carl-Johan Bergholm, szef obszaru biznesowego Saab Surveillance.
To bezzałogowe rozwiązanie AEW średniego zasięgu uzupełni istniejące portfolio załogowych systemów AEW&C spółki Saab, w tym S 106 GlobalEye. Zapewni klientom szerszy zakres opcji, takich jak możliwości integracji zdolności AEW z okrętów wojennych marynarki wojennej. Rozwiązanie można stosować samodzielnie lub w zespołach załogowo-bezzałogowych, wykorzystując mocne strony każdej możliwości.
Zgodnie z informacja GA-ASI, pakiet opracowany przez Saab zostanie zintegrowany z rodziną samolotów bezzałogowych MQ-9B, do której należy podstawowy lądowy SkyGuardian, morski SeaGuardian, brytyjski wariant Protector RG.Mk1 czy najnowszy pokładowy MQ-9B STOL (Short Takeoff and Landing; wcześniej oznaczony jako Mojave), który jest w fazie rozwoju. Oblot MQ-9B z pakietem AEW od Saab jest planowany w 2026. Jest to też informacja ważna z polskiego punktu widzenia, gdyż Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło 12 grudnia 2024 trzy MQ-9B SkyGuardian i planuje kolejne.
Zarówno zaawansowane, jak i mało zaawansowane technologicznie zagrożenia powietrzne stanowią poważne wyzwanie dla sił powietrznych na świecie — powiedział prezes GA-ASI David R. Alexander. Opracowujemy niedrogie rozwiązanie AEW we współpracy z Saab, wiodącym dostawcą systemów AEW&C, które przekształci działania naszych klientów zarówno w przypadku zaawansowanych pocisków manewrujących, jak i prostych, ale niebezpiecznych rojów dronów. Umożliwimy również korzystanie z możliwości AEW w obszarach, w których obecnie nie istnieją, na przykład w przypadku niektórych okrętów marynarki wojennej na morzu.
Na morzu lub nad lądem, pakiet misji AEW na MQ-9B zapewni dominację powietrzną w zasięgu ręki przy niższych kosztach niż starsze platformy. Wydaje się, że GA-ASI i Saab zaoferują swoje rozwiązanie Wielkiej Brytanii, która poszukuje nowego pokładowego systemu wczesnego ostrzegania, który na obu lotniskowcach typu Queen Elizabeth zastąpi radarowy system zwiadu, obserwacji i śledzenia Crowsnest używany na śmigłowcach Merlin ASaC (Airborne Surveillance and Control). Zwłaszcza, że byłby preferowany jestem bezzałogowy, a Royal Navy testowała wspomniany MQ-9B STOL/Mojave w listopadzie 2023 z pokładu HMS Prince of Wales (R09).
Jak podkreśla GA-ASI, rozwiązanie AEW na MQ-9B zapewni krytyczne zdolności wykrywania w powietrzu w celu obrony przed środkami napadu powietrznego, pociskami kierowanymi, bezzałogowcami uderzeniowymi/szturmowymi i innymi zagrożeniami przy ułamku kosztów platform załogowych. Dostępność operacyjna dla bezpilotowców klasy MALE jest najwyższa spośród wszystkich samolotów wojskowych, a jako platforma bezzałogowa jej operatorzy nie jest narażeni na niebezpieczeństwo. AEW dla MQ-9B rozszerzy zdolności flot statków powietrznych AEW, wydłużając ich efektywny zasięg. Pozwoli również siłom zbrojnym, które potrzebują tych zdolności, ale nie mają starszych platform, na uzyskanie potężnego i niedrogiego narzędzia.
Oferta AEW GA-ASI i Saab obejmie szeroki zakres zastosowań, w tym wczesne wykrywanie i ostrzeganie, wykrywanie i śledzenie na dużych dystansach, jednoczesne śledzenie celów i elastyczną integrację systemu walki, zarówno w zasięgu wzroku operatora, jak i poza nią, za pomocą łączności satelitarnej SATCOM.
Na zakup wariantu podstawowego SkyGuardian zdecydowały się Belgia, Wielka Brytania, Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), Polska i Kanada, a wkrótce do nich dołączą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
Na zakup SeaGuardian zdecydowały się Japonia (oddzielnie Straż Przybrzeżna i Powietrzne Siły Samoobrony), Indie (wraz ze standardowym SkyGuardian), Tajwan oraz Katar. SeaGuardian uczestniczył także w różnych ćwiczeniach amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy): Northern Edge, Integrated Battle Problem, RIMPAC i Group Sail.
RELEASE: Saab and @GeneralAtomics develop unmanned airborne early warning solution. @GenAtomics_ASI will integrate Saab’s AEW sensors with their unmanned MQ-9B-platform. #defence #UAEW https://t.co/PryWrX0eQP
— Saab (@Saab) June 16, 2025
GA-ASI is partnering with @Saab to develop Airborne Early Warning & Control capability for MQ-9B SkyGuardian® and SeaGuardian® medium-altitude, long-endurance #UAS, transforming #AEWC access and affordability for #MQ9B customers.https://t.co/ve0mlnoSt4#RPAS #PAS2025… pic.twitter.com/MVloyPZS1P
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) June 16, 2025


