We wtorek, 22 lipca 2025, Ministerstwo Obrony Królestwa Danii poinformowało, że agencja zakupów obronnych FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse; występuje też pod angielskim akronimem DALO, Defence Acquisition and Logistics Organization) za pośrednictwem Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Organisation, NSPA) zamówiła w amerykańskiej spółce General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) cztery bezzałogowe statki latające MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Stacy A. Cummings, dyrektor generalna NSPA (trzecia od lewej), z przedstawicielami GA-ASI (od lewej do prawej) Chrisem Dusseaultem, Davidem Alexandrem, Lindenem Blue, Christophe’em Fontaine’em, Arią Mahdionem i Bartem Roperem podczas RIAT 2025 / Zdjęcie: GA-ASI
Umowa została sygnowana podczas największych na świecie pokazów lotnictwa wojskowego Royal International Air Tattoo (RIAT) w bazie lotniczej RAF Fairford, które odbyły się w dniach 18-20 lipca (co oznacza, że informacja o zawarciu umowy została podana do publicznej wiadomości z opóźnieniem – przyp. red.).
Samoloty bezpilotowe mają zapewnić królewskim duńskim wojskom lotniczym (Flyvevåbnet) zdolności zwiadu i rozpoznania dalekiego zasięgu na obszarach północnego Atlantyku i Arktyki, przy czym brakuje informacji o potencjalnym uzbrojeniu, co sugeruje, że zakup odbywa się procedurą komercyjną DCS (Direct Commercial Sales) bezpośrednio u producenta, a nie w ramach programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) za pośrednictwem Departamentu Obrony USA.
To zmienia zasady gry w duńskiej obronie narodowej. Bezzałogowce dają nam zupełnie nową możliwość monitorowania, reagowania i dzielenia się informacjami z naszymi partnerami z NATO – powiedział pułkownik Klaus Qvist, szef dywizji powietrznej w FMI.
Sytuacja w zakresie polityki bezpieczeństwa stale się rozwija, dlatego ważne jest, aby Europa sama mogła i chciała więcej. To decydujący krok w tym kierunku. Kupując cztery drony dalekiego zasięgu, co między innymi zwiększy monitoring Arktyki i północnego Atlantyku, wzmacniamy bezpieczeństwo zarówno Danii, jak i Europy. Jednocześnie skupiamy się na wzmocnieniu naszego wkładu w NATO – dodał minister obrony Danii Troels Lund Poulsen.
Samoloty bezzałogowe stanowią zupełnie nową zdolność Sił Zbrojnych, a wprowadzenie tego typu technologii jest zadaniem złożonym. Łącząc siły z innymi krajami NATO, w tym za pośrednictwem NSPA, uzyskujemy dostęp do doświadczeń, standardów i rozwiązań, które czynią nas znacznie lepiej przygotowanymi do powodzenia we wdrażaniu, dzięki czemu unikamy zaczynania od zera – wyjaśnił płk Klaus Qvist.
To był bardzo produktywny rok dla naszych platform MQ-9B – powiedział prezes GA-ASI, David R. Alexander. Po pierwsze, uzyskaliśmy certyfikat MTC (Military Type Certificate; Urzędu Lotnictwa Wojskowego Wielkiej Brytanii;UK Civil Military Authority), a teraz do grona klientów MQ-9B w Europie dołączyła Dania, Wielka Brytania, Belgia i Polska. Wierzę, że rozległe wody Morza Północnego, Morza Norweskiego i Morza Bałtyckiego krajów nordyckich sprawiają, że MQ-9B jest bardzo skutecznym narzędziem krajowego nadzoru morskiego i bezpieczeństwa morskiego.
MQ-9B będą odgrywać kluczową rolę w duńskiej gotowości w regionie Arktyki, północnego Atlantyku i Morza Bałtyckiego. Dzięki swojej dużej długotrwałości lotu i precyzyjnej zdolności zwiadu i rozpoznania przyczynią się do zapewniania obrazu sytuacji w czasie rzeczywistym – w czasie pokoju i w zarządzaniu kryzysowym. Ale potencjał nie kończy się na zadaniach wojskowych. Bezpilotowce można również wykorzystać do wspierania monitorowania środowiska, operacji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz wnoszenia wkładu w duńskie operacje wywiadowcze.
Z racji, że będą one operować w tej samej przestrzeni powietrznej co cywilne statki powietrzne, dlatego przed wejściem do służby będą musiały przejść proces certyfikacji do eksploatacji w krajowej i międzynarodowej przestrzeni powietrznej.
Dostawy samolotów planowane są na lata 2028-2029. Początkowo duński personel wojskowy przejdzie szkolenia w USA. Oprócz czterech egzemplarzy SkyGuardian, zakup obejmuje również trzy naziemne stacje kontroli, szkolenia, wsparcie eksploatacji i niezbędny sprzęt.
Grafika: Ministerstwo Obrony Królestwa Danii
MQ-9B SkyGuardian
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian.
Obecnie, bbsl SkyGuardian mogą przenosić przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas niedawno zakończonych pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 (Australian International Airshow and Aerospace & Defence Exposition) w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile). Dania jednak nie zdecydowała się na integrację uzbrojenia.
Na zakup wariantu podstawowego SkyGuardian zdecydowały się Belgia, Wielka Brytania, Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), Polska i Kanada, a wkrótce do nich dołączą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
Na zakup SeaGuardian zdecydowały się Japonia (oddzielnie Straż Przybrzeżna i Powietrzne Siły Samoobrony), Indie (wraz ze standardowym SkyGuardian), Tajwan oraz Katar.
Læs mere om dronerne her: https://t.co/lQOr0Bml54
— Forsvarsministeriet/Danish MoD (@Forsvarsmin) July 22, 2025
Joining a growing list of European countries that have selected #MQ9B for persistent ISR&T and multi-domain capabilities, Denmark and @NSPA_NATO have announced the purchase of four MQ-9B SkyGuardian® #RPAS.
Read the news: https://t.co/qj2Z08Kyb5
#UAS pic.twitter.com/YNyANZN6Bl
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) July 23, 2025
Czytaj także:
