W piątek, 23 maja 2025, dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) z Waszyngtonu amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowy ramowe o łącznej wartości 2 647 482 126 USD (9,92 mld zł) z 17 spółkami w ramach programu modernizacji fregat rakietowych typu Independence klasy LCS (Littoral Combat Ship).
USS Gabrielle Giffords (LCS-10) podczas przejścia przez Morze Filipińskie w czasie ćwiczenia Pacific Griffin 2019 / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class Josiah J. Kunkle
Spośród 23 oferentów wybrano jak wspomniano 17 podmiotów:
- Austal USA LLC z National City w Kalifornii (N0002425D4212);
- BAE Systems San Diego Ship Repair Inc. z San Diego w Kalifornii (N0002425D4213);
- General Dynamics-NASSCO z San Diego (N0002425D4214);
- Continental Maritime of San Diego LLC z San Diego (N0002425D4215);
- Fincantieri Marine Repair LLC z Jacksonville na Florydzie (N0002425D4216);
- Delphinus Engineering, Inc. z Newtown Square w Pensylwanii (N0002425D4217);
- East Coast Repair & Fabrication LLC, Chesapeake w Wirginii (N0002425D4218);
- Epsilon Systems Solutions Inc. z Portsmouth w Wirginii (N0002425D4219);
- Pacific Shipyards International LLC z Honolulu na Hawajach (N0002425D4220);
- Southcoast Welding & Manufacturing, LLC z Chula Vista w Kalifornii (N0002425D4221);
- Standard Inspection Services z National City (N0002425D4222);
- Propulsion Controls Engineering LLC z San Diego (N0002425D4223);
- Bay City Marine, Inc. z National City (N0002425D4224);
- Life Cycle Engineering Inc. z Charleston w Karolinie Południowej (N0002425D4225);
- Integrated Marine Services Inc. z Chula Vista (N0002425D4226);
- Neal Technical Innovations, LLC z Daphne w Alabamie (N0002425D4227);
- Q.E.D Systems, Inc. z Virginia Beach w Wirginii (N00024254228).
Umowy zostały przyznane w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity; co oznacza wykonanie nieokreślonej liczby usług przy niesprecyzowanych warunkach) i przewidują wykonanie napraw, wsparcia eksploatacji i modernizacji okrętów klasy LCS stacjonujących w porcie wojennym San Diego, a więc typu Independence. Z każdym podmiotem zawarto pierwsze, symboliczne, zlecenia o wartości 10 000 USD/37 469 USD (łącznie 170 000 USD/636 972 USD), a środki pochodzą z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 z funduszy na działalność operacyjną i wsparcia eksploatacji US Navy i wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (30 września 2025). Wszystkie pozostałe środki finansowe zostaną przyznane na poziomie zamówień wykonawczych podczas trwania programu. Prace będą wykonywane w porcie wojennym w San Diego, a ich zakończenie planowane jest na maj 2030.
US Navy dysponuje obecnie 16 okrętami tego typu: Jackson (LCS-6), Montgomery (LCS-8), Gabrielle Giffords (LCS-10), Omaha (LCS-12) Manchester (LCS-14), Tulsa (LCS-16) Charleston (LCS-18), Cincinnati (LCS-20), Kansas City (LCS-22), Oakland (LCS-24), Mobile (LCS-26), Savannah (LCS-28), Canberra (LCS-30), Santa Barbara (LCS-32), Augusta (LCS-34) i Kingsville (LCS-36). Wycofano z eksploatacji pierwsze dwa: USS Independence (LCS-2) – 29 lipca 2021 i Coronado (LCS-4) – 14 września 2022. Rozważa się też wycofanie USS Jackson i Montgomery, ale do służby wejdzie jeszcze Pierre (LCS-38), zwodowany 5 sierpnia 2024.
Planowana modernizacja okrętów typu Independence koncentruje się na zwiększeniu ich zdolności bojowych, niezawodności i dostosowaniu do niszowych ról operacyjnych, szczególnie w zakresie zwalczania min morskich (MCM) oraz misji w środowiskach o niższym zagrożeniu. Otrzymają uniwersalne moduły startowe Mark 70 Mod 1 (na bazie Mark 41 VLS) dla pocisków SM-6 i RGM-109 Tomahawk (USS Savannah przeprowadził próbne odpalenie SM-6 w październiku 2023). Część okrętów otrzyma też wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych RGM-184 NSM (Naval Strike Missile), których integracje zaplanowano już od 2018.
Fregaty te będą również głównym nosicielem modułu zadaniowego MCM MP (Mine CounterMeasures Mission Package) z bezzałogowymi trałowcami typu CUSV Fleet i bezzałogowymi pojazdami podwodnymi SMCM Knifefish. USS Santa Barbara zakończył testy kwalifikacyjne MCM MP w 2024, a moduł osiągnął wstępną gotowość operacyjną (IOC) w marcu 2023. Łącznie zaplanowano 24 moduły MCM MP, więc pozostałe 7-9 będzie służyć w zapasie.
Program modernizacji obejmuje także wzmocnienie kadłubów w związku z występowaniem pęknięć, ulepszenia systemów napędowych i magazynowania energii, zwiększenie samodzielności załóg w zakresie bieżącej eksploatacji czy współpracę ze wspomnianymi jednostkami bezzałogowymi: nawodnymi i podwodnymi.