9 maja br. w monachijskiej siedzibie spółki joint venture Rheinmetall MAN Military Vehicles miała miejsce uroczystość przekazania niemieckim siłom zbrojnych (Bundeswehra) kolejnej partii samochodów ciężarowych RMMV HX2 w wariancie pojazdu samozaładowczego WLS (Wechselladersysteme), w tym 3000. egzemplarz nowej rodziny platform UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t) (Aktywny system ochrony Rheinmetall na niemieckie ciężarówki).
Niemiecka grupa Rheinmetall AG przekazała dowództwu Bundeswehry kolejną partię samochodów ciężarowych RMMV HX2 w wariancie pojazdu samozaładowczego, w tym. 3000. egzemplarz nowej rodziny platform UTF
W ceremonii wzięli udział m.in.: prezes zarządu spółki RMMV Michael Wittlinger, prezes zarządu grupy Rheinmetall AG Armin Papperger i szef wydziału wsparcia wojsk lądowych niemieckiego Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) Jan Gesau. Ten ostatni oficjalnie przekazał symboliczny klucz niemieckim siłom zbrojnym, reprezentowanym przez szefów: dowództwa logistycznego Bundeswehry i logistyki Bundeswehry gen. dyw. Geralda Funkego i gen. bryg. Franka Schmitza oraz kierownika działu planowania w dowództwie połączonej służby wsparcia gen. bryg. dr. Thomasowi Czirwitzky’emu jako przedstawicielowi Biura Armii Niemieckiej.
Wśród przekazanej partii pojazdów znajdował 3000. egzemplarz HX2. Dlatego w uroczystości wzięli udział także mi.n. bawarski minister spraw wewnętrznych Joachim Herrmann, wiceprzewodniczący Komitetu Obrony niemieckiego Bundestagu Henning Otte, a także przewodniczący Komitetu Budżetowego Karsten Klein oraz przedstawiciel Komitetu Ekonomicznego Bernhard Loos.
Pierwotnie, na mocy umowy ramowej w programie UTF z 5 lipca 2017, planowano stopniowy zakup do 2271 nowych samochodów ciężarowych. Potem, pod koniec grudnia 2019 rozszerzono go do 3271 egzemplarzy. W czerwcu 2020 zawarto umowę na dostawę następnych 4000 samochodów. Umowa ramowa obowiązuje do 2027 roku (Niemcy: Rheinmetall dostarczy dodatkowe ciężarówki, 4 tysiące ciężarówek RMMV HX2 dla Bundeswehry).
Przekazane właśnie WLS to wyposażone w kabiny nieopancerzone transportery wsparcia logistycznego z hakowym systemem samozaładowczym HIAB do obsługi ładunków spaletyzowanych. Alternatywnie pojazdy te mogą również przewozić wymienną platformę lub 20-stopowy kontener standardowy ISO.
Duża część przekazywanych Bundeswehrze pojazdów WLS jest wyposażona w kabiny opancerzone, w celu wsparcia kolejnej zmiany sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF) od 2023, którą wystawią Niemcy. W marcu tego roku rozpoczęto szkolenia instruktażowe dla kierowców na pierwszym opancerzonym wariancie WLS (Kolejne Elefant 2 dla Bundeswehry, Dostawy Rheinmetall MAN TGS 8×4 dla Bundeswehry).
Rodzina samochodów ciężarowych RMMV HX2, w ramach programu UTF, zastępuje w Bundeswehrze przestarzałe MAN KAT1 MIL GL, produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4.
UTF to wizytówka projektu, która utorowała drogę nowym metodom zamówień – powiedział Michael Wittlinger. Była to pierwsza wielkoformatowa elastyczna umowa ramowa. Finansowane przez pakiet odbudowy po pandemii rządu niemieckiego, dodatkowe pojazdy zostały zamówione i dostarczone. Na początku maja, trzy tysiące pojazdów zostało dostarczonych do klienta – prawie tysiąc więcej, niż przewidziano w pierwotnej umowie ramowej na dostawę do 2024 r. RMMV wyprzedza zatem harmonogram tego projektu.
Armin Papperger podkreślił także w swoim przemówieniu duże znaczenie pojazdów WLS i UTF dla grupy Rheinmetall AG: Oba projekty z zakresu pojazdów logistycznych są ze sobą ściśle powiązane, nie tylko z technicznego punktu widzenia. Są to nasze projekty flagowe. WLS i UTF pokazują, w jaki sposób programy obronne mogą być realizowane w sposób wzorowy. Sukces ten jest wynikiem ścisłej współpracy opartej na wzajemnym zaufaniu między niemieckim parlamentem, siłami zbrojnymi i przemysłem obronnym – za co wielkie podziękowania należą się wszystkim zaangażowanym.
Duża część projektowania i produkcji samochodów WLS i UTF – ponad 75 procent – jest generowana w Niemczech. W ścisłej współpracy z Bundeswehrą, RMMV zwiększyła produkcję do 1000 pojazdów rocznie. Z uwagi, że potrzeby transportowe wojska prawdopodobnie wzrosną jeszcze bardziej, moce produkcyjne UTF zostaną jeszcze bardziej zwiększone. RMMV dąży również do znacznego zwiększenia wydajności dostaw ciężarówek WLS.
Rodzina samochodów ciężarowych RMMV HX2 obejmuje również Wielką Brytanię, Australię, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry i Danię, a grupa zaprezentowała w ubiegłym roku nową generację pojazdów, oznaczonych jako HX3 (Nowa Zelandia odebrała wozy ratownictwa technicznego Rheinmetall HX2, Oerlikon Skynex na podwoziu ciężarowym Rheinmetall HX2, Autonomiczne konwoje Australian Army, Szwecja odbiera Patrioty, Premiera RMMV HX3).