We wtorek, 9 września 2025, centrum AFLCMC (Air Force Life Cycle Management Center), podległe Dowództwu Logistycznemu USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ramową o maksymalnej wartości 14 100 000 000 USD (51,338 mld zł) ze spółką General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) na wsparcie, rozwój i modernizację flot bezzałogowców bojowych rodziny MQ-9 wśród użytkowników eksportowych.
Kontrakt obejmuje rozwój, wsparcie w dostawach części zamiennych i komponentów, modernizację, utrzymanie gotowości operacyjnej i wszelkie inne działania związane z platformą MQ-9. Realizacja programu odbędzie się w Poway w Kalifornii, a zakończenie prac planowane jest na 31 grudnia 2031. Kontrakt obejmuje program wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) do Indii oraz potencjalnych przyszłych klientów FMS. Pierwsze fundusze w wysokości 108 279 000 USD (394 247 mln zł) z programu FMS zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
Przypomnijmy, że 15 października 2024 Ministerstwo Obrony Indii informowało o podpisaniu umowy LOA (Letter of Offer and Acceptance) procedurą FMS z rządem amerykańskim na dostawę 31 bojowych bezzałogowych statków latających MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Według indyjskich mediów miała wartość ok. 3,5 mld USD (wówczas 13,77 mld zł), co czyni ją największym jednorazowym kontraktem zagranicznych w historii programu. 1 lutego 2024 Indie otrzymały zgodę na zakup samolotów w pakiecie, który wyceniono na maksymalnie 3,99 mld USD.
MQ-9B SkyGuardian
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian.
Obecnie, bbsl SkyGuardian mogą przenosić przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas niedawno zakończonych pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 (Australian International Airshow and Aerospace & Defence Exposition) w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile). Dania jednak nie zdecydowała się na integrację uzbrojenia.
Poza omawianymi Indiami, na zakup wariantu podstawowego SkyGuardian zdecydowały się Belgia, Wielka Brytania, Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), Polska, Kanada i Dania, a wkrótce do nich dołączą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
Na zakup SeaGuardian zdecydowały się Japonia (oddzielnie Straż Przybrzeżna i Powietrzne Siły Samoobrony), Tajwan oraz Katar.

