16 sierpnia brytyjska spółka Atkins, należąca do kanadyjskiej grupy SNC-Lavalin, ogłosiła rozpoczęcie współpracy z inną brytyjską spółką, Aeralis, zajmującą się projektowaniem, w celu opracowania odrzutowych samolotów szkolenia podstawowego i zaawansowanego nowej generacji o modułowej konstrukcji. Partnerem obu podmiotów będzie koncern Thales.

Samolot szkolenia zaawansowanego (w środku) ma zostać wyposażony w wydajniejsze silniki, do których potrzebne będą wloty powietrza o większym przekroju i skrzydła o profilu zoptymalizowanym do lotu powyżej Ma1. Z kolei samoloty szkolenia podstawowego będą mogły być wyposażone w skrzydła proste i z wingletami, w celu redukcji zużycia paliwa. Charakterystyczne czerwone malowanie z flagą brytyjska na ogonie wskazuje, że samolot mógłby zastąpić BAe Hawk w zespole akrobacyjnym RAF Red Arrows, użytkowanych od końca 1979

Samolot szkolenia zaawansowanego (w środku) ma zostać wyposażony w wydajniejsze silniki, do których potrzebne będą wloty powietrza o większym przekroju i skrzydła o profilu zoptymalizowanym do lotu powyżej Ma1. Z kolei samoloty szkolenia podstawowego będą mogły być wyposażone w skrzydła proste i z wingletami, w celu redukcji zużycia paliwa. Charakterystyczne czerwone malowanie z flagą brytyjska na ogonie wskazuje, że samolot mógłby zastąpić BAe Hawk w zespole akrobacyjnym RAF Red Arrows, użytkowanych od końca 1979

Dzięki opracowaniu rodziny samolotów, które będą współdzielić do 85% elementów konstrukcyjnych, koszty zakupu i eksploatacji mają spaść o 30%. Ponadto, odbiorca będzie mógł zapewnić pełne szkolenie począwszy od kadetów (podchorążych) aż do pilota gotowego do rozpoczęcia przeszkolenia nakonstrukcje 5. generacji, a w dalszej kolejności na 6. generacji. Samoloty będą mieć wspólny kadłub, natomiast będą różnić się skrzydłami i jednostkami napędowymi.

Spółka Atkins, która od 30 lat zaangazowana w projekty w branży lotniczej i kosmicznej, będzie doradzać przy projektowaniu samolotów, wykorzystując trójwymiarowy model do badania różnych koncepcji kadłuba i jego wymiennych komponentów / Grafiki: Aeralis

Spółka Atkins, która od 30 lat zaangazowana w projekty w branży lotniczej i kosmicznej, będzie doradzać przy projektowaniu samolotów, wykorzystując trójwymiarowy model do badania różnych koncepcji kadłuba i jego wymiennych komponentów / Grafiki: Aeralis

Dodatkowo, Thales zajmie się opracowaniem symulatora szkolnego wraz z oprogramowaniem. Wcześniej koncern współpracował ze spółką Atkins w dostawach i opracowaniu procedur bezpieczeństwa dla wirówek przeciążeniowych w ośrodku szkolenia pilotów odrzutowych w Royal Air Force College w bazie lotniczej Cranwell, w hrabstwie Lincolnshire.

Pierwsze informacje o planach opracowania projektu samolotów szkolnych przez Aeralis pojawiła się 11 czerwca 2019. Poinformowano wówczas, że przedprodukcyjny prototyp mógłby wznieść się w powietrze już na początku 2022, natomiast drugi ma służyć do prób naziemnych. Później, podczas paryskiego Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE), przedstawiciele spółki poinformowali, że planowane samoloty będą mogły służyć do szkolenia pilotów na przyszłe samoloty 6. generacji, takie jak europejskie BAE Tempest czy FCAS (Szwecja w programie Tempest, 2019-07-08; SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).

Według Aeralis główną cechą samolotów 6. generacji będzie bardzo wysoki poziom interoperacyjności pomiędzy pilotem a samym samolotem. Dlatego samolot szkolny pozwoli pilotowi na zbieranie, interpretację i przesyłanie dalej informacji. Ponadto, w kabinie zostaną wbudowane czujniki śledzące ruch gałek ocznych pilota i poziom stresu na różne sposoby. Będą m.in. zbierać anonimowe dane, których analiza pozwoli na wprowadzanie modyfikacji, celem zmniejszenia kosztów i zwiększenia wydajności programu szkoleniowego (Boeing i Saab zbudują następcę T-38 Talon, 2018-09-28).