W środę, 27 sierpnia 2025, służba prasowa Biura Sekretarza Amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) poinformowała o oblocie prototypu autonomicznego bojowego bezzałogowego statku latającego YFQ-42A, zbudowanego przez spółkę General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) na potrzeby konkurencyjnego programu CCA (Collaborative Combat Aircraft) fazie Increment 1, w którym rywalizuje z ofertą spółki Anduril Industries, czyli YFQ-44A.
Zdjęcia i wideo: USAF
Samolot miał wzbić się w powietrze w kalifornijskim ośrodku, którego nazwy wprawdzie nie sprecyzowano, ale 19 maja br. fotografię egzemplarza wykonano w hangarze na lotnisku przyzakładowym w Poway, należącym do GA-ASI, gdzie zapowiedziano próby naziemne, a oblot latem. Pierwszy lot dostarczył cennych danych do dalszych ocen zdatności do lotu platformy, autonomii lotu i integracji systemów misji.
Ten kamień milowy pokazuje, co jest możliwe, gdy innowacyjne zakupy spotykają się z determinacją przemysłu – powiedział Sekretarz Sił Powietrznych Troy Meink. W rekordowym czasie CCA przeszedł od koncepcji do lotu – udowadniając, że możemy szybko dostarczać zdolności bojowe, gdy pokonujemy bariery i dostosowujemy się do potrzeb żołnierzy.
To More Air Force w akcji – powiedział Szef Sztabu Sił Powietrznych, generał David Allvin. „Nie tylko działamy szybko — my też szybko się uczymy. CCA pomoże nam na nowo przemyśleć pole walki, zwiększyć zasięg, elastyczność i skuteczność w operacjach bojowych oraz zoptymalizować zdolności dzięki współpracy człowiek-maszyna.
Tymczasem producent samolotu, 17 lipca br. informował, że jego niemiecka filia czyli General Atomics Aerotec Systems GmbH (GA-ATS) z siedzibą Oberpfaffenhofen koło Monachium, będzie oferować w Europie autonomiczny bojowy bezzałogowy statek latający, wywodzący się z YFQ-42A.
Prototyp YFQ-42A został szybko opracowany na bazie odrzutowego bezzałogowego samolotu XQ-67A w programie OBSS (Off-Board Sensing Station), zamówionego przez laboratorium amerykańskich sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) w celu wsparcia rozwoju koncepcji niezbędnych do wdrożenia wizji CCA.
Departament Sił Powietrznych wybrał bazę lotniczą Beale jako preferowaną lokalizację do utworzenia nowej jednostki, CCA Aircraft Readiness Unit (ARU). Misją ARU będzie utrzymywanie gotowości operacyjnej bezzałogowych samolotów do rozmieszczenia na całym świecie w każdej chwili. CCA będą półautonomiczne, więc ARU nie będzie musiało wykonywać znacznej liczby lotów bojowych dziennie, aby utrzymać gotowość. Samoloty będą utrzymywane w stanie gotowości do lotu i będą wykonywać minimalną liczbę lotów, więc liczba operatorów wymaganych do wsparcia floty będzie znacznie niższa niż w przypadku innych systemów uzbrojenia.
Przypomnijmy, że oznaczenia YFQ-42A i YFQ-44A zostały ujawnione 3 marca br. przez gen. Davida Allvina. Wcześniej, 4 kwietnia 2024 Departament USAF informował o wyborze ofert spółek General Atomics Aeronautical Systems Inc. i Anduril Industries w kolejnym etapie programu CCA.
Program przewiduje ponad 20 poddostawców, którzy będą brać udział w koprodukcji komponentów (wśród odrzuconych oferentów są Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman, które mogą ubiegać się o ten status). W 2026 zostanie udzielona umowa jednemu z podmiotów, tak aby do końca dekady system CCA osiągnął wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC).
Samoloty bezzałogowe GA-ASI: MQ-20 Avenger (Predator C), XQ-67A i YFQ-42A
Jednocześnie zostanie uruchomiona faza Increment 2 w zakresie budowy ulepszonej platformy. Zgodnie z wcześniejszymi planami planowany zakup tylko 100-150 egzemplarzy bezzałogowców w wersji Increment 1. Co ciekawe, USAF jest zainteresowane możliwością wzajemnego tankowania przez niektóre z wyspecjalizowanych CCA (Kratos ujawniła bezzałogowiec Clone Ranger).
Program CCA jest częścią większej inicjatywy NGAD (Next Generation Air Dominance). Długookresowe plany obejmują pozyskanie nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD i co najmniej 1000 bezzałogowców CCA. 21 marca br. informowano o wyborze oferty spółki Boeing, która zbuduje załogowy F-47 jako następcę samolotu przewagi powietrznej 5. generacji Lockheed F-22A Raptor.
Co ciekawe, po oblocie YFQ-42A, konkurencyjny zespół z Anduril Industries ogłosił, że ich prototypowy YFQ-44A zostanie oblatany wkrótce.
The CCA went from concept to flight in just 16 months after the contract was awarded – proving that we can deliver combat capability at speed! You can read more about the flight below (2/2).@DeptofDefense I @OfficialCSAF https://t.co/phfgG6fj1q
— Office of the Secretary of the Air Force (@SecAFOfficial) August 27, 2025


