5 grudnia br. amerykańska spółka Bell Textron (część korporacji Textron) poinformowała, że rodzime wojska lądowe (US Army) wybrały ofertę bazującą na zmiennowirnikowcu V-280 Valor w programie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) na następcę śmigłowców wielozadaniowych UH-60M/V Black Hawk. Na pokonanym polu pozostała kontroferta ze śmigłowcem ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym Sikorsky Defiant X, zaoferowanym przez Lockheed Martin i Boeing (Honeywell dostarczy silniki do śmigłowca wielozadaniowego Defiant X).
Amerykańskie wojska lądowe wybrały ofertę spółki Bell Textron bazującą na zmiennowirnikowcu V-280 Valor w programie FLRAA na następcę śmigłowców wielozadaniowych UH-60M/V Black Hawk
V-280 Valor został opracowany pierwotnie na potrzeby programu demonstracyjnego JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), uruchomionego w 2013. Kompozytowy płatowiec statku powietrznego ujawniono pod koniec września 2015, a kompletny prototyp o nr rejestracyjnym N280BH oblatano 18 grudnia 2017 (FLRAA: Koszty eksploatacji następcy Black Hawka).
V-280 Valor został wyposażony w potrójnie dublowany elektroniczny system sterowania fly-by-wire, usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne o szerokości 1,8 m i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13 680 kg. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) każdy. Docelowy statek powietrzny dla US Army prawdopodobnie będzie napędzany nowymi silnikami turbowałowymi General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000), wybranymi w programie ITEP (Improved Turbine Engine Program) (Bell gotowy do decydującej fazy programu FLRAA).
W ciągu trzech lat zmiennowirnikowiec wylatał ponad 214 godzin (w ponad 150 lotach testowych), zaliczając kluczowe próby, takie jak wysoka manewrowość przy niskiej prędkości przelotowej, lot na duży dystans, loty z prędkością do 305 w. (565 km/h) czy szybka integracja systemów misji i wyposażenia. Dodatkowo, 15 lotów na V-280 wykonali piloci doświadczalni US Army (uzyskano informacje zwrotne również od techników i personelu obsługi naziemnej oraz biura programowego US Army) (Poziomy lot V-280 Valor).
Jesteśmy zaszczyceni, że US Army wybrała Bell V-280 Valor jako swój wielozadaniowy wirnikowiec nowej generacji – powiedział Scott C. Donnelly, prezes i dyrektor generalny Textron Inc. Zamierzamy uhonorować to zaufanie, budując naprawdę niezwykły i transformacyjny system uzbrojenia, aby spełnić wymagania zadań Armii. Cieszymy się, że możemy odegrać ważną rolę w przyszłości Army Aviation.
To ekscytujący czas dla Armii Amerykańskiej, Bell, i Team Valor, gdy zmodernizujemy zdolności lotnicze US Army na nadchodzące dziesięciolecia – powiedział Mitch Snyder, prezes i dyrektor generalny Bell Textron. Bell ma długą historię wspierania Army Aviation. Jesteśmy gotowi zapewnić żołnierzom odpowiednią prędkość i zasięg, której potrzebują, aby działać. Wygrywamy przy zaoferowaniu najbardziej dojrzałego, niezawodnego i niedrogiego, wysokowydajnego systemu broni dalekiego zasięgu na świecie.
Przez ostatnie kilka lat zespół Bell demonstrował wyjątkowe możliwości operacyjne, synergie sekwencji cyfrowych, ulepszenia przystępności platformy V-280 – powiedział Keith Flail, wiceprezes wykonawczy Advanced Vertical Lift Systems w Bell Textron. Bell jest gotowy dzięki naszym światowej klasy zakładom produkcyjnym do wykorzystania naszej prawie siedmioletniej wiedzy w celu dostarczenia Armii nowoczesnej floty FLRAA.
Zastępca sekretarza US Army ds. zakupów, technologii i logistyki Doug Bush, powiedział:
Jestem podekscytowany, że mogę być częścią tego doniosłego dnia dla naszej Armii. Uważne i zdyscyplinowane wykonanie strategii programu FLRAA zapewni zdolności transformacyjne potrzebne do wspierania wspólnych sił, wzmocnienia odstraszania i wygranej w operacjach wielodomenowych.
Dyrektor zespołu Future Vertical Lift Cross-Functional Team w US Army, gen. Walter Rugen dodał:
Ten wybór stanowi strategiczną oś dla Army Aviation do transformacji w zakresie prędkości i zasięgu, których nasza Armia potrzebuje, aby zdominować przyszłe pola bitwy. Wysiłki związane z prototypowaniem i ograniczaniem ryzyka pozwoliły Armii znacznie skrócić czas potrzebny na dzisiejsze ogłoszenie.
Dyrektor wykonawczy programu Aviation w US Army, gen. Robert Barrie, powiedział:
Jestem bardzo dumny z całego zespołu i naszych partnerów w przemyśle. Pracowali sumiennie, aby Armia mogła mieć nowy wiropłat, który spełnia jej cele modernizacyjne.
Atarszy urzędnik ds. kontraktów w dowództwie ACC (Army Contracting Command) z Redstone Arsenal, Joseph Giunta Jr., dodał:
Nasza zdolność do wspierania tego kluczowego programu modernizacji lotnictwa wojskowego świadczy o wyjątkowym zaangażowaniu i możliwościach naszych kontrahentów w całej sile nabywczej. Wybór w programie FLRAA wzmacnia naszą zdolność do maksymalizacji spektrum organów dostępnych w naszym zestawie narzędzi kontraktowych w celu zaspokojenia potrzeb Armii o wysokim priorytecie.