W czwartek, 11 września 2025, amerykańska spółka Northrop Grumman oraz służba prasowa Departamentu Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF) poinformowały o oblocie drugiego prototypu bombowca strategicznego B-21A Raider, opracowanego w ramach programu LRS-B (Long Range Strike-Bomber).
Samolot B-21A T2 (alternatywnie samolot nr 002) wzbił się w powietrze z lotniska przyzakładowego w ośrodku Plant 42 w Palmdale w Kalifornii i wykonał dziewiczy lot do bazy lotniczej Edwards, położonej w tym samym stanie, gdzie mieści się reaktywowana 4 października 2019 specjalnie na potrzeby programu LRS-B, 420. Eskadra (420th Flight Test Squadron, 420th FTS) 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF.
Przypomnijmy że pierwszy prototyp T1 (o nazwie własnej Cerberus) o nr rejestracyjnym AF-0001, został oblatany 10 listopada 2023 z lotniska przyzakładowego w ośrodku Plant 42 w Palmdale w Kalifornii. 17 stycznia 2024 nastąpił drugi lot, kolejne niepotwierdzone 28 marca, 1 kwietnia i potwierdzony 4 kwietnia. Dotyczyły testów osiągów w locie. Flotę testową uzupełniają dwa egzemplarze G1 i G2, przeznaczone do prób naziemnych. Całość nadzoruje zespół zadaniowy B-21 Combined Test Force.
Jak czytamy w komunikacie prasowym producenta, T2 będzie testował systemy misji oraz uzbrojenie, jak również ulepszony pakiet oprogramowania, które zaktualizowano na bazie dotychczasowych doświadczeń z T1. Dotychczasowe próby wykazały, że B-21A może wykonywać loty w najbardziej ekstremalnych warunkach misji, i demonstrują trwałość projektu, symulując warunki lotów operacyjnych, a ich wyniki w dalszym ciągu konsekwentnie przewyższają przewidywania modelowania cyfrowego.
Wraz z przybyciem drugiego B-21 Raidera nasza kampania testów w locie nabiera znacznego tempa – powiedział Sekretarz Sił Powietrznych Troy Meink. Teraz można przyspieszyć krytyczne oceny systemów misji i zdolności uzbrojenia, bezpośrednio wspierając strategiczne odstraszanie i skuteczność bojową przewidziane dla tego samolotu.
Obecność kilku samolotów testowych w bazie Edwards zapewnia również technikom obsługi naziemnej USA nieocenione praktyczne doświadczenie w zarządzaniu jednoczesnymi operacjami utrzymania samolotów, testowaniu skuteczności narzędzi wsparcia technicznego, danych technicznych i procesów logistycznych, które będą wspierać przyszłe eskadry operacyjne.
Dołączenie drugiego B-21A do programu testów w locie przyspiesza drogę do służby – powiedział szef sztabu USAF Gen. David Allvin. Posiadając więcej zasobów w środowisku testowym, szybciej przekażemy tę możliwość naszym żołnierzom, pokazując pilność, z jaką podchodzimy do modernizacji.
Równolegle z rozszerzonymi testami w locie, w 2026 rozpoczną się szeroko zakrojone projekty budowy obiektów infrastrukturalnych we wszystkich trzech wyznaczonych głównych bazach operacyjnych B-21. Baza lotnicza Ellsworth, w Dakocie Południowej, która jako pierwsza ma przyjąć seryjne samoloty, już teraz szybko realizuje liczne projekty budowlane.
Program B-21 Raider stanowi kamień węgielny naszej strategicznej modernizacji sił nuklearnych – dodał gen. Allvin. Jednoczesne wysiłki w zakresie testowania, przygotowania do utrzymania i inwestycji infrastrukturalnych wyraźnie ilustrują nasze zaangażowanie w zapewnianie niezrównanych możliwości odstraszania i neutralizacji zagrożeń w przyszłości.
Spółka Northrop Grumman poinformowała, że przygotowuje USAF do obsługi i wsparcia eksploatacji B-21A poprzez zaawansowane szkolenia i narzędzia do zarządzania flotą samolotów bojowych 6. generacji. Spółka rozwija kompleksowe możliwości szkoleniowe – obejmujące wysokiej jakości pełne symulatory lotu, immersyjne laboratoria i przestrzenie wirtualne – w ramach jednostki szkoleniowej Formal Training Unit w bazie Ellsworth. Northrop Grumman tworzy narzędzia i wyposażenie szkoleniowe dla przyszłych pilotów, techników uzbrojenia, techników obsługi naziemnej i personelu pomocniczego.
Przypomnijmy, że 22 stycznia 2024 pojawiła się informacja, że Departament Obrony USA zlecił spółce Northrop Grumman rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (Low Rate Initial Production, LRIP) bombowców nowej generacji. Zanim jednak to nastąpi, spółka jest zobowiązana dostarczyć łącznie 6 prototypów w ramach fazy produkcyjno-inżynieryjnej (Engineering & Manufacturing Development, EMD). Northrop Grumman stoi na czele konsorcjum z Pratt & Whitney, Janicki Industries, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems i Spirit AeroSystems.
Jak wspomniano, baza w Ellsworth będzie pierwszą operacyjną, a w dalszej kolejności samoloty trafią do Whiteman w stanie Missouri i Dyess w Teksasie. Z kolei baza Tinker w Oklahomie będzie koordynować zabezpieczenie techniczne działań operacyjnych, a w bazie Edwards będą realizowane dalsze testy.
B-21A Raider mają być sercem rodziny systemów i być zdolne do współpracy z autonomicznymi bojowymi bezzałogowymi statkami latającymi tzw. lojalnymi skrzydłowymi (Loyal Wingman), znanymi jako Collaborative Combat Aircraft (CCA) – wybrano konkurencyjne oferty GA-ASI YFQ-42A i Anduril YFQ-44A . B-21A jako platforma o zasięgu strategicznym uzupełni ekosystem taktyczny, jakim będzie samolot wielozadaniowy 6. generacji Boeing F-47 NGAD (Next Generation Air Dominance) – i odwrotnie.
Uzbrojeniem bombowców będą m.in. pociski manewrujące dalekiego zasięgu Raytheon AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Gdy B-21A zaczną wchodzić do służby, rozpocznie się stopniowy proces wycofywania bombowców B-2A Spirit (do 2032) i B-1B Lancer (do 2036), zgodnie z planami Bomber Vector z 2018. W służbie równolegle z B-21A pozostaną zmodernizowane B-52J Startofortress, które będą latać nawet do lat 2050.
B-21 flight testing – accelerated ✔️ Adding a second B-21 to the flight test program accelerates the path to fielding, bringing capability to our warfighters FASTER. https://t.co/KGyN5ZaWsh
— General David Allvin (@OfficialCSAF) September 11, 2025
Here are photos of the second B-21 Raider test aircraft taking off from Palmdale, Calif., to join the Air Force’s flight test campaign at @EdwardsAFB, today. #B21Raider #AirPower @usairforce I @DeptofWar https://t.co/86CjZwPcuD pic.twitter.com/mVO0lJE0KH
— Office of the Secretary of the Air Force (@SecAFOfficial) September 11, 2025
A second B-21 Raider has flown!
This begins weapons and mission systems testing and marking progress on our path to delivering advanced, American-made deterrence. pic.twitter.com/mmGIM0YLd9
— Northrop Grumman (@northropgrumman) September 11, 2025
Dodatkowe zdjęcia:
Tail 2 on the ground at @EdwardsAFB! pic.twitter.com/bEehEWh0Vp
— General David Allvin (@OfficialCSAF) September 12, 2025
The 420th FLTS, part of the B-21 Combined Test Force, has taken delivery of the second Raider test aircraft. The 412th TW continues to accelerate #USAF test to deliver lethal capabilities for the warfighter. #AFMC @usairforce @HQ_AFMC @AFGlobalStrike @northropgrumman pic.twitter.com/lboPpjpJfU
— Edwards Air Force Base (@EdwardsAFB) September 12, 2025


