W środę, 26 marca 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Kataru ośmiu uzbrojonych bezzałogowych statków latających General Atomics MQ-9B SkyGuardian wraz z pakietem amunicji za maksymalnie 1,96 mld USD (7,62 mld zł).
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Doha wnioskował o możliwość pozyskania ośmiu samolotów, 28 wbudowanych zestawów systemu nawigacji satelitarnej z 12 zestawami nawigacji zliczeniowej (GPS/EGI) i szyfrowaniem M-Code i SAASM, 10 stacji radiolokacyjnych GA-ASI AN/APY-8 Lynx i 10 pakietów czujników L3Harris Rio Grande do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMINT).
Pakiet uzbrojenia to 200 zestawów naprowadzania KMU-572 do bomb GBU-38 JDAM lub GBU-54 LJDAM, 300 bomb penetrujących BLU-111, 100 zestawów adaptacyjnych MXU-650 do bomb kierowanych laserowo GBU-12 Paveway II, 100 zestawów naprowadzania MAU-169 do bomb GBU-12, 110 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R2 Hellfire II, szkolnych ppk M36E9 Hellfire CATM wraz z wyrzutniami M299 i komponenty bomb DSU-33D/B.
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): silniki turbośmigłowe Honeywell TPE-331-10GD (T76), certyfikowane stacje kontroli naziemnej (CGCS), zapalniki FMU-139D/B, detektory celów oświetlanych laserowo DSU-38 dla bomb GBU-54, terminale wąsko/szerokopasmowej szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10 SKL, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 Mode 5, urządzenia kryptograficzne COMSEC-250X High Assurance Internet Protocol Encryptor (HAIPE) typu 1 z czipami CCM-700A, transpondery układy identyfikacji swój-obcy AN/DPX-7, terminale łącza wymiany danych Link-16 KOR-24A, kompaktowe wielopasmowe łącze wymiany danych (CMDL), transpondery Rover 6Si, wieloplatformowe anteny nawigacyjne GPS MAGNA-I, czujniki optoelektroniczne, wbudowany sprzęt do przeprogramowywania testowego (CMBRE) Plus Block II, radiostacje Rohde & Schwartz UHF/VHF, anteny naziemne stacji łączności satelitarnej (SATCOM), modemy i terminale z szyfrowaniem USG (Unifi Security Gateway) Stacje naziemne GATES SATCOM Ku-Band,
Co ciekawe, wnioskowano o wyposażenie pokładowe, świadczące o wyborze wariantu morskiego, czyli SeaGuardian: zasobniki walki radioelektronicznej Leonardo SAGE 750, urządzenia wsparcia elektronicznego AE-4500 ESM, radary morskie SeaSpray 7500 z antenami AESA czy transpondery Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System).
Pakiet dodatkowy to sprzęt do załadunku uzbrojenia, części zamienne i naprawcze, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie napraw i zwrotów, integracja uzbrojenia, sprzęt pomocniczy i testowy, wsparcie infrastruktury, publikacje i dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, wsparcie transportu i transport lotniczy, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawców umowy (spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc., Lockheed Martin, RTX, L3Harris, Inc., Boeing i Leonardo) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Zgoda nastąpiła po 5 latach, gdy władze Kataru zdecydowały się na zakup czterech MQ-9B SeaGuardian, ale ten był blokowany przez administrację Joe Bidena. Jak wynika z informacji dziennika The Wall Street Journal, doprowadziło to katarskich urzędników do irytacji na ówczesną administrację USA. Katar był też zainteresowany samolotami wielozadaniowymi F-35A Lightning II.
MQ-9B SkyGuardian
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian. Odróżnia go odporność całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.
Obecnie, bbsl MQ-9B mogą przenosić np. przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 (Australian International Airshow and Aerospace & Defence Exposition) w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile).
Dotychczas na zakup wariantu podstawowego SkyGuardian zdecydowały się Belgia, Wielka Brytania, Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), Polska i Kanada, a wkrótce do nich dołączą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia. Z kolei na wariant morski SeaGuardian zdecydowały się Japonia (oddzielnie Straż Przybrzeżna i Powietrzne Siły Samoobrony), Indie (wraz ze standardowym SkyGuardian) oraz Tajwan.