We wtorek, 3 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że na 8. edycji Narodowych Targów Obrony i Bezpieczeństwa Mostra BID Brasil w centrum wystawienniczym Ulysses Guimarães w Brasilii podpisała umowę dowództwem brazylijskich wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira, FAB) na opracowanie samolotu rozpoznawczo-patrolowego C-390 IVR (Inteligência, Vigilância e Reconhecimento), bazującego na transportowo-tankującym C-390 Millenium.
C-390 IVR będzie platformą lotniczą przeznaczoną do misji zwiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance, ISR), ze szczególnym uwzględnieniem morskich misji patrolowych.
Badania mające na celu dostosowanie samolotu C-390 Millenium do misji ISR ewoluowały w sposób ustrukturyzowany, analizując możliwości samolotu w zakresie ewolucji w celu zaspokojenia obecnych i przyszłych potrzeb brazylijskich sił powietrznych, zwłaszcza w odniesieniu do patrolu morskiego — podkreślił gen. Marcelo Kanitz Damasceno, dowódca FAB.
Jesteśmy zaszczyceni, że możemy kontynuować z FAB badania mające na celu rozszerzenie możliwości operacyjnych C-390 Millenium. Wzmacnia to nasze zaangażowanie w oferowanie naszym klientom samolotu zdolnego do wykonywania najtrudniejszych misji z niezrównaną wydajnością — powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security. To kolejny ważny krok w długoterminowej relacji zbudowanej z FAB.
Jest to kontynuacja umowy z FAB z 10 kwietnia br. na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji m.in. samolotu C-390 na potrzeby ISR.
Brazylijska flota samolotów C-390 Millenium osiągnęła status pełnej gotowości operacyjnej (Full Operational Capability, FOC) z dniem 3 kwietnia 2023. Jak dotąd odebrano 6 z 19 zamówionych samolotów (zamiast 27 planowanych).
Jak dotąd na zakup samolotów C-390 Millenium zdecydowały się także Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione), Węgry (odebrano 1 z 2 zamówionych), Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12) i Czechy (2 zamówione). Wkrótce dołączy do nich Szwecja. Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m
Obecna flota dostarczonych samolotów C-390 Millennium zgromadziła ponad 15 000 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźnikami ukończenia misji przekraczającymi 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności w swojej kategorii.
#NOTÍCIA | A Embraer e @FAB_Oficial assinam acordo para ampliar capacidade do C-390 Millennium em missões especiais. Leia notícia completa: https://t.co/1vruBt93ct #EmbraerStories #C390 #Millennium pic.twitter.com/kztQeqZ5t6
— Embraer (@embraer) December 3, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.