W poniedziałek, 12 maja 2025, agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii poinformowała, że odebrała pierwszy z sześciu średnich śmigłowców wielozadaniowych H145, który otrzymał lokalne oznaczenie Jupiter HC2. Wiropłaty zostały zakontraktowane w brytyjskiej spółce Airbus Helicopters UK w Oxfordzie (część europejskiej grupy Airbus), 19 kwietnia 2024.
Wiropłaty wyprodukowano w niemieckim oddziale Airbus Helicopters w Donauwörth, natomiast modyfikacje zgodnie z wymogami zamawiającego przeszły w oksfordzkich zakładach Airbus Helicopters UK.
Śmigłowce będą użytkowane przez siły brytyjskie poza granicami kraju, w ramach 84. Eskadry Royal Air Force na Cyprze i 667. Eskadry Royal Air Corps w Brunei. Będą zastępować wycofywane od marca br. średnie śmigłowce Puma HC2 w zakresie, odpowiednio, wsparcia przeciwpożarowego oraz szkoleń do działań w dżungli.
Air Commodore Gareth Bryant, szef działu Helicopters 2 w DE&S, powiedział:
Wraz z decyzją o wycofaniu Puma HC Mk2 po ponad 50 latach służby, konieczność dostarczenia zastępczego śmigłowca dla Brunei i Cypru zyskała na znaczeniu. Zespół DE&S Multi Helicopter Platform Delivery Team, który już wyznaczył niezwykle trudne ramy czasowe, współpracował z Army Capability i Airbus Helicopters UK, aby szybko dostarczyć pierwszy śmigłowiec.
Wart 122 mln GBP (617,05 mln zł) zakup pozwolił na stworzenie około 20 nowych stanowisk inżynierskich, a około 250 pracowników z lotniska Oxford Airport w Kidlington pracowało nad zapewnieniem, że śmigłowce będą nadawały się do służby operacyjnej. Ponadto, śmigłowce będą niemal wyłącznie wspierane przez Airbus Helicopters UK na Cyprze i w Brunei.
Capt. Gp Hart, starszy oficer odpowiedzialny za wdrożenie H145, powiedział:
Dostawa pierwszego z tych wszechstronnych śmigłowców jest dowodem znakomitej współpracy brytyjskich sił zbrojnych, DE&S i Airbus Helicopters UK. Inwestycja w tę ekscytującą zdolność potwierdza również nasze zaangażowanie na rzecz Cypru i Brunei, gdzie od 2026 r. 84. i 667. Eskadry będą wykonywać kluczowe zadania wspierające potrzeby obronne. H145, lub Jupiter HC Mk2, jak będzie znany w służbie, zapewni wsparcie lotnicze obu lokalizacjom, w szczególności umożliwiając szkolenie w zakresie walki w dżungli w Brunei i gaszenie pożarów z powietrza na Cyprze.
Richard Atack, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters UK dodał:
Jesteśmy niezmiernie dumni, że możemy oddać pierwszy z tej dodatkowej partii śmigłowców H145 Jupiter, w pełni wyposażonych w nasze fabryki w Oksfordzie, zaledwie rok po otrzymaniu zamówienia na ten samolot. Dodatkowe możliwości, jakie zapewnia pięciołopatowy wirnik Jupiter HC2, sprawiają, że jest to idealny śmigłowiec do zastąpienia Airbusa Puma HC2 w tych krytycznych i wymagających rolach na Cyprze i Brunei.
Obecnie, w użyciu w siłach zbrojnych Wielkiej Brytanii są inne śmigłowce Airbusa: 29 H135 i 7 H145 w szkole Defence Helicopter Flying School w bazie RAF Shawbury w ramach MFTS (Military Flying Training System). Szkolą się tam wszyscy brytyjscy piloci wojskowi. Większa liczba H145 zapewni oszczędności w zakresie kosztów wsparcia i znacznie skróci czas szkolenia pilotów.
Zakup H145 był związany także z opóźnieniem programu nowych 30-40 średnich śmigłowców wielozadaniowych NMH (New Medium Helicopter). Obecnie postępowanie jest na ostatniej prostej, a jedynym oferentem jaki pozostał w grze jest spółka Leonardo UK z AW149.
Airbus H145
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
W ostatnim czasie spółka Airbus Helicopers dostarczyła pierwszy z trzech H145 dla litewskiej Straży Granicznej, a wcześniej pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu ub. r. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji, a w grudniu Bahrajn zamówił dziewięć.
6 grudnia 2024 informowano o dostawie 2000. egzemplarza rodziny H145 dla nieujawnionego klienta, a 9 grudnia informowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
Wariant zmilitaryzowany nosi oznaczenie H145M. Ostatnio zostały dostarczone pierwsze dwa dla Gwardii Narodowej Republiki Cypryjskiej oraz pierwszy z 82 dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec (które zostaną uzbrojone m.in. w pociski kierowane Euro-GATR). Na zakup tego wariantu decydowały się wcześniej także Luksemburg, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry, Brunei i Irlandia, a Airbus Helicopters oferuje je w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty.
First in the fleet 🚁 @DefenceHQ has received the first of six new H145 helicopters from @AirbusHeli. These military-modified aircraft will support the @BritishArmy and @RoyalAirForce in Brunei and Cyprus, aiding jungle training and firefighting. 💪
🔗 https://t.co/ITXjS9tCqI pic.twitter.com/gpV7Kkrpjo
— Defence Equipment & Support (@DefenceES) May 13, 2025