We wtorek, 3 czerwca 2025, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowała o zawarciu umowy o wartości około 975,3 mld KRW/700 mln USD (2,628 mld zł) z Departamentem Obrony Narodowej Filipin na produkcję i dostawy 12 lekkich samolotów bojowych FA-50PH Fighting Eagle Block 20 z dostawami do 2030. Plan zakupu oraz rozpoczęcie negocjacji z producentem władze w Manili ogłosiły 20 stycznia br.
Zdjęcie: Korea Aerospace Industries
Prezes KAI, Kang Gu-young, powiedział, że FA-50 to sprawdzony model na rynku azjatyckim, a stabilne doświadczenie operacyjne Filipin w ciągu ostatnich 10 lat bardzo zachęca do tego dodatkowego eksportu.
Zakup był pierwotnie szacowany przez stronę filipińską na 681 mln USD i będzie realizowany w ramach programu modernizacyjnego o kryptonimie Re-Horizon 3 (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program, RAFPMP).
Ponadto, jak ogłoszono w styczniu br., planowana jest modernizacja już posiadanych samolotów, w ramach czterech postępowań za około 5,612 mld PHP (wówczas 395,913 mln zł) z uwzględnieniem amerykańskiego programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
W grudniu 2024 spółka KAI podpisała również pierwszą umowę na logistykę opartą na wydajności (PBL, Performance Based Logistics) dla eksportowanych samolotów. Pozwoli to na zbudowanie stabilnego systemu operacyjnego, co przełoży się na poprawę gotowości operacyjnej samolotów i obniżenie kosztów obsługi poprzez długoterminowe wsparcie i dostawę części zamiennych.
Pierwsze 12 FA-50PH w wersji Block 10 zostało wybranych przez Filipiny w sierpniu 2012, a umowa w tej sprawie została zawarta 28 marca 2014 i miała wartość 420 mln USD. Pierwszy samolot został oblatany w czerwcu 2015 i przekazany zamawiającemu 27 listopada tego samego roku. Dostawy wszystkich zamówionych egzemplarzy sfinalizowano z 31 maja 2017. W filipińskich wojskach lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) służą jako lekkie samoloty szturmowe oraz do szkolenia taktyczno-bojowego (Lead-in Fighter Trainer, LiFT). 4 marca br. jeden samolot został utracony w wypadku lotniczym podczas prowadzenia wsparcia sił lądowych podczas operacji antyterrorystycznej na południu kraju przeciwko bojówkom komunistycznym.
Zdjęcie: Hukbong Himpapawid ng Pilipinas
Jeśli chodzi o FA-50 Block 20 to producent oferuje nowy radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ESR-500A (alternatywą jest amerykański PhantomStrike korporacji RTX, który trafi do polskich FA-50PL).
FA-50 Block 20 będą dostosowane do tankowania w locie oraz zostaną zintegrowane z szerokim wachlarzem uzbrojenia klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.
Przed najnowszą umową z Filipinami, KAI wyprodukowała 219 samolotów rodziny T-50/T-50B/TA-50/FA-50, które trafiły do wojsk lotniczych pięciu państw, w tym Indonezji (14 T-50i + 8 zamówionych), Iraku (24 T-50IQ), Polski (12 FA-50GF Block 10 i 36 FA-50PL Block 20 zamówionych) i Tajlandii (14 T-50TH + 2 zamówionych) – a najwięcej z nich, bo 143 służy w rodzimych siłach zbrojnych.
Dotychczasowe zamówienia opiewały na kolejne 83 egzemplarze, m.in. do Malezji (18 FA-50M Block 20 zamówionych). Niedoszli użytkownicy to Argentyna, Uzbekistan, Izrael i Tajwan. Zgodnie z informacją z końca 2023, KAI oferowała samoloty m.in. w Kolumbii oraz na nieujawnionym rynku (być może chodzi o Peru, które zgodnie z informacją z 1 lipca 2024 negocjuje zakup od 20 do 24 egz.). Zainteresowanie ma też wyrażać Irlandia, która nie posiada obecnie lotnictwa bojowego, ale jego utworzeniem jest zainteresowana od 2020.