5 stycznia br. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (MLP) poinformowało, że w grudniu 2022 po wielu miesiącach starań placówka wzbogaciła swoje zbiory o nowy, wyjątkowy eksponat: dwumiejscowy, naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy dalekiego zasięgu McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Przekazano go w ramach depozytu z National Museum of the United States Air Force i po zakończeniu szczegółowych prac przygotowawczych, uroczyste przyjęcie na ekspozycję tego zabytku techniki wiosną 2023.
Zdjęcia: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Sprowadzony do krakowskiego muzeum Phantom od lat stanowił część ekspozycji Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Dzięki porozumieniu z amerykańską instytucją MLP otrzymało propozycję przeniesienia samolotu z muzeum niemieckiego do Polski.
Transport Phantoma – czyli jak przewieziono 9 ton przez 2 kraje?
Przewiezienie tak dużego obiektu pomiędzy dwoma państwami stanowiło ogromne wyzwanie – w końcu nawet bez silników Phantom ma masę ok. 9 ton! Konieczne było wynajęcie lawety niskopodłogowej, opracowanie trasy w najdrobniejszych szczegółach, zaprojektowanie konstrukcji podtrzymującej niektóre z elementów samolotu. Ale zanim doszło do transportu, trzeba było jeszcze eksponat przygotować do wyczerpującej podróży.
Dlatego przez około dwa tygodnie ekipa Działu Konserwacji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wraz ze wsparciem bratniego działu z zaprzyjaźnionego Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu pracowała w Monachium bez wytchnienia, aby sprawnie rozmontować Phantoma na mniejsze części i zabezpieczyć je przed transportem. Największym wyzwaniem było oddzielenie centropłata od kadłuba samolotu oraz stworzenie konstrukcji podtrzymującej centropłat na lawecie. Ponadto, dużą pomocą i radami służyli nie tylko pracownicy Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu (którzy osobiście przyjechali do Monachium), ale i muzealnicy z niemieckiej instytucji.
Charakterystyka i dzieje pozyskanego modelu
W zbiorach MLP w Krakowie pojawił się konkretnie McDonnell Douglas F-4E-34-MC Phantom II, nr seryjny 67-0260, wyprodukowany w 1967 r. To wczesny egzemplarz wersji F-4E. Był eksploatowany przez 31st Tactical Fighter Wing stacjonujące w bazie Homestead na Florydzie (36th TFW), stacjonujące w Bitburgu w RFN oraz 35th TFW, stacjonujące w bazie George w Kalifornii. Został wycofany z użycia w 1992 r. i służył jako płatowiec ćwiczebny do nauki naprawy uszkodzeń bojowych w bazie Spangdahlem w RFN.
Krótka historia samolotów typu Phantom II
McDonnell Douglas F-4 Phantom II to jeden z najbardziej rozpowszechnionych samolotów bojowych w krajach będących sojusznikami USA i równocześnie symbol Zimnej Wojny. Ten dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty. Phantomy należące do trzech rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – US Air Force, US Navy i US Marine Corps były także najliczniej występującymi amerykańskimi samolotami bojowymi podczas wojny w Wietnamie. Wykonywały zadania myśliwskie, uderzeniowe i rozpoznawcze, operując z baz lądowych w Wietnamie Południowym i Tajlandii oraz z lotniskowców pływających po Zatoce Tonkińskiej. Phantomy lotnictwa izraelskiego brały udział w wojnach z Egiptem i Syrią w latach 70. i 80., a należące do lotnictwa Iranu – w wojnie iracko-irańskiej w latach 1980-1988.
Na podstawie informacji prasowej
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.