W piątek, 11 lipca 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Królestwa Norwegii dziewięciu śmigłowców Lockheed Martin/Sikorsky HH-60W Jolly Green II, przeznaczonych do prowadzenia bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat Search And Rescue, CSAR), w pakiecie za maksymalnie 2,6 mld USD (9,49 mld zł).
HH-60W Jolly Green II (od ostatniej litery nazywany również Whiskey) Zdjęcie: Lockheed Martin
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Oslo wnioskował także o 22 silniki turbowałowe T-700-GE-401, 21 wbudowanych zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/INS (EGI), 10 czujniki opromieniowania wiązką radarową AN/APR-52 RWR oraz 10 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS.
Wnioskowano również o następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): 12,7-mm karabiny maszynowe FN M3M (GAU-21) i inne karabiny maszynowe, laserowe oświetlacze w podczerwieni IZLID 200P, wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47, system planowania misji JMPS z unikalnymi komponentami planowania i oprogramowaniem, systemy numerów identyfikacyjnych CPIN (Computer Program Identification Numbers), uzbrojenie i sprzęt pomocniczy, główne i drobne modyfikacje i wsparcie eksploatacyjne, instrumenty i sprzęt laboratoryjny, pomoce szkoleniowe, urządzenia i części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, wsparcie baz danych dotyczących walki radioelektronicznej, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego i jawnego, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, wsparcie w zakresie dostaw, wsparcie w zakresie obiektów i infrastruktury, badania i pomiary, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA i wykonawcę umowy (Sikorsky Aircraft Corporation; część Lockheed Martin) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programów.
Analiza
Gdy umowa zostanie sfinalizowana, będą to kolejne wiropłaty rodziny H-60/S-70 Black Hawk, po obecnie produkowanych sześciu morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk dla królewskiej marynarki wojennej Norwegii (Sjøforsvaret) w miejsce NHI NH90 NFH. Oslo będzie także pierwszym użytkownikiem eksportowym wariantu HH-60W Jolly Green II opracowanego dla amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) w ramach programu Combat Rescue Helicopters (CRH) jako następców HH-60G Pave Hawk. Łącznie zaplanowano zakup 75 egzemplarzy za 33 HH-60G (zamiast pierwotnie planowanych 113), z których odebrano już 59.
Warto dodać, że Norwegia używa do misji poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR) 16 cięższych śmigłowców Leonardo AgustaWestland AW101, oznaczonych lokalnie jako SAR Queen, dostarczonych w latach 2021-2023. Są to jednak śmigłowce nieuzbrojone, natomiast rozważa się zakup AW101 w konfiguracji do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).
Zgodnie z pojawiającymi się informacjami, w przypadku Norwegii nowe wiropłaty mają zwiększyć zdolności do prowadzenia misji CSAR, operacji specjalnych oraz działań w trudnych warunkach, szczególnie w regionie Arktyki. Będą wspierać obronę członków NATO i sojuszników, wzmacniając rolę Norwegii w regionalnym bezpieczeństwie.
W porównaniu z HH-60G Pave Hawk (konstrukcji opartej na UH-60A), HH-60W oparte na UH-60M ma nową instalację paliwową, zwiększającą niemal dwukrotnie ilość przenoszonego paliwa w wewnętrznych zbiornikach oraz sondę do pobierania paliwa w locie. Wprowadzono także modułową awionikę, systemy obronne i mocowania uzbrojenia, czujniki, łącze Link 16, układ ostrzegający o opromieniowaniu radiolokacyjnym, wciągarkę, lepsze opancerzenie czy zabezpieczenia cybernetyczne. Śmigłowiec jest lepiej dostosowany do działań w środowisku sieciocentrycznym.
Co ciekawe, wcześniej o zakup HH-60W lub MH-60M (drugi to wariant wsparcia operacji specjalnych) starała się Australia, ale ostatecznie Amerykanie zgodzili się na standardowe UH-60M.